/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Er DNS en by i Rusland?
Fra : Djurhuus
Vist : 326 gange
100 point
Dato : 11-10-05 00:59

Jeg har nu i et par år haft en SME Server kørende - dejlig let og uforpligtende opsætning.
Dette bider sig nu i halen da jeg har skiftet ud med SUSE Linux Enterprise 9 server og faktisk har opdaget at jeg er kommet på herrens mark.
Dette skyldes at med SME Server skulle jeg ikke tænke over det med DNS, det blev jo konfigureret automatisk - det var jo bare at give serveren et host- og domænenavn og oprette alle de virtuelle domæner jeg havde lyst til og så kørte det bare. Der var heller ingen problemer med mail, det var jo bare at anvende den webmail der er indbygget i systemet.
Jeg har nu rodet med opsætning af SLES9 et stykke tid, men kan ikke rigtigt få det til at virke.

Så mine spørgsmål går ud på følgende og med udgangspunkt i følgende:

host: linux
domæne: primær.dk
virtuel: sekundær.dk
IP (externt) xxx.xxx.xxx.xxx
Ip (internt) yyy.yyy.yyy.yyy

Hvad skal jeg gøre så jeg kan få adgang til apache og ftp både fra intra- og internettet og dermed kunne kontakte mine domæner (primær/virtuelle)?
Jeg bruger gratisDNS.dk som DNS server for mine domænenavne - hvordan skal jeg konfigurere min egen DNS (bind) og er det overhovedet nødvendigt når jeg har gratisDNS?
Kort sagt gælder det om at få http, ftp og mail til at virke.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 11-10-05 09:28

Hejsa

hvorfor skifte til Suse når du har et velfungerende system ??
har du prøvet version 6.0.1 af Sme server ell. version 6.5 ?? version 7.0 på vej
du kan nemt oprette både primær og virtuelle domæner (Ibays)
og få kontakt til primær/virtuelle domæner udefra samt styrer hvilke brugere som har adgang
du skal på gratisdns lave en A record som peger på din ip adresse (statisk)
har du en Router imellem SUSE <-> ADSL modem ?? så skal din SUSE pege på din Router´s IP
SME kan jo også fungere jo som Router

Kommentar
Fra : Djurhuus

Dato : 11-10-05 09:45

Hej dk

For at tage mit Linux kendskab lidt videre, ny kraftig server og sidst men ikke mindst at jeg har fået fat i en Kerio Mailserver 6 som ikke kan køre på SME server (medmindre du gidder at lave et større fodarbejde for at få det hele til at spille sammen).
Jeg er skam ikke utilfreds med SME tværdigimod, den distribution kan jeg kun anbefale andre - hamrende stabil og vanvittig let at installere og administrere.
Jeg bruger ikke SME server som router eller DHCP server, det klarer min PIX.
Alt er sat op hos gratisDNS og har kørt upåklageligt med SME server, men jeg mangle bare at forstå hvad og hvordan jeg præcist håndterer DNS på SLES9.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 11-10-05 10:46

hmm, mange links til Suse virker ikke ??!! "siden kan ikke vises"
hvilke commando'er du skal bruge i Suse , må jeg være dig svar skyldig.
næe jeg gider ikke compile Kerio til SME.....
Din Suse skal pege på din PIX (det gjorde din SME også) du skal kun angive ip adr. inc. subnet
gateway til din PIX og dns skal være blanke ell. 0.0.0.0

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-05 13:10

Djurhuus - du ved godt at SME også kan bruges som mail-server ikke.