/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Let program til redigering af lyd?
Fra : Chrillemand
Vist : 6041 gange
100 point
Dato : 14-10-05 18:38

Hey!!

Nogen der kender et let program, også gerne let tilgængeligt, som kan redigere musik. Meningen er at det skal kunne fjerne dele af nogle numre f.eks. Ikke bare fjerner lyden, men direkte kan klippe noget af nummeret af...

\\Chrille

Accepteret svar
Fra : lindrupolesen

Modtaget 110 point
Dato : 14-10-05 19:05

Svar til Chrille!
Jeg vil anbefale gratisprogrammet Audacity.
Det kan hentes på adressen: http://audacity.sourceforge.net

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 15-10-05 18:25

okay, jeg har downloaded det, og det virker fint. Jeg kan bare ikke få det til at gøre som jeg vil... Jeg har en hel cd som langt stykke musik, som jeg gerne vil have stykket ud til enkelte numre igen... Hvordan gør jeg det?

Kommentar
Fra : lindrupolesen

Dato : 15-10-05 20:10

Hej Chrillemand!
Såfremt den lydfil du har på cd´en, er af en type der er mulig at importere som lyddata i Audacity, så er der faktisk ingen problemer.
Du gør følgende, efter at du har lagt cd´en i drevet:
1. Importer lyddata fra cd´en, ved at klikke på Projekt/Importer lyddata i Audacity.
2. Opret det antal spor du skal bruge, ved at klikke på Projekt/Nyt spor.
3. Brug markeringsværktøjet, øverst til venstre - stort I - og marker det område på den importerede lydfil, som du ønsker som en selvstændig fil, ved at holde v/musetast nede mens du flytter markøren.
4. Kopier det markerede og sæt det ind på et nyt spor, enten ved Ctrl C og V eller de samme funktioner på værktøjslinien i Audacity. NB! Det kan blive nødvendigt at zoom ind for at markere det ønskede præcist.
5. Du kan nu dele din lydfil fra cd´en op i så mange små filer som du ønsker og gemme dem hver for sig, med hvert sit navn.
6. HUSK! Hvis du laver en ændring på en lydfil, så kan Audacity IKKE gemme ændringer, men du skal så blot gemme den ændrede fil under et nyt filnavn.
Held og lykke!

Godkendelse af svar
Fra : Chrillemand

Dato : 16-10-05 16:42

Tak for svaret lindrupolesen.

Det var mig en stor hjælp, så rigtig mange tak!!

MVh. Chrille