/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Mistillidsvotum. Hvordan skrives?
Fra : Perege
Vist : 12143 gange
100 point
Dato : 06-10-05 17:59

Hej.

Jeg ved ikke om det er det rette sted at spørge, men here goes:

Er der nogen der ved hvordan man, på papir, bedst formulerer et mistillidsvotum?
Skal have et med på mit job i morgen, da mange af mine kolleger er utilfredse med vores tillidsmand.
Vil så have hende væltet, så en anden kan stille op.

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 110 point
Dato : 06-10-05 18:14

Først start med dato og sted

Så kan du skrive :: Grundet uoprettelige menings forskelle mellem ( Tillidsmands/kvindes navn) og undertegnende,ønskes hermed et møde med(ledelse/representant) og de ansatte snarest muligt.

Dette vil jeg mene er en formulering som ikke giver udtryk for en utilfredshed uden at nævne grunde og som skal få "Ledelsen" til at reagere .Samtidig er du sikker på at der er opbakning til dette skridt da dine kolleger har sat sit navn på papiret ,og du ikke står selv. Det der så skal siges kan så siges på det møde .
Om du vil avlevere en kopi til den tillidsvalgte samtidig meed at du sfleverer det til ledelsen vil jeg mene er en fair handling fra din/jeres side som kan give tllidvalgt chanche for at forberede sig til mødet uden at blive "skudt" i ryggen.....

Men der er sikkert andre formuleringer som også kan bruges..

mvh

sverola

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-10-05 19:02

Du kan til enhver tid indkalde alle dine arbejdskollegaer til et møde, hvor i fremkommer med et mistillidsvotum. Jeg går ud fra jeres tillidsrepræsentant ikke passer det arbejde vedkommende er valgt til. I kan vælge en anden, hvis der er et mistillidsvotum til vedkommende. Nu ved jeg ikke hvor mange kollegaer I er og hvor stor virksomheden er. Måske skal det højere op i systemet til en fællestillidsrepræsentant eller VSU.

Der findes ikke mig bekendt nogen formular eller regler der skal opfyldes. Bare væk med vedkommende hvis denne ikke passer sit job.

Med venlig hilsen
hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : Perege

Dato : 06-10-05 19:35

Tak for svaret sverola. Meget fin besvarelse.
Også tak til hawaii7. Var også fin.

Takker venner

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-05 19:36

Du kan ikke uden videre afsætte din tillidsmand som er godkendt af:

Det faglige forbund
Det firma han/hun er tillidsrepresentant i
Kollerger ved valg til tillidsrepræsentant

Men kig lige i paragrafferne og hvad med indkaldelsesfristen - er den overholdt.
Der skal være skrifligt indkaldt med formålet.

Et såkaldt kup kan ikke forekomme.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-10-05 19:41

For god orden skal jeg nævne at en tillidsrepræsentant er en person der er valgt af de ansatte alene og derfor skal du på ingen måde blande virksomhedens ledelse ind i de problemer som i har med jeres tillidsrepræsentant.

//bentjuul

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 06-10-05 19:42

Selv tak...og tak for "tilliden" Da jeg er upartisk tænkte jeg på begge parter ved besvarelsen på spørgsmålet...

Held og lykke med den nye tillids valgte

mvh sverola

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-05 19:49

Jeg ville kontakte dit faglige forbund inden.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-10-05 20:32

sverola > det har ikke noget at gøre med om man er upartisk - men det er alene de ansatte der afsætter og vælger tillidsrepræsentant.
Og selvfølgelig kan man ikke være upartisk som ansat !!!!

//bentjuul