/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
bakterier på spækkebræt
Fra : hovsada
Vist : 1769 gange
100 point
Dato : 19-09-05 21:28

har på et tidspunkt læst, at et træspækkebræt nedbryder bakterier, hvis der stadig er nogen efter rengøring

(en eller anden kemisk proces, videnskabeligt undersøgt !)

kan nogen gi mig forklaringen/bekræfte dette - jeg har flere gange refereret artiklen, men ingen vil tro mig !

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-09-05 21:36

Jeg tror dig heller ikke umiddelbart. MEN. Der tales jo i disse år meget om Intelligente materialer og det kunne tænkes at du har læst om det som en fremtidig mulighed, altså at man tror/håber at kunne udvikle et intelligent materiale der ville kunne nedbryde bakterier. Det er altså bare ikke noget jeg hverken har hørt eller læst om. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-05 21:37

Ja, både og.

det der ligger i den påstand, at træspækkebrædt er bedre end et af plastic, er så simpel, at evt. ridser og revner i et af træ, lukker/reparerer sig selv og afstøder bakterierne, mens et af plastik beholder ridserne ( som man ikke kan komme helt i bund og rengøre)hvor bakterierne lagrer sig og kan formere sig.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-09-05 21:45

Steril skal du ikke regne med det bliver. Hvad med slagterens huggeblok. den bliver da også kun tørret af. Bakterier kan ikke formere sig videre når der ikke er fugt til stede. Grunden til at vi ikke bliver syge af bakterier fra huggeblokken eller spækbrættet er snare at de bakterier der overføres til maden, tilintetgøres ved tilberedningen - de findes jo alle overfladisk i maden og langt fra alle bakterier er sygdomsfremkaldende.
Der findes ikke noget stif i træ der destruerer bakterier.

Accepteret svar
Fra : SonjaAS

Modtaget 110 point
Dato : 19-09-05 21:47

Hej

Dette er hvad jeg kunne finde:

Citat
Forskningsresultater, blandt andet fra Dansk Teknologisk
Institut, har i de seneste år dokumenteret, at træ har nogle
unikke bakeriehæmmende egenskaber på grund af træets evne
til at suge vand/fugt ud af bakterierne, hvorefter de dør
som følge af bakteriedræbende stoffer i træet.

Hentet på denne side:

http://www.imerco.dk/Default.asp?ID=892

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 19-09-05 21:48

Man siger at man bør smøre spækbrættet med salt i ny og næ, få at dræbe de evt bakterier.
Ved ikke hvorfor, men af en eller anden grund, syntes jeg bedre om træ brætter, end platik.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 19-09-05 21:51

Der findes træsorter som har naturlige antibakterielle egenskaber, men ikke nok til at dræbe alle bakterier på et spækbrædt.

Det blev i 1993 forbudt at anvende knive med træskæfter, træskæreplanker o.lign. i slagterbutikker/slagterier da de ganske enkelt er for svære at gøre rene, og bakterier samler sig i sprækker.

Plastic/nylon kan rengøres i varmt vand uden at revne og flække.

Så plastic/nylon skærebrædder er langt det bedste i et køkken.
Tåler chlor, rodalon eller kogende vandt samt maskin opvask.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-09-05 21:52

valde, nu er jeg gammel slagterdatter og en huggeblok bliver ikke tørret af, den bliver børstet med en børste der består af nogle meget tykke metalstifter, kan man vel kalde dem, og derved bliver træet faktisk raspet af.
Jeg har også lært den med at træ faktisk er mere hygienisk end eks. plastic. Hvorfor ved jeg ike, med det er jo et naturligt materiale og jeg tænker det er ligesom med uld...altså uld som indeholder lanolinen endnu, det rengør jo også sig selv. Men alm. rengøring med varmt vand og sæbe skulle jo være ok...mine plasticspækbrædder kommer altid en tur i opvaskemaskinen eller bliver skoldet med kogende vand.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-09-05 21:55

Thulin, det er korrekt hvad angår knive, men det er fordi der kan "gemme" sig kødrester inde ved skaftet, dette er ikke tilfældet ved spækbrædder...der ER træbrædder at foretrække rent hygienisk.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 19-09-05 21:58

hej SonjaAS !

Det var lige præcis det jeg søgte du får points (men hvordan gør jeg ?)

TAKKER ALLE

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-05 22:00

Det har også været i fjernsynet, omkring spørgsmålet.

Jeg tror det var Inge Norus fra forbrugerstyrelsen, der fortalte om hvorfor et af træ var det bedste m.h.t. at undgå for mange bakterier.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-05 22:02

hovsada,

oven over kommentarene står der ude til højre "accepter som svar"

Så klikker du bare ovenover Sonja's kommentar og følger anvisningerne,

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 19-09-05 22:06

Tak for svaret SonjaAS. Du får alle 5 stjerner-glæder mig allerede til at hovere lidt 1

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-09-05 22:11

mangorossa! Jeg betvivler slet ikke det du siger. Nu ved jeg da ikke HVOR gammel slagterdatter du er. Da jeg var knægt, hjalp jer sommetider slagteren med at holde nogle ben medens han "Knaldede dem med øksen. Den røg da et par mm ned nogle gange. Hvis han havde haft det der rengørings værktøj som du kender så havde hans blok hurtigt været slidt op. Den havde nok holdt i mindst 30 år, på det tidspunkt.
Ok der er så kommet mere moderne rengørinsmetoder siden da, kan jeg høre.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-09-05 23:02

valde, jamen det er næsten 30 år siden, men sådan en blok er jo meget tyk, så den holder jo længe. Jeg er ret sikker på at han også havde sådan en børste

Kommentar
Fra : _kmh.

Dato : 20-09-05 01:37

I hele denne snak kan jeg se, at det ganske er glemt, at de der plasic-ting er fremstillet af OLIE - altså det man pumper op af "vores" jord og som bestemt ikke er godt for mennesker i nogen som helst form
iøvrigt heller ikke for andre livsformer - så det kan da godt være at plastic-skærebrætter også er "giftige" for diverse bakterier - men i lange, lange tider har man skåret kød, og alt muligt andet, ud på underlag af træ - og som enhver kan se, så trives menneskeracen i bedste velgående
-----------------------------------
...... prøv at slå op: hvor mange der i dag bor på jorden ????
- og hvor mange vi var for blot 200 år siden - så kan du se hvor gode VI er til at overleve - på trods af træskærebrætter
VELBEKOMME .....
<\\Benny
..... ja ja - jeg sover allerede - men når der nu bliver sagt så mange KLOGE ting

Kommentar
Fra : _kmh.

Dato : 20-09-05 01:40

_kmh = bennymandens samlever ...... undskyld
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-09-05 01:43

- jeg logger også på og undskylder på linie med "kranen" - man skal da osse holde øje med dem hele tiden
<\\Benny