/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Skærm Rens
Fra : den_nysgerrige
Vist : 12861 gange
500 point
Dato : 16-09-05 17:26

Jeg er den lykkelige ejer af en fladskærm, og har så også lige købt et plasma tv, og efter handlen kommer jeg i tanke om at min skærm selvfølgelig vil blive snavet med tiden.
Jeg smutter så ned til forhandleren og ber og råd og dåd til udførelse af denne rensnings proces. Han vil så sælge mig en rense pakke bestående af en smart pudsesvamp samt vel 100 ml rensevædske til en bagatel af 150 kr, det forekom mig godt nok som en voldsom pris.
Jeg mente så godt, at jeg vel bare kunne bruge brillerens/ opvaskemiddel/vinduesrens eller andet lignende, men han påstår at man skal passe på hvad man renser skærmene med, idet de kan nedbrydes ved påføring af forkert vædske.
Jeg har med tiden læst mange gode spare forslag vedr rensning af fladskærmen, men hvad sir de kloge hoveder??
Hvem kan finde frem til noget dokumentation for hvad man må bruge som rensemiddel til plasma /tft/lcd/crn og hvad de ellers er fremstillet af skærmene til PCer og TV.
Jeg er ligeglad med hvad DU bruger, jeg søger en dokumenteret korrekt rengøring.
Ellers i det mindste en uvildig redegørelse.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-09-05 17:35

Jeg kan IKKE skaffe dig den ønskede dokumentation. Men jeg bruger altid bare alm. opvaskevand på en blød klud. Såvel til mit TV som til mine forskellige skærme. Betragter det andet som noget fis, der kun tjener sælgeren. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-09-05 17:35

Den kære forhandler har fuldkommen ret.

Fladskærme, LCD m.m. er noget sartere end de fleste regner med, og kan ikke tåle særlig mange rengøringsmidler.

Men hvis du vil spare de dyre rensedråber (som nogen endda også fraråder at bruge), kan du bruge lunkent vand med en smule alm. opvaskemiddel, på en hårdt opvredet klud som ikke ridser, og så er det også vigtigt, at du ikke trykker for hårdt på skærmen.

Spørgsmålet har været oppe her på siden flere gange, hvis du klikker oppe på forstørrelsesglasset, kommer der "avanceret søgning", skriv rengøring af fladskærm, så skulle der dukke noget op, også nogen link.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 510 point
Dato : 16-09-05 17:55

http://www.kandu.dk/dk/spg/52183

Fra HardWareOnline.dk:

Citat
På en LCD skærm sidder der et tyndt voks-lag som beskytter skærmen mod sol og slid. Mange af de "almindelige" rensemidler er alt for kraftige og opløser dette lag. Enten skal du bruge vand, eller også skal du investere i LCD-rense-sager

Og fra et andet spørgsmål om samme emne:

Citat
Fra : tukols Dato : 24-10-04 19:33

Jeg har stået med "ødelagte" skærme, p.g.a forkert rengøring. Vinduspuds, sprit..........you name it.
D.v.s ødelagte bærbare computere. Det koster faktisk en ny computer, da det er alt for dyrt at "skifte skærmen".
En hårdt opvreden klud i lidt lunken vand, er alt hvad jeg vil gå med til. Det andet er sku for risikabelt at eksperimentere med. Jeg har set dem efter et par år. Totalt ødelagte.

mvh dova

Nå AJ...lært noget nyt siden du sidst spørgsmålet var oppe, protesterede voldsomt og påstod, at en LCD ikke tager skade af div. renseting

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 16-09-05 17:55

Du kan blot bruge noget alm sprit, det fjerner al snavns samt fedtfingre.
Og nej, det skader ikke skærmen :)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-09-05 18:06

Hvis du jævnligt tørrer din skærm af, er en mikrofiberklud velegnet.

Du kan evt. bruge en hårdt opvredet mikrofiberklud (lunkent vand+ et par dråber opvaskemiddel), hvis der er fedtpletter på skærmen, som er genstridige.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-09-05 18:06

dova -> Ja da, JEG bliver aldrig for gammel til at lære.

Men det glæder mig at du er enig i at en rensning med opvaskevand er OK.

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 16-09-05 18:30

Jeres råd om lidt opvaskemiddel er jo ikke den dokumentation jeg ønsker, jeg vil altså nødig se mit for mig meget dyre nye TV skærm blive ringere af forkert behandling. Se selv hvad dova citater siger, så hvis AJ trineo8 mfl bruger et eller andet de mener er det rigtige har det IKKE min interesse. Jeg vil i givet fald vælge at tro på forhandleren.
Men Dova fører i kampen om pointene

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 16-09-05 18:32

Dova til dit svar 17.35 kan jeg blot sige at jeg jo skal af med nogle af mine point ( de gir jo ingen renter ) så de skal jo i spil og måske dukker der en ny bruger op med det jeg søger.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-09-05 18:34

Du spurgte om noget billigere end det forhandleren anbefalede, det har du fået en opskrift på såvel fra dova som fra mig. Men du kan altid gå ud fra at det middel forhandleren anbefaler også kan bruges til formålet. Ellers hænger han jo på den. Så brug det forhandleren foreslår hvis du ikke har mod på at prøve alternativerne. Så nemt er det. AJ

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-09-05 18:37

den_nysgerrige -> Læg lige mærke til at også ans anbefaler opvaskevand, så hvis det SKAL være alternativt til den dyre rensevæske, er der nu 3 der anbefaler det samme. P.S.: Jeg kom først

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 16-09-05 19:05

Gå ind på producendense hjemmeside, og se hvad de mener. Det er ikke alle skærme der tager skade af ethanol (sprit)
Derfor kan der være forskel på hvad du skal bruge til dit tv og din skærm.

Her er et par link hvor der tales om detop dit "problem"

http://www.tweakup.dk/forumnew/read/46714/#uid401942

Læg mærke til de svar STT kommer med, man burde næste kunne tro på ham da han roder meget med fladskærme, se evt hans egen fladskærm her: http://www.tweakup.dk/HTML/casemods/mod.php?id=2708

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-09-05 19:33

En tør mikrofiberklud kan klare den daglige/ugentlige rengøring.

Så er det jo op til dig selv, at passe godt på de "vanskelige " skærme. Der er jo en kant uden om, som du kan sætte dine fedtfingre på. De kanter er lettere at rengøre.

Hilsen ans og god weekend
(fjerner fluebenet)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-09-05 20:54

Jeg købte en flaske til det samme, sammen med min fladskærm for et år siden. Der fulgte en mikrofiberklud med. Der er 200 ml i flasken. Til hverdag tørrer jeg bare skærmen af med kluden. Det fjerner løst støv, og det er nok. HVIS der så har været f.eks. børn på besøg, så kan der være kommet lidt fingre på. Og så får skærmen et spray med flasken, og så tørrer jeg efter med kluden. Man kan altså ikke engang se, at der er taget noget af flasken. Så det er MEGET drøjt. Jeg kan ikke huske, hvad det kostede, men 150 kr lyder da ikke totalt ved siden af, -næppe mere. Og det synes jeg godt man må kunne ofre på en skærm til flere tusinde... --Når det er en engangsudgift..
Men jeg er også én af de "idioter" der bruger de originale patroner til min lækre canon-printer.....
(jeg købte flasken i Fona)
Næh!!! Jeg har lige fundet bon'en: 79.95 kostede den, d. 20-11-2004

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 16-09-05 22:11

Microklud ja, men den bløde velourlignende type.
og hvorfor bruge andet end en ubetydelig smule fugt direkte fra vandhanen?
Det er jo netop microkludens force, og fuldt tilstrækkeligt
Behøver jeg at sige at kluden skal være 100% ren - før start...

Godkendelse af svar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 16-09-05 23:17

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : bibuisness

Dato : 23-12-07 20:15

Hårdheden af en microfiber klud kan ridse emaljen af en håndvask, hvis du er glad for din skærm og gerne vil passe på den så lad hver med at bruge microfiber.
En fladskærm er belagt med et lag specialvoks og dette voks kan ik tåle for skrappe midler og da opvaskemiddel er fedt opløseligt kan det heller ik bruges..
Jeg anbefaler en ikke microfiber klud hårdtopvredet med lunkent vand.
Hvis din skærm er meget beskidt eller er du ryger anbefaler jeg isopropylalcohol. Dette kan fås i matas og skader ikke skærmens belægning. Derudover koster det kun en brøkdel af LCD-rens.