/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
kørselsfradrag
Fra : tcolsen
Vist : 10075 gange
200 point
Dato : 18-09-05 13:01

Hej
Min datter er på skole i københavn ( der er 95 km) hun har fået arbejde i gennemsnit 1,5 t. om dagen , kan hun få kørselsfradrag ? Hun har frikort og kommer ikke over grænsen , hvad betyder det i praksis ? stiger hendes beløb på frikortet -Eller noget helt tredie ?
vh Tcolsen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-09-05 13:04

Hvis din datter er på SU kan hun ikke få kørselsfradrag, der kan hun få tilskud til togkort. Resten kan jeg desværer ikke besvarer,

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-09-05 13:09

Kørselsfradraget skal beregnes fra hendes bopæl til arbejdet.

//bentjuul

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 18-09-05 13:16

Nordsted har ret - kørselsfradrag er beregnet mellem hjem og primære arbejde... men i din datters tilfælde er hendes arbejde at gå i skole - og der får man ikke kørselsfradrag - tro mig - jeg har forsøgt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-05 13:28

Hvis din datter hver dag tager turen til København for at gå i skole, så har hun også et billigere togkort. Det kan man som studerende få.
Samtidig skriver du at hun har et arbejde på 1,5 time dagligt.
Er det også i København? Hvis det er i København kan hun ikke få ekstra fradrag, da hun i forvejen betaler en billigere transportudgift.

Hvis du er i tvivl, så ring til skatteforvaltningen i kommunen, men jeg tror ikke der er noget at hente. Hun kommer jo ikke over frikortsbeløbet.

Desuden tror jeg ikke at man kan få fradrag til transport for 1,5 timers arbejde pr. dag.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-09-05 13:28

erling_l jeg hedder ikke nordsted.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 18-09-05 16:37

Hvis hun ikke kommer til at betale skat, kan hun ikke trække noget befordring fra, og det tvivler jeg på hun kommer til med kun 1,5 time om dagen.

Det bliver først aktuelt idet hun har opbrugt sit fribeløb.

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 18-09-05 19:55

Hvis din datter hver dag tager turen til København for at gå i skole, så har hun også et billigere togkort. Det kan man som studerende få. Samtidig skriver du at hun har et arbejde på 1,5 time dagligt.
Er det også i København? Hvis det er i København kan hun ikke få ekstra fradrag, da hun i forvejen betaler en billigere transportudgift.

Hvis du er i tvivl, så ring til skatteforvaltningen i kommunen, men jeg tror ikke der er noget at hente. Hun kommer jo ikke over frikortsbeløbet.

Desuden tror jeg ikke at man kan få fradrag til transport for 1,5 timers arbejde pr. dag

Det er sådan at hun ikke kan komme med toget til skple da togtider og bus ikke passer .
Hun kører med én, der kører til kjøbenhavn ! så hun har ikke togkort

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 18-09-05 19:58

hun går forøvrigt kun i skole 2,5 t. om dagen!! Det er en lang tur for næsten ingen timer !!

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 19-09-05 20:32

Det ændrer desværre ikke på, at hendes primære beskæftigelse er at gå i skole. Mens jeg læste, havde jeg noget praktik undervisning i de sidste semestre. Der var dage, hvor jeg slet ikke havde timer selv, men kun var ovre for at undervise. Alligevel er der ikke noget, der hedder kørselsfradrag, når man er studerende.

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 19-09-05 20:36

så er det lige før hun skal droppe su og få kørselsfradrag i stedet:) hendes su er kun på 1000 kr

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 19-09-05 21:47

Alt indtægtsgivende arbejde, ligegyldigt om det er 1 time om dagen er fradragsberettiget m.h.t. befordring. Selvfølgelig kun hvis man opfylder Ligningslovens § 9 C, om ikke får dækket sin befordring på anden vis mv.

I din datters tilfælde vil hun have sin befordring dækket, hvis hun har månedskort til skolen. Men benytter hun fx. klippekort, for egen regning, vil hun evt. kunne fratrække befordring. Dog ikke hvis hun går direkte fra skole, til arbejde. Hun skal have været hjemme først.

Er der nogle dage, hvor hun ikke går i skole, men kun på arbejde OG IKKE FÅR TILSKUD TIL BEFORDRINGEN, vil hun som alle andre kunne fradrage den. Dog skal hun selv betale for de første 24 km. Og kørselsruten skal beregnes som om at hun kørte i bil, selv om at hun fx. har taget toget.

Om hun får SU eller ej har ingen betydning!

Håber at jeg har gjort mig forståelig. Eller spørger du bare igen!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-09-05 21:51

Den tror jeg ikke på vil gå. Hun siger jo nej til en indtægt, som hun er berettiget til.

Min niece bor i København og læser i Sorø. Ingen befordringsfradrag.

Din datter tager jo ikke til København for at arbejde, men for at gå i skole.

Men kontakt skatteforvaltningen i kommunen.

Så længe din datters indtægt er under frikortbeløbet, er der ikke noget at trække fra.

Accepteret svar
Fra : MissXX

Modtaget 200 point
Dato : 19-09-05 22:20

Glemte forresten at fortælle, at frikortsbeløbet vil stige, hvis hun påfører befordringsfradrag. Men hvis hun ikke forventer at komme over alm. personfradrag, er der ingen grund til at gøre mere ud af det. Man kan nemlig ikke få udbetalt ubrugt fradrag eller få det overført til senere indkomstår.

Godkendelse af svar
Fra : tcolsen

Dato : 20-12-05 20:35

Tak for svaret MissXX.