/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
ny udekat??
Fra : vaxen
Vist : 650 gange
200 point
Dato : 18-09-05 15:07

Hej med jer! Jeg har brug for jeres gode katteråd!

Vi har fem katte, der lever udendørs med adgang til halmloft og andre gode udebygninger. Det er en mor og dens fire voksne killinger. De har med andre ord kendt hinanden fra fødslen.
Nu er der så en bekendt, der har anskaffet sig en kat, som han ikke vil have alligevel. Og selvom jeg egentlig synes jeg har katte nok, så vil jeg da lige overveje at tage den.

Men men... hvordan får man en fremmed kat integreret i en gruppe på fem udekatte? Og hvordan får jeg den til at føle sig hjemme her, når den ikke skal ind i huset? Er der meget stor risiko for at den bliver "moppet ud" af de andre?

katten er iøvrigt kun 13-14 uger

Er lidt på vildspor her, så glæder mig til at høre fra jer!

Vaxen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-09-05 15:12

Puha! måske kan det lade sig gøre, men katte er jo territoriale, og når de så ovenikøbet er i familie med hinanden! Det nok lettest hvis det er en hunkat du får!

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 18-09-05 15:16

Hej.
Sålænge den ikke er ældre, burde det ikke være et problem, men den vil sikkert,,,blive moppet, de første par dage, lige indtil, de ved, hvem der bestemmer over hvem.
Me kig til den TIT, for at se om den stadig er der, og ikke lider overlast.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 18-09-05 15:18

Jeg ville ikke anskaffe en killing på 13-14 uger der ikke må komme ind i huset, men som mere eller mindre skal klare sig selv udendørs med adgang til udhuse.

Når man flytter sådan en killing, er det vigtigt, at man kan have den under kontrollerede forhold i mindst 14 dage inden den bliver lukket ud i nye omgivelser.

Og selv om dine katte sikkert ikke vil være direkte agressive over for en killing, vil de helt sikkert betragte den som en indtrænger der skal jages væk fra deres enemærker, og en killing/kat skal ikke jages særlig langt væk før den ikke kabn finde tilbage, og hvis den så ydeligere bliver bange for de andre, tør den slet ikke..

Udekatte har meget mere af deres territorieinstinkt i behold, og lever på mere "vild" facon end indekatte.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-09-05 15:18

Det er godt nok en hankat - men den ville under alle omstændigheder blive neutraliseret inden den er kønsmoden...

Min tvivl kommer lige præcis ved det territoriale.. Jeg tror, at mine katte er rimelig gode til at holde de fremmede væk, så mon ikke, at de ville skræmme sådan en lille ny fyr væk temmelig hurtigt?

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-09-05 15:21

Dova, jeg er næsten sikker på, at hvis jeg var blevet stillet det samme spørgsmål, ville jeg give et svar der ligner dit meget...

Jeg tror bare lige, jeg skulle have det bekræftet...

lader spørgsmålet stå et øjeblik i det tilfælde, at nogen skulle have nogle konkrete erfaringer

Vaxen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-09-05 15:41

De katte du allerede har indgår jo i et hirarki! Det vil blive noget af en barsk affære for den lille nye at skulle komme ind i det, og sandsynligvis vil den blive jaget væk, og vil derfor dø da den ikke selv kan finde føde!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-05 15:42

Jeg har selv 2 hankatte, begge kastrerede. Den ene er 14 år og den anden 2 år. Det er inde/udekatte. De har det godt sammen.

En af mine naboer har nu anskaffet sig en kattekilling. Det er en hankat, som ikke er kastreret. Den er ofte i min have. Den gamle kat jager den væk, men den yngste vil godt "lege"

Hvis du tager den kattekilling til dig og får den kastreret skal du holde den inde i nogle dage for at undgå infektion i såret.

Er killingen vant til at være en indekat, vil det blive svært at vænne den til udelivet, hvor den skal klare sig selv mod fem andre katte på samme territorium.
Jeg tror den vil løbe væk.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-09-05 15:56

Killingen har hidtil været inde/udekat.

Med hensyn til kastration, så vil der jo gå måneder før det er aktuelt - og vi har udebygninger, der kan aflukkes. Det samme har vi gjort med de fem øvrige katte uden problemer.

Jeg er mest nervøs for at den bliver jaget langt langt væk... Og har nu besluttet, at selvfølgelig skal vi ikke tage katten til os... Jeg skulle bare lige have et par fornuftige folk til at få min egen fornuft til at veje tungest

Tak for hjælpen alle!!

Næste projekt bliver at finde et andet sted til den lille søde missekat

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-05 16:35

Her er i hvert fald en mulighed for at finde et hjem til killingen

http://www.vildkat.dk/

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-05 17:33

Citat
Nu er der så en bekendt, der har anskaffet sig en kat, som han ikke vil have alligevel. Og selvom jeg egentlig synes jeg har katte nok, så vil jeg da lige overveje at tage den.

Citat
Næste projekt bliver at finde et andet sted til den lille søde missekat

Det er jo ikke dit projekt

Hvis man vil have en kat eller hund, bør man tænke sig godt om før "det" bliver anskaffet.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-09-05 17:55

nej, det er ikke mit projekt - og dog er jeg så meget dyreven, at jeg ikke kan stå ved siden af og se en kat blive behandlet halvskidt - så vil jeg hellere arbejde lidt på sagen, så jeg er sikker på at denne lille mis får et godt liv.
Jeg kan ikke gøre så meget ude i den store verden, men her i min egen lille verden, kan jeg gøre lidt. Og det gør jeg så på denne måde. Min samvittighed tillader mig ikke andet. Heller selvom det slet slet ikke er mit ansvar efter loven - men efter mine egne værdier er det.

Vaxen

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 18-09-05 18:11

Hej.
Jeg tror stadig ikke der vil være problemer, selvom det er en hankat, DA den ikke er begyndt at markere sig endnu, men lidt skænderi bliver, har dog aldrig oplevet det selv, men regn med det.
Nu kan min/mine gå og komme som det passer sig.
Så det eneste problem jeg har, er når naboen´s katte, kommer til kattelemmen, så får de TÆSK af min lillle hunkat HI/HI LIDT OM RETFÆRDIGHED.
Og bagefter kommer hun selvfølgelig, og skal fortælle mig det.
Tag den til dig,,,,,,,,,den får det sikkert, under alle omstændigheder, bedre hos dig,,,END.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-09-05 19:13

Ja, det er jo det, der er så fristende. Men mine fem katte er vist lidt halvskrappe. Også i forhold til hinanden... Der er ingen kære mor der! Og tager jeg den til mig, og de jager den væk, så vil jeg have svært ved at tilgive mig selv.
Der er også det forhold, som Dova nævner, at katten aldrig ville komme indenfor i en startperiode - og derfor ikke nødvendigvis bliver tilknyttet os og ejendommen. Risikoen er, at den i stedet vil søge at finde hjem til sit nuværende hjem, som ligger 2-3 km herfra.
Jeg må hellere lade være.. Selvom jeg er helt sikker på, at fik den lov til at blive af de andre katte, ville den få et godt liv.

Vaxen

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 18-09-05 20:35

Her kan du også komme af med din kat, hvis du ikke finder en familie til den http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-09-05 20:45

Når din bekendt nu har været så ubetænksom at anskaffe sig en kat, som han ikke vil have alligevel, har han forhåbentligt så meget ansvarsfølelse, at han vil betale for at skaffe den et godt hjem. Han kan aflevere den på Kattens Værns- eller Dyrenes Beskyttelses internater - og IKKE i en papkasse foran døren om natten. Jeg tror, det er omkring 250 kr. det koster at aflevere til Kattens værn. Jeg ved ikke, om Dyrenes Beskyttelse tager noget. Men det må han jo så finde sig i at komme af med. Og det vil jeg kalde billige sluppet, for han burde have et møgfald af rang - mindst.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-09-05 22:52

Jeg er så absolut enig med dig Jette!! Jeg har meget lidt respekt for den handling han der har gjort!!!

Jeg takker for forslaget og giver det videre.

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 18-09-05 22:52

Tak for svaret dova.