/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Selvstændig som bibeskæftigelse og skat?
Fra : Natuglen
Vist : 4719 gange
50 point
Dato : 23-09-05 12:19

Hej

Jeg har et lille firma som jeg driver ved siden af mit job. Hvordan udregner jeg hvor meget jeg skal betale i skat?

Ved godt at det er et bredt spørgsmål, men jeg er i tvivl om jeg skal betale 40, 50 eller 60%. Hvordan dælen regner man det ud?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-05 12:23

prøv at gå ind på www.toldskat.dk på den side hvor der er tast selv service burde du kunne få det regnet ud.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 23-09-05 12:40

Hej

Det første du bør gøre, er at få lagt et budget som viser hvad det skattemæssige resultat bliver (ikke nødvendigvis det samme som det regnskabsmæssige resultat), hvis du så ændrer din forskudsregistrering, så sender ToldSkat automatisk girokort, hvis der skal betales B-skat og AM-bidrag.

Hvis du bruger hele dit normale skattefradrag på dit job, så skal du betale fuld skatteprocent af overskuddet, men du kan ikke nødvendigvis bruge den skatteprocent som står på dit skattekort, idet du skal bruge "skatteprocenten" af sidst tjente krone, dvs. den er højere, hvad den er, det afhænger af en konkret beregning.

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : Natuglen

Dato : 23-09-05 12:58

Hvis nu jeg ender med et overskud på 50.000 kr. i år (det er meget realistisk) hvordan beregner jeg så skatteprocenten?

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-09-05 13:05

Hej Natugle

Tag din trækprocent fra dit skattekort og tillæg 9% - så indbetaler du ikke for lidt. Metoden er ikke helt præcis, men det giver en god indikation af hvor meget du skal tilbageholde til skatten, hvis du ikke angiver virksomhedsoverskudet på den udvidet forskudsopgørelse fra ToldSkat.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 23-09-05 13:16

Hej Natugle

Det afhænger af hvor meget du tjener ved dit job, især om du er oppe og betale top-skat. Samt afhænger det af skattekommune m.m., herunder om din kommune rammer skatteloftet.

Forslaget med at tage trækprocenten og så lægge 9% til, den er rimelig, også selv om den har nogle indbyggede fejl, den første er at de 9% formentlig er "AM 8% og SP 1%" (SP er p.t. suspenderet), den anden fejl er at man har fradragsret for AM i skatten, så man kan ikke bare ligge procenterne sammen, samt tager beregningen ikke højde for at skatteprocenten af sidst tjente krone som regel er højere end procenten på skattekortet, men da fejlene trækker lidt i forskellige retninger, så kan den godt bruges som tommelfingerregel.

Hilsen

Leo Lund

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 23-09-05 18:14

Hvilken kommune bor du i?

Så skal jeg beregne nogle cirkaprocenter til dig (indregnet am og sp), som du kan bruge at spare skat op efter.

Det afhænger naturligvis også af din lønindkomst, men jeg kan lave en slags skala til dig. Kommunen betyder dog noget, da kommuneskatten varierer en del.

Kommentar
Fra : Natuglen

Dato : 23-09-05 22:05

Jeg bor i Odense

Accepteret svar
Fra : Busken

Modtaget 50 point
Dato : 23-09-05 22:36

Op til 282.000: 44 %
Fra 282.000 til 338.000: 51 %
Fra 338.000: 64 %

Ovennævnte er personlig indkomst i alt før ambi, altså løn og biindkomst i alt. Tallene er for 2005. Tallene er afrundede.

Der er taget højde for nedslag for skatteloft i topskatten. Ambi er indregnet i procenten (efter skat).

Husk det er kun tommelfingerregel, der er meget, der kan spille ind. F.eks. kan du have anden personlig indkomst. Og hvis du har en ægtefælle, kan du have et overført fradrag i mellemskatten. Etc.

Men hvis du sparer ovennævnte procenter op af din indtægt ved bierhverv før fradrag, men efter moms, så mener jeg, du er ret sikker på at have til restskatten, hvis der altså ikke er andet, der er forkert på din forskudsopgørelse.

Godkendelse af svar
Fra : Natuglen

Dato : 10-10-05 21:43

Tak for svaret Busken.