/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
tilbud fra håndværker
Fra : vaxen
Vist : 442 gange
200 point
Dato : 18-09-05 15:51

Hej hej!

I forbindelse med etablering af nyt halmfyr, har vi kontaktet tre forskellige vvs'ere for at få tilbud på arbejdet.
Den ene af de tre sagde, at vi skulle være seriøse, og kun hvis vi var det, ville han komme at se på sagerne. Han sagde, at for at kunne give et tilbud, skulle han lave et "projekt" på arbejdet og hvis vi ikke valgte hans tilbud, måtte vi betale for de timer, han havde lagt i projektet (omtrent 5 timer mente han). Hvis vi så valgte et andet tilbud, ville vi få udleveret materialet, han havde lavet. Naive som vi jo kan være, siger vi ja til, at han kommer og laver dette såkaldte projekt.
Nu er der gået nogle uger og vi har fået tilsendt tilbud fra ham og fra de to øvrige. Der er ingen tvivl om, at vi ikke vil vælge den ovenstående (hans tilbud var 25% dyrere end de andres!!).
Vi har ikke set noget projekt, kun en liste over de materialer, han mener at skulle bruge.
Nu ved jeg, at han vil kræve betaling for dette, som jeg betragter som et almindeligt tilbud.
Må han det? Jeg har googlet lidt, og kan ikke lige finde nogle regler om tilbudsgivning for håndværkere...

på forhånd tak...

Vaxen

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 18-09-05 16:38

det må han godt , da han har oplyst det på forhånd , så det bliver i nød til at betale
nu du siger han er 25% dyre , så tjæk lige om alle tilbud er inc eller eksc moms , kunne jo være det ene vat inc moms og de andre uden

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-09-05 16:57

aftalen var, at han skulle udarbejde et projekt på etablering af fyret - og nogle andre småting.
Det, vi har fået, er et tilbud med specifikation af materialepriser. I mine øjne ikke et projekt, men det er måske et definitionsspørgsmål...

Alle tilbud er inklusive moms. Han er 25 % dyrere - plus alle materialer ikke er medregnet prisen. Så selvsagt - om vi så kommer til at betale et par tusind for hans tilbudsgivning, så kan det bestemt ikke betale sig at handle med ham

Vaxen

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 200 point
Dato : 18-09-05 17:08

som du siger i spm , så vil han udlevere projektet , når i betaler , det skal du også forlange at få , har han ikke nogen tegning og beskrivelse , der ligner et projekt , så står du i en anden situation hvor du kan tillade dig at sige at du ikke kan acceptere at der er brugt så meget tid på det
sørg for at du må se det før du betaler
du er iøvrigt ikke forpligtiget til at give ham besked om at du ikke tager hans tilbud medmindre du selv har aftalt det med ham, lad ham selv finde ud af det hvis han er så grisk
at han ikke har alle materialer med er hans hovedpine , hvis det er et tilbud på det færdige arbejde , og han ikke skriver noget om forbehold af dette

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-09-05 17:22

Ok - det var lige præcis det samme jeg tænkte angående det såkaldte projekt. Jeg forventer at få en færdig tegning over arbejdet - det andet kalder jeg bare et tilbud. I øvrigt ikke meget anderledes end det, vi har modtaget fra de andre VVS'ere ganske gratis.
Jeg har tjekket lidt på nettet angående vores forpligtelser ved modtagelse af tilbud. Det er faktisk vores pligt efter revideret lov d. 1/9 at give tilbudsgiver besked, hvis tilbuddet ikke modtages. Ligeledes skal der lægges en begrundelse for valget.

Hvad angår de resterende materialer - det var lige præcis et forbehold i tilbudet han havde lavet. Så klart så klart... så kan han pumpe os for lidt flere penge uden for vores kontrol.

Nej, han er vist en værre en, tror jeg... Jeg håber jeg tager sorgerne på forskud og alt forløber let og elegant fra nu.

Vaxen

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 18-09-05 17:25

lyder som en jeg heller ikke selv vil vælge
bare se at få det bedste ud af det
og held og lykke med projektet

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-09-05 17:35

Tak skal du have! Jeg glæder mig også meget. Desværre er der laang leveringstid på fyret, så det bliver først klar i november måned...
Jeg håber på et mildt efterår

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 18-09-05 18:21

Hej vaxen
Du skal passe på, for en mundtlig indgået aftale er ligeså bindende for begge parter, som en skriftlig ville være det
Men tag det nu roligt, sørg for at se noget tegningsmateriale inden du betaler, men har han virkelig lavet et projekt til dig, så må du nok til pungen og så ellers få det udleveret.
Med lidt held kan der jo være ting i hans projekt, som i alligevel kan bruge -
held og lykke med det, og ønsket om et mildt efterår
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-05 18:23

Vaxen.
Jeg ville heller ikke vælge den snydentamper, som det lyder til han er. Prøv at konfrontere ham med hans pris, at den er 25 % højere end den de andre er kommet med. Sig at i under ingen iómstændigheder kan acceptere prisen og at i ikke vil betale for det tilbud i har modtaget.

Mvh
Finn

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 18-09-05 18:36

Yes - forsøget koster jo ikke noget

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-09-05 22:58

Han har rent faktisk ringet her til aften. Min mand talte med ham og gav besked om, at vi ikke modtog hans tilbud på grund af prisen. Herefter en salve om et- og totommerrør og hvor god han er i forhold til andre VVS'ere... jow jow... han er en herlig fyr
I samtalen nævnte han intet om projekt eller regning, så det bliver spændende om der dukker noget op i postkassen inden for den nærmeste fremtid.

Og har han lavet det projekt, så er jeg også helt klar på at betale, da det var det, der var aftalen. Ret skal jo også være ret

Jeg siger tak for støtten til jer alle - og ønsker jeg en god nat

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 18-09-05 22:59

Tak for svaret bredker.