/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
En "grøn" vil opstarte firma
Fra : Nischa
Vist : 982 gange
100 point
Dato : 10-10-05 13:38

Jeg går med tanker om at opstarte eget firma, men der er simpelthen så meget research at jeg ikke kan overskue hvor jeg skal starte og hvor jeg skal ende. Kan stort set alle få et erhvervslån eller er der andre muligheder når man starter op? Skal det helst være ApS eller? Hvad har jeg i vente? Og hvordan ruster jeg mig bedst? Hvis i også har relevante links eller bøger så må i meget gerne vedhæfte dem. Mvh. N.N

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 10-10-05 13:44

Mange spørgsmål besvares i dette link: http://www.100svar.dk/

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-10-05 14:20

prøv at spørge hos dansk iværksætterforening. du finder dem på nettet

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 10-10-05 18:15

http://www.startguiden.dk/

Der findes svar på mange spørgsmål. Derudover henviser siden til private rådgivere, der yder gratis "starthjælp".

http://www.startguiden.dk/privraad_soeg/0/42/0

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 100 point
Dato : 10-10-05 19:56

Hej Nischa.......

Vi er flere som går med planer i den retning ...
Lad mig give dig et par grundlæggende tips før du starter på noget....Stil dig selv nogle spørgsmål: Er det dette jeg vil??? Er jeg villig til at satse det meste af fritid på dette ...er jeg villig til at lade det koste penge ???
Kan du svare ja til alt dette er du på vej..
Så skal du først finde ud af om du har et marked(kunder) Dette er vigtigt .Der er mange som starter et eller andet eks et værtshus /cafe på opfordring fra andre og stor lyst fra sig selv .Men ofte går det ikke af den simple grund at der ikke er kunder nok til hver tid ...
Jeg var med i en netværksgruppe her i Norge (men det er stort set samme problemer du møder i DK ) hvor vi gennemgik alle de ting vi havde på hjertet og fik snakket ud om ideer og meninger,Jeg ved ikke om der findes noget lignende i Danmark men dette er en fin ting .I korte træk er det en netværks gruppe af 4-5 personer som mødes en gang i måneden sammen med en vejleder og så diskuterer fremdrift -ideer-kontakter m m .Vejlederen giver så lister -regnskabs forslag -progress lister m m til hvert møde.Hver gruppe administerer 200000 kr som er til udlån til div udstyr som man har brug for for at komme igang-dette lån skal godkendes af de andre i gruppen og betales tilbage over en tid som man bliver enige om .Der er ca 1 % rente .

Jeg var med i sådan en gruppe og fik lært en masse -en anden fordel er at der er måske 30 andre grupper som kører på samme måde og som henter og giver hjælp.

Dette svar var måske ikke lige det du var ude efter men det gav måske lidt at tænke over

mvh sverola

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-10-05 11:19

http://www.erhverv.toldskat.dk/SKAT.aspx?oID=209387&vID=200700&i=0#i209387
http://www.erhverv.toldskat.dk/SKAT.aspx?oID=137721&chk=200700#pos
http://www.erhverv.toldskat.dk/SKAT.aspx?oID=108080&vID=200795

Ovenstående 3 link fra ToldSkat giver dig mulighed for at forberede dig en del.

Hvis du skal have momspligtig aktivitet (fx. omsætning over 50.000 kr) skal du have et CVR.nr - du skal anmelde din virksomhed hos Erhvervs & Selskabsstyrelsen.

Hvis din virksomhed medfører en vis risiko, vil jeg anbefale dig at oprette et ApS hvor selskabskapitalen (dit indskud) skal udgøre mindst 125.000 kr. Med et ApS følger dog også en strammere lovgivning end ved et personligt selskab, da kreditorerne skal sikres bedre - de overordnede regler for ApS'er finder du anpartsselskabsloven fx. på www.retsinfo.dk

Hvis du skal tage lån til opstarten, vil banken lægge stor vægt på om du har nogle "mursten" samt hvor meget du selv har at skyde ind (læs - hvor stor en risiko du selv er villig til at løbe). Ved en fremmed finansiering er det vigtigt at du laver et driftsbudget, likviditetsbudget samt opstartsbudget. Husk at afsætte et beløb ti din egen løn og find ud af, hvor meget du selv skal/kan leve af og for.

Sørg for at sætte dig ind i momsregler, regnskabsføring og hvis du får medarbejdere er www.at.dk (Arbejdstilsynet) en side du skal kunne udenad.

Er selv selvstændig med revisorbaggrund og har ikke fortrudt det endnu - men der er MEGET administrativt arbejde.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-10-05 11:20

Glemte lige www.virk.dk

AMP

Kommentar
Fra : Nischa

Dato : 20-10-05 13:23

Tusind tak for svaret sverola. Og held og lykke med dit eget projekt i Norge. Også mange tak til dig, ampere, du må være en hårdt arbejdende mand. Desuden var Balcanard's link http://www.100svar.dk/ en virkelig god skabelon der kommer rundt om stort set alt. Jeg tror desværre at jeg må være realistisk og holde mig til kunsten og journalistikken, må indrømme at jeg er blevet lidt skræmt af de mange ting. Men det gør, om muligt, at jeg respektere jer der har taget springet eller er ved at gøre det, endnu mere. Go for it og tak for svarerne!

Godkendelse af svar
Fra : Nischa

Dato : 20-10-05 13:25

Tusind tak for svaret sverola. Og held og lykke med dit eget projekt i Norge. Også mange tak til dig, ampere, du må være en hårdt arbejdende mand. Desuden var Balcanard's link http://www.100svar.dk/ en virkelig god skabelon der kommer rundt om stort set alt. Jeg tror desværre at jeg må være realistisk og holde mig til kunsten og journalistikken, må indrømme at jeg er blevet lidt skræmt af de mange ting. Men det gør, om muligt, at jeg respektere jer der har taget springet eller er ved at gøre det, endnu mere. Go for it og tak for svarerne!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 20-10-05 16:14

selv tak og nu ikke bliv alt for skræmt..........Betragt dig selv som et frø................Du ligger nu der i mulden og venter på det rette øjeblik til du kan spire frem og vokse...

mvh sverola