/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Opsigelse/ferie
Fra : fazett
Vist : 3488 gange
20 point
Dato : 24-10-02 12:47

Kan min arbejdsgiver nægte mig at holde ferie.
Jeg har 2 måneders opsigelse
og har sagt mit job op og har skrevet i opsigelses at jeg ønsker at afholde min restferie
inden jeg holder.
Men nu kan jeg ikke få min arbejdsgiver til at tage stilling til om det er OK at jeg holder.
Jeg ønsker at holde 2 ugers ferie. Så jeg kan begynde i mit nye job noget før.
Kan han nægte mig at holde ferie. Jeg har varslet ferien 1 ½ måned før jeg holder den.

Kommentar
Fra : Linda_Jacobsen

Dato : 24-10-02 15:15

Hej Fazett.

Det kommer jo lidt an på om du er ansat på en overenskomst eller hvad? Jeg tror ikke at han kan gøre det.
Jeg gjorde det samme med et gammelt job og der gjorde jeg det omvendt. To timer før jeg afleverede opsigelsen spurgte jeg om ferie - derefter "bang" - her er opsigelsen - og der var ingen der kunne sige noget bagefter.

Er du i fagforening? De kan ihvertfald hjælpe dig hvis du er.......

vh. Linda

Kommentar
Fra : fazett

Dato : 24-10-02 15:20

Hejsa.

Jeg er funktionæransat i et firma uden overenskomst. (IT branchen har ingen overenskomster) og jeg er i A kasse
men ikke i fagforening.

Jeg skulle jo nok have gjort som dig. Smart at spørge om fri først.

tak for kommentaren

Accepteret svar
Fra : ks9000

Modtaget 20 point
Dato : 24-10-02 18:18

Al ferie skal aftales med arbejdsgiveren. Du har ikke RET til at holde ferie, når det passer dig, og det er jo heller ikke sikkert, at det passer ind i lagte planer på arbejdspladsen. Det er indlysende, hvis du prøver at se det fra den anden side.

Forresten agter du jo heller ikke at holde ferie, vel? Du vil jo kun holde ferie for at kunne starte det nye sted tidligere, og det er jo ikke meningen med ferie.

Og så kan jeg bestemt ikke have ondt af dig, hvis du føler at noget går dig imod. Du kan bare se at få dig meldt ind i en fagforening. Arbejdsløshedskasse er ikke nok! Selvom din nuværende arbejdsplads ikke har overenskomst med nogen, kan du da godt være i fagforening.

//Knud

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 24-10-02 19:06

Jeg er næsten enig med Knud, men du har ret til at holde din hovedferie ( 3 uger ) inden den 1. SEP. Jeg mener også at du har ret til at afholde ( ikke afholdt ferie ) i forb. m. en opsigelse, jeg er temmelig sikker på at det er et krav, der kan stilles, HVIS DU HAVDE VÆRET DÆKKET AF EN OVERENSKOMST. Endelig vil jeg sige at, du skriver at du er ansat som funktionær. Det hedder ansat på funktionærlignende vilkår og hvis du har en ansættelses kontrakt, der lyder på det, ja - så gælder funktionærlovens bestemmelser og du har ikke problemer. Tag en advokat ( du er jo ikke i fagforening ) og indgiv tvisten til faglig voldgift, og SE SÅ AT BLIVE MEDLEM AF EN FAGFORENING, DER KAN KÆMPE DIN SAG.
Hilsen Jørgen

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 24-10-02 19:17

Hvis du har 2 mdr.´s opsigelse, må du også have en ansættelseskontrakt, ellers har du været ansat meget længe ( År ). Hvis du ikke har en ansættelseskontrakt, kan din arbejdsgiver ikke 1. Nægte dig ferie. 2. Forlange 2 mdr.´s opsigelse.

Du har internet - kig efter ferieloven, den er uafhænig af overenskomster, det er en lov der gælder for alle.
Hilsen Jørgen

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 24-10-02 19:24

Jeg kan kun give 'Jagd' ret - og se så at få dig organiseret - det betyder ikke automatisk røde faner m.v. - Jeg selv er i LH, og der 'kæmper' man ikke på en 'negative' måde, men det alligevel giver det gode resultater for lønmodtageren.

Hvis du er imod 'de røde faner', så kan du også sagtens finde en fagforening, der varetager DINE interesser - og endda for relative små penge. Det er oftest arb.løshedskassen, der koster mest og ikke fagforeningen.

//Knud

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-10-02 01:29

Århhh - Jeg skal love for de røde bøger kom frem.

Ram2

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 25-10-02 08:48

Ram2

Prøv lige at læse indlæggene ordentlig, inden du bliver stødt på manchetterne. Det vi snakker om er, hvad der vil være bedst for 'fazett' at gøre.

Fx skriver jeg "- det betyder IKKE automatisk røde faner m.v" - ok, jeg nævner ikke røde bøger, men meningen er den samme. Desuden er 'min' fagforening bestemt ikke rød - Tværtimod, den har en fornuftig upolitisk holdning, uden dog at være svag.

//Knud

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-10-02 09:22

Knud - Nu gør du mig uret.

Du skrev:
.......Og så kan jeg bestemt ikke have ondt af dig, hvis du føler at noget går dig imod. Du kan bare se at få dig meldt ind i en fagforening. Arbejdsløshedskasse er ikke nok! Selvom din nuværende arbejdsplads ikke har overenskomst med nogen, kan du da godt være i fagforening.

Det er ikke lige den formulering jeg opfatter som et generelt godt råd, men et noget farvet (måske ikke rødt) vink med en vognstang - (agitering). Hvis du havde undladt følgende sætning: "Og så kan jeg bestemt ikke have ondt af dig, hvis du føler at noget går dig imod......" havde dit råd lydt meget bedre. Men jeg har måske misforstået dig??

Ram

Kommentar
Fra : fazett

Dato : 25-10-02 09:40

Hej alle.

Tak for jeres input. Jeg har læst ferieloven og vejledning til denne. Men den tage kun udgangspunkt i arbejdsgiverens ret til at kræve at man holder ferie restferie men ikke hovedferien alt afhængig af hvilke frister der gives. Det jeg spørge om er om arbejdsgiveren kan nægte at man holder fri, hvis det er varslet i god tid.

Jeg har ikke brug for en fagforening eller advokat. Jeg har en god ansættelseskontrakt både i mit gl og i mit nye job. Min verden falder ikke sammen, hvis ikke jeg får lov til at holde fri.
Jeg ville bare gerne kende reglerne. Således at jeg kunne anvende de rette argumenter over for min nuværende Chef.

Man behøver bestemt ikke have ondt af mig. Jeg har i mange år haft en job, som jeg har været glad for. Men er af personlige årsager flyttet et stykke væk fra mit nuværende job. Mit nye job ligge kun få km fra min nye bopæl. Og jeg vil bare gerne have lov til at holde fra mit nuværende job, så hurtig som muligt så jeg slipper for den lange køre tur.

Det eneste jeg var ude efter var en som kendte reglerne helt præcis fra arbejdstagers side, og ikke folks holdninger om hvorvidt man bør være organiseret eller ej.

Mvh Fazett.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 25-10-02 18:45

Hvis du har læst mit indlæg rigtigt, så har jeg ikke prøvet at pådutte dig en holdning, eller en indstilling. Jeg har blot fortalt dig, hvordan tingene går nemmest. Skidt med det !

1. Læs din ansættelses kontrakt godt igennem.

2. Tag aktion (dialog) over for din arbejdsgiver.

3. Tag Aktionærloven/ferieloven med i baglommen.

4. Skaf en advokat og anlæg sag om en faglig volgift.

Dette er ganske alm. viden for os der arbejder med håndværk, der iøvrigt leverer alle de installationer, der gør det muligt for jer at gøre jeres arbejde. Hvis et menneske i din stilling ikke kan løse så enkle problemer, så forstår jeg godt hvorfor AMANDA ikke vil køre.
mvh. Jørgen