/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Befordring/dokumentation
Fra : legind
Vist : 8156 gange
200 point
Dato : 14-09-05 14:16

Jeg har netop modtaget et brev fra told og skat hvori de kræver dokumentation for min køsel fra bopæl til arbejdsplads. ( fra Nakskov til Allerød)... de vil have dokumentation i form af benzin kvitteringer, togkort m.v. Jeg er aldrig før blevet bedt om disse... Har nærlæst forskudsopgørelse og der står intet under rubrikken befordring... kun hvis færgeoverfart eller broen benyttes.... derfor spørger jeg om hvor jeg står juridisk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-09-05 14:17

Jeg er lidt uforstående......Hvorfor vil de se dokumentation? Det hedder netop befordringsfradrag og ikke kørselsfradrag.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-09-05 14:19

I "gamle" dage skulle man godtgøre at kørslen foregik i egen bil, men sådan er det ikke mere. Nu er det alene afstanden mellem arbejdsplads/hjem der er gældende.

Prøv lige at ringe til afsenderen af brevet og spørg hvorfor!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-09-05 14:20

Surf evt rundt på www.tax.dk

Der plejer at væree svar på det meste

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-09-05 14:21

Befordringsfradrag

Man kan få befordringsfradrag for transport mellem hjem og arbejde (Se Fri bil (firmabil) vedr. anden privat kørsel og Kørselsgodtgørelse (befordringsgodtgørelse) vedr. erhvervsmæssig transport). Størrelsen af dette befordringsfradrag afhænger alene af, hvor lang transportvejen er - beregnet som den normale transport ved kørsel i bil1) - når man befordrer sig mellem hjem og arbejdsplads. Måden hvorpå man transporterer sig har således ingen betydning for, hvor stort et befordringsfradrag, man er berettiget til2).

Kilometersatsen, som anvendes ved beregning af befordringsfradrag for befordring mellem hjem og arbejdsplads, er for indkomståret 2005 fastsat således3):

0-24 km inkl.: intet fradrag
25 - 100 km inkl.: 1,68 kr. pr. km
over 100 km: 0,84 kr. pr. km

Satserne for indkomståret 2004 fastsat således4):

0-24 km inkl.: intet fradrag
25 - 100 km inkl.: 1,62 kr. pr. km
over 100 km: 0,81 kr. pr. km

Forhøjet befordringsfradrag for lavindkomstgrupper
Skattepligtige med en indkomst på under (2005: 223.100 kr.; 2004: 218.400 kr.) kan trække yderligere 25% af det beregnede befordringsfradrag fra, men dog højst yderligere 6.000 kr. årligt5).

Særligt fradrag for passage af Storebæltsforbindelsen
Skattepligtige som passerer Storebæltsforbindelsen, når de transporterer sig mellem hjem og arbejde, kan yderligere mod dokumentation fradrage et beløb på 90 kr. pr. passage ved benyttelse af bil og et beløb på 15 kr. pr. passage ved benyttelse af kollektiv trafik6). Man er således også berettiget til det sædvanlige befordringsfradrag beregnet på grundlag af det antal kilometer hele strækningen udgør7).

Særligt fradrag for passage af Øresundsbroen
Skattepligtige som passerer Øresundsbroen er fra indkomståret 2004 også berettiget til et yderligere fradrag i forbindelse med rejser over Øresundsbroen, hvor der er tale om rejser mellem hjem og arbejde. Fradraget udgør 50 kr. pr. passage ved benyttelse af bil eller motorcykel og med 8 kr. pr. passage for brugere af kollektiv trafik8).

Færgetransport
Man kan ud over kilometerfradraget få fradrag for de faktiske udgifter til færgetransport, herunder udgifter for at få en bil, en motorcykel eller et andet køretøj med9).

Forhøjet befordringsfradrag, hvis man bor i udvalgte kommuner
Fra indkomståret 2004 beregnes befordringsfradrag for befordring over 100 km også med den høje sats (25-100 km' satsen), hvis man bor i en af nedenstående kommuner10):

Arden, Bornholms Regionskommune, Bredebro, Egebjerg, Fjends, Frederikshavn, Grenå, Gudme, Hirtshals, Hjørring, Holeby, Holsted, Højer, Højreby, Lundtoft, Læsø, Løgumkloster, Løkken-Vrå, Maribo, Marstal, Morsø, Nakskov, Nørre Alslev, Nørre Djurs, Nykøbing-Falster, Nysted, Nørager, Ravnsborg, Rougsø, Rudbjerg, Rudkøbing, Rødby, Sakskøbing, Sallingsund, Samsø, Sejlflod, Sindal, Skagen, Skærbæk, Spøttrup, Stubbekøbing, Svendborg, Sydfalster, Sydlangeland, Sæby, Tinglev, Tranekær, Tønder, Ærøskøbing og Aalestrup.

Særligt befordringsfradrag for personer med varigt nedsat funktionsevne eller kronisk sygdom
Godtgør den skattepligtige, at den pågældende som følge af invaliditet eller kronisk sygdom, har særlige udgifter til befordring mellem hjem og arbejdsplads, kan den skattepligtige i stedet for at anvende det sædvanlige befordringsfradrag, fratrække sine faktiske befordringsudgifter efter fradrag af kr. 2.000. Det er en forudsætning, at den normale befordringsudgift overstiger kr. 2.00011).

se http://tax.dk/pjecer/befordringsfradrag.htm

Kommentar
Fra : legind

Dato : 14-09-05 14:28

Har ringet men de sagde at de vil kigge på det men var ikke glad for jeg ikke havde noget bevis for min kørsel hver dag det er godt nok mange penge jeg skal ha kan de kræve at jeg betaler tilbage da intet bevis findes

Kommentar
Fra : legind

Dato : 14-09-05 14:32

jeg mener mange penge jeg har fået

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-09-05 14:36

Du har vel et ansættelsesbrev der fortæller om dine arbejdstider - hvis det er 37 timer/uge og der ikke er etableret hjemmearbejdsplads, må det formodes, at du rent faktisk kører turen hver arbejdsdag.

Mon ikke det kan udgøre den fornødne dokumentation?

mvh berpox

Kommentar
Fra : legind

Dato : 14-09-05 14:41

En jeg snakkede med igår saged faktisk ret ubehøvlet at selv om min arbejdsgiver sagde godt for jeg var på arbejde var det ikke bevis for at jeg kørte hver dag

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-05 14:42

Altså hvis du f.eks. bor i Nakskov og arbejder i Allerød, kan diskussionen vel ikke være så stor, for uanset om du så var udstyret med vinger og fløj til/fra arbejde, har du lov til at fratrække befordringsfradrag.

Det plejer at være dokumentation nok med et "regnskab": X kilometer/dag minus de 24 km der dagligt skal trækkes fra, og så en udregning af kilometersatsen pr dag X antal arbejdsdage i indkomståret = xxxxxxkroner.

Andet kan de ikke kræve dokumentation for.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-05 14:43

Ellers må du vel kunne få din chef til at dukomenterer, at du faktisk møder på arbejde i Allerød hver dag??? (Det er godt nok en lang transport du har dig hver dag, flot at du gør det)

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 14-09-05 14:46

Grunden til, at de forlanger dokumentation, er for at sandsynliggøre, at du rent faktisk pendler - 370 km om dagen tur/retur er også ekstremt meget. Der er adskillige eksempler på, at folk har boet langt væk, og derfor har boet ved venner/ bekendte i arbejdsugen - men har trukket førsel fra for hele ugen.

Det er helt klart, det de ønsker, at du skal gøre rede for.

Umiddelbart er det letteste vel, hvis du evt. har betalt benzin osv. med dankort - der vil du så kunne tage din kontoudskrift med, og vise, at du faktisk har haft benzinforbruget (eller betaling til togkort)

Og da det jo nærmer sig en lille tankefuld hver anden dag, skulle det jo nok være muligt at finde posten

Hvis du altid har betalt kontant, kan du dog gøre noget andet: Du kan vise, at du faktisk er "dagligt" til stede i din hjemby - tandlægeregninger, hævning i pengeautomater og alt sådan noget kan faktisk være nok til, at du kan overbevise dem om, at du rent faktisk kører hver dag. Du spørger til det juridiske - her kan jeg så henvise til en dom i landsskatteretten: SKM2004.2.LSR, hvor en borger netop har fået godkendt et fradrag fra Odense - København ud fra sådan en dokumentation.

Dommens ordlyd kan ses her : http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=171644&vID=0

Kommentar
Fra : legind

Dato : 14-09-05 14:55

Problemt er bare jeg ikke har dankort eller benzin kort jeg har lollands bank og den ligger ikke i Allerød desværre ellers havde jeg jo bevis

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-09-05 15:04

Umiddelbart må en erklæring fra din arbejdsgiver kunne godtages af skattefolkene.

Husk iøvrigt på at enhver "fjendtlig" henvendelse fra skattevæsenet SKAL indeholde oplysninger om din eventuelle klageadgang.

Daglig transport Nakskov Allerød. Må jeg være så nysgerrig at høre hvordan du har ladet dig tranportere?

Kommentar
Fra : bne

Dato : 14-09-05 15:12

Bilen har vel også været til eftersyn et par gange eller to, i den forløbne tid ?
Værkstederne plejer at notere kilometerstand på regningerne - og så kan man jo regne lidt på gennemsnitlig antal kilometer pr dag - og hvis det viser mere end daglig job-kørsel, så er dette vel også nok ?

Kommentar
Fra : legind

Dato : 14-09-05 15:12

3773 jeg køre i bil har taget toget et par gange da bilen er lånt af noget familie som har to biler og ikke bruger den anden så meget

Kommentar
Fra : legind

Dato : 14-09-05 15:16

bilen bliver lavet sort ellers kan jeg tit lave den selv

Kommentar
Fra : bne

Dato : 14-09-05 15:19

Lyder umiddelbart lidt 'tynd'

Kommentar
Fra : legind

Dato : 14-09-05 15:21

bne hvad mener du lige

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-05 15:25

Dit bedste bevis er, at din arbejdsgiver giver en erklæring på, at du kommer på arbejde hver dag, hvordan du så kommer frem er sagen underordnet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-09-05 15:29

Hvis henvendelsen har karakter af chikane (det har jeg selv prøvet), kan man henvende sig til skattekontoret og udbede sig klagevejledning. Efter en tur hele vejen gennem klagesystemerne, var det blevet sådan at min selvangivelse automatisk hoppede ud til granskning (fordi jeg havde vundet over dem i landsskatteretten). De havde en lignende henvendelse til mig, hvorefter en trussel om klage over chikane, stoppede henvendelserne.

Men jeg må indrømme jeg ikke helt forstår, du ikke gemmer en eller anden form for bilag for så store udskrivninger.

Ved f. eks 14 km/l i bilen og 370 km 200 dage om året, er benzinforbruget alene til dette 5285 liter svarende til mindst 50 000,- i dagens priser. Om ikke andet må du kunne godtgøre massive udtræk på din konto. Da du ikke har dankort, må du tanke på bemandede tankstationer. De må også kunne huske et eller andet, og kunne afgive en erklæring på dette.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-09-05 15:38

Prøv at læs igen hvad erling_l skriver kl. 14.46 -
Citat
Grunden til, at de forlanger dokumentation, er for at sandsynliggøre, at du rent faktisk pendler - 370 km om dagen tur/retur er også ekstremt meget. Der er adskillige eksempler på, at folk har boet langt væk, og derfor har boet ved venner/ bekendte i arbejdsugen - men har trukket førsel fra for hele ugen.

Det er helt klart, det de ønsker, at du skal gøre rede for.

Du må da jævnligt have foretaget dig ting i Nakskov som f.eks. at gå i banken og hævet penge, have postkvitteringer, været hos lægen, tandlægen, regninger fra den lokale bodega osv osv så du kan godtgøre at du vitterligt har kørt de km hver dag.
I Allerød kan arbejdsgiveren kun bekræfte at du har været på arbejde, men han kan ikke bekræfte om du har kørt hver dag. Det handler om, om du vitterligt har kørt hver dag eller om du har boet hos nogen i nærheden af din arbejdsplads, så du ikke er berettiget til fradraget.

//bentjuul

Kommentar
Fra : legind

Dato : 14-09-05 15:49

jeg tanker på en ubemandet i nakskov da det som regl er billigst jo jeg burde ha fået kvitteringer men da der ikke står noget nogen steder om at man skal kunne fremvise dokumantation har jeg så ikke nogen dokumentation har ikke boet her i flere år så jeg vidste ikke at de ville kræve bevis

Kommentar
Fra : bne

Dato : 14-09-05 15:53

Lyder ikke som om du har ret meget der kan DOKUMENTERE at du har tilbagelagt distancen hver dag ! (74.000 km/år....)

MEN hvorfor er det lige at de forlanger denne dokumentation ?
Flere af mine kollegaer deltager i kørsels-ordninger, hvor de skiftes til at køre, og alligevel har de da alle et befordringsfradrag for alle kilometer (minus de obligatoriske 24 km) hver dag.

Hvis man antager at du møder kl.8.30 og har fri 16.30, så er din dag fra ca. kl.05.00 til ca. kl.20.00 med offentlige transportmidler - respekt !

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-05 15:55

Så er der vel kun bankudskrifter tilbage, til at bevise forbruget, for kvitteringer fra Netto, kan da være overdraget fra andre. Men kan det ikke lade sig gøre at få kopi af kvitteringer fra den ubemandede, på en eller anden måde???

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-09-05 16:00

Ikke nye oplysninger...... (men et andet link).

http://www.skm.dk/tal_statistik/skatteberegning/3519.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : legind

Dato : 14-09-05 16:03

jo jeg mener at nogle ubemandet kan give kvitteringer men det hjælper jo ikke nu

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-09-05 16:22

Du behøver ikke kvitteringer fra benzintankene - du skal blot "sandsynliggøre" at du har kørt hver dag og ikke har boet i nærheden af din arbejdsplads.
Da du ikke har dankort - så må du have hævet penge i Lollands Bank med jævne mellemrum, herudover kvitteringer fra giro du har betalt, lægebesøg, tandlægebesøg, din fastnettelefon kunne være med til at sandsynliggøre at du vitterligt har foretaget transporten hver dag. Opkald fra mobiltelefon - kan bevise hvor du har opholdt dig (det indgik i Thorsen sagen) for der må da være noget der beviser at du bor i Nakskov, udover at det er din folkeregisteradresse.

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 14-09-05 16:36

Legind..... jeg ville be' om hjælp i min fagforening, for som det ser ud, er der ikke meget der beviser at du vitterligt bor i Nakskov. Diverse kvittering fra giro, forretninger m.m. kan være foretaget af andre. Fastnettelefon, elregninger, kan være fordi din lejlighed/hus beboes af andre osv.

Kommentar
Fra : legind

Dato : 14-09-05 16:45

ja der bor andre jeg er gift og har to børn en på 2 og en på 3 måneder så måske var fagforeningen en god ide

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-05 16:52

Ja, jeg kan snart ikke finde andre muligheder, for at du garanteret spiser Olfert is hos Lydolph hver dag kan nok ikke bruges (er ærgelig over at han er flyttet fra Nordsjælland, der er lang vej til en Olfert i Nakskov)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-09-05 17:11

Når man ikke tror man kan bruge noget af det vi har skrevet så har i ikke læst de domme der er linket til - og så dur jo ikke engang kvittering fra en bezintank for det kan jo være andre der har foretaget købet.

Jeg stiger af her, men håber at du får noget ud af det legind pøj, pøj.

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : legind

Dato : 14-09-05 17:29

Tak for svaret Nordsted1. jeg må jo håbe at de kan hjælpe tak for hjælpen alle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-05 17:46

Selv tak og pøj pøj

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 14-09-05 18:21

Som andre allerede har skrevet, søger skattevæsenet dokumentation for, at du rent faktisk har kørt turen mellem Nakskov og Allerød hver dag, idet der ved meget lange afstande mellem hjem og arbejde ellers er en formodningsregel om, at man nok har overnattet tættere på arbejdet.

Du skal kunne sandsynliggøre, at du i langt overvejende grad har kørt turen hver dag. Hvis du har et bankkontoudtog, hvor der står "Metax", "Jet" eller lignende, det vil sige ubemandede tankstationer, og udgiften er der meget tit, vil det kunne hjælpe din sag. Ellers dankortkvitteringer eller andet der viser, at du er hjemme hver dag.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 14-09-05 20:32

Jeg må altså lige sige, at kontakt til fagforeningen ??? - det fatter jeg intet af - du kan lige så godt gå til lægen eller på biblioteket.

Dit problem handler jo på ingen måde om noget fagretsligt - det er et mellemværende mellem dig og skattevæsenet - ikke omkring dit job (ingen tvivler vel på, at du har jobbet, og det kan lønsedler da også let vise). Så hvad i alverden vil du bruge fagforeningen til???

Du skal dokumentere, at du rent faktisk kører dagligt - det er alt.

Og jeg er helt enig med "3773" - 50.000 kr - 60.000 kr om året (vel som minimum - jeg slog det lige hurtigt sammen til omkring 80.000 km om året, så det er måske nærmere 70.000 kr om året - altså 6000 kr om måneden til transport - det fatter jeg ganske enkelt ikke, hvis du ikke kan dokumentere på en eller anden måde.

Du må jo hæve pengene på en eller anden måde - der må vel være en systematik i banken - måske hæver du et rimeligt fast beløb til benzin hver uge - det ligner jo 1500 om ugen - måske får du det udbetalt - men på en eller anden måde må der da være en systematik i noget af dit cach-flow???

Du må i alt fald have enten en helt ufattelig god løn eller et ekstremt forbrug, hvis du ikke på en eller anden måde kan finde nogle papirer, der kan pege i retning af så voldsomt et benzinforbrug.......

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 19-09-05 22:05

Jeg kan kun tilslutte mig erling_l

Mit daglige arbejde foregår i en skatteforvaltning, hvor jeg sidder som sagsbehandler for sager som din. Og jeg vil absolut også stille spørgsmålstegn ved dit befordringsfradrag.

Var jeg din sagsbehandler vil jeg også bede dig om dokumentation, som understøtter din historie. Som skattemyndighed ved vi hvilken bil du har, hvis du har nogen. Og med den kan du evt. dokumentere via. triptæller, at den har kørt mange kilometer. Den må absolut også have slidt nogle dæk, som du har kvittering på. Og så nogle benzinkvitteringer!

Hvis ikke du har kørt i bil, må du jo have nogle togbilletter. Hvis man hver dag kører så mange kilometer, må man også forberede sig på at man kan risikere at blive spurgt. Og det gjorde du nu. Og det er dig der skal bevise at du har kørt hver dag, og ikke skatteforvaltningen, der skal bevise at du ikke har. Sådan er lovgivningen desværre!

Den med fagforeningen forstår jeg slet ikke. De vil ikke gøre noget som helst, tro mig!

Kommentar
Fra : Pernille80

Dato : 28-02-06 17:08

Hej Legind,

Hvad blev udfaldet af alt dette? Jeg spørger, fordi jeg netop har modtaget et lignende brev og jeg har heller ingen brændstofkvitteringer liggende. Det jeg heldigvis har, er værkstedsfakturaer med kilometerstand, hvilket i mine øjne burde være mindst lige så godt.
Men lidt nervøs er jeg da, for det er et fradrag på 62.000 i 2004, de sår tvivl om.
Så jeg håber du kan berolige mig med at din sag gik glat

På forhånd tak.

Pernille