/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katten kaster vand op
Fra : lanther1
Vist : 6254 gange
100 point
Dato : 12-10-05 17:42

Jeg har en 8 år gammel hunkat der kaster vand op flere gange om dagen.
Den er stor, stærk, sund og spiser varieret både billig og dyrt mad og den har normal tis og afføring.
Dyrlægen mener ikke den fejler noget, men jeg syntes alligevel det er synd med den opkastning hver dag.
Hvem har mon oplevet det samme ??

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-10-05 19:36

Skriv hellere og spørg dyrlægerne her, så du får flere svar, det lyder da underligt:

http://www.netvet.net/dansk/ask_vet/

Det skader aldrig at forhøre sig flere steder. Vi har haft katte i mange mange år og jeg har aldrig haft en kat der kastede vand op - tyndt ja, men ikke vand.

God bedring med missen.

Venlig hilsen vil.du/Dorthe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-10-05 20:04

Det kan skyldes, at katten forsøger at kaste hårboller op.

Altså klumper af pels som katten får i sig når den slikker på pelsen.
De samler sig i maven hos mange katte, som derefter kaster dem op med jævne mellemrum.

Du kan hos dyrehandleren købe en tube med noget der hedder Kattemalt, som skulle hjælpe til at hårene passerer bedre gennem maven.

Det kan du prøve at give den i et stykke tid og se om det hjælper.
ellers må du spørge dyrlægen igen.

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-10-05 20:21

Dova>> Du skriver at 'det KAN skyldes' forsøg på at opkaste hårboller - hvilket viser at du er i tvivl! Mon ikke dyrlægen havde stillet dén diagnose hvis der kunne være mistanke om at det blot er hårboller det drejer sig om? Et besøg hos en dyrlæge koster kroner, så jeg vil da mene at der ER foretaget undersøgelse, også for hårbolleproblemet.

Efter min usle mening, skal vi ikke eksperimentere med noget før vi har talt med fagkundskaben. I dette tilfælde ER der talt med fagkundskab, men åbenbart ikke stillet diagnose. Derfor ville jeg benytte mig af muligheden for at få flere svar - og dette endda gratis - hos netdyrlægerne.

Noget HELT andet er...måske er det IKKE vand katten kaster op - men blot 'noget tyndt' og dette er ganske almindeligt i forbindelse med hårbollerne der kan være lidt genstridige at få op. Måske man bør tage en prøve af opkastet med til et nyt besøg hos den dyrlæge der allerede er konsulteret - så det kan konstateres om det evt. 'bare' er slim i forbindelse med hårbollerne og så få gang i den omtalte behandling. Men først må det konstateres hvad problemet er.

Venlig hilsen vil.du/Dorthe

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 12-10-05 21:31

Jeg kan ikke rigtig se om det er en inde eller ude kat i har ....Er det en indekat kan det let være at det er hår den vil af med -og dette er jo naturligt for en kat at kaste op når den har "vasket" sig---Vi har en ude kat (meget langhåret) som slikker sig hver dag flere gange som en sund kat nu gør -Jeg har flere gange set at den har spist græs og derefter kastet dette op igen sammen med hår-sidste vinter begyndte den pludsekig at spise en af vores stueplanter....dette undrede mig -Men så ,så jeg logikken fra kattens side .Vi såede så noget kattegræs og derefter brugte den dette.
Vi havde en lidt grim oplevelse for et par år siden -da begyndte katten at "gøre som om den skulle kaste op" flere gange efter hinanden...Den blev selvfølgelig kørt til dyrlæge -lagt i narkose og der fandt han et græs strå som sad fra svælget og op i næsen på det stakkels dyr ...Han havde aldrig set dette før : Men det viser dog at katte ligesom hunde har brug for græs .
Vi har nu haft vores kat (eller den har haft os )??!! i 3 år -den har vel til nu kostet ca 5000 kr i dyrlæge regninger efter slagsmål -kastrering -vaccination m m
Men MIN mening er at hvis man tager et dyr til sig -skal man ikke se på kronerne fremfor dyrets ve og vel..........

Mvh sverola

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-10-05 21:32

Citat
Dova>> Du skriver at 'det KAN skyldes' forsøg på at opkaste hårboller - hvilket viser at du er i tvivl! Mon ikke dyrlægen havde stillet dén diagnose hvis der kunne være mistanke om at det blot er hårboller det drejer sig om? Et besøg hos en dyrlæge koster kroner, så jeg vil da mene at der ER foretaget undersøgelse, også for hårbolleproblemet.

Nu har jeg jo ikke set hverken dyr eller opkast, så derfor kan jeg jo ikke med 100 % sikkerhed påstå, at det er det der er galt, men kun sige, at det kan ske at være det..

Og det er ikke en sygdom, eller noget unaturligt, som en dyrlæge kan stille en diagnose på.....men derimod en helt almindelig adfærd hos katte.

og når dyrlægen i første omgang mener, at dyret er sundt og rask, må man gå ud fra, at der ikke ligger noget sygdom til grund for problemet, det er såmænd ikke engang sikkert, at dyrlægen ville omtale hårboller så banal en hverdagsting er det hos katte.
Altså hvis der i stedet havde ligget oplysninger om, at katten taber sig, har mistet ædelyst , viser almene tegn på utilpashed o.s.v., var der yderligere grund til at være forsigtigt med at sige hvad man tror der kan være galt.........det er min "usle" mening.

dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-10-05 21:57

Helt ok - men i mit univers er der intet der hedder 'at tro' når det drejer sig om levende væsener - hér vil jeg VIDE

Og en dyrlæge som ikke 'MENER' at katten fejler noget, ville jeg aldrig nogensinde konsultere igen, kun i forbindelse med den aktuelle tilstand, hvor jeg ville arbejde på at få et konkret og afgørende svar. Fejler min kat noget...eller ej.

Jeg taler af bitter erfaring og vil aldrig stille mig tilfreds før jeg har et sagligt, kompetent og konkret svar. Ikke noget med 'mener' og når nu vi alle ved at hårboller ER en bagatel, jamen skulle det da så være så svart for en DYRLÆGE at fortælle spørgeren at det kan være dette der er årsag til opkastningerne?

Jeg kan godt forstå spørgerens usikkerhed - vi anskaffer os kæledyr og kommer til at elske de kræ - og vil dem naturligvis det bedste. Når man stiller spørgsmålet her, er det i hvert fald tegn på at man ikke er helt enig 100% med dyrlægen - ellers var der jo ingen grund til det

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : lanther1

Dato : 13-10-05 08:52

Hej igen
Dejligt med alle de svar som lyder mest af hårbolle problemer.
Det er en indekat der er meget, ja næsten for meget ren og forfængeligt som en hunkat nu skal være.
Hun er også en del ude i det fri som hun nyder.
Med hensyn til vandig opkast, er der ikke hår imellem, men virker mere som klar vand der kun er lidt slim i.
Det er ikke lidt vandopkast men kan også være en lidt større pyt som om man har drukket vand og så kaster op igen.
Det sker på alle tider af døgnet og ikke når hun lige har drukket vand.
Måske er det hårboller hun prøver at kaste op, men det er længe siden vi har fundet en sådan, da hun pt er meget udenfor.

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 100 point
Dato : 13-10-05 09:27

For mig er sagen solerklar: Katten er sund og rask, spiser og drikker normalt, men kaster klar væske op flere gange om dagen. Det er hårboller (eller eventuelt græs o.l.) som irriterer organismen. Giv den Malt, det er ikke medicin på nogen måde, men hjælper til med at få opløst og kastet hårboller op. Madolie kan også prøves, ev. tun i olie, olien løsner og smører systemt, dog kan olien give katten tynd afføring en overgang. Skulle dette ikke hjælpe, så er det kun dyrlægen tilbage, med en større undersøgelse af katten.

Godkendelse af svar
Fra : lanther1

Dato : 13-10-05 09:32

Tak for svaret akle.
Jeg tror ikke vi kommer videre, og tror mest på det med hårbolle forsøgsopkast uden hårboller.
Prøver lige det med malten..Tak

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 13-10-05 10:48

Lige en kommentar til hårboller:
Udekatte spiser græs for at få gang i "hårbollerne". Giv din kat adgang til at græsse.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : lanther1

Dato : 13-10-05 12:03

Det tror jeg også den gør. men det kan vi ikke altid lige se..
Vi bor på landet med masser af græs og udenomsplads.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 13-10-05 12:50

Så vil jeg bakke 100% op om akles svar. Hjælper hans råd ikke, så dyrlægen igen.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-10-05 10:39

Selv tak! Håber på et positivt resultat for din kat!