/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
program til indskrivning af kemiske form~
Fra : jeppenp
Vist : 4994 gange
70 point
Dato : 12-09-05 19:10

ja hvilket program vil være best til at skrive kemiske formler ind, både med opløfter og med tekst....

man skal ogås kunne indsætte tegn

jepep

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-09-05 19:14

kan du ikke bruge equation editor i word ???? Hvis det ikke er der som standard skal du søge på din cd

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 12-09-05 19:21

det har jeg også brugt.. problemet er bare når man skal væksel mellen "kemi" og tekst... og det tager utroligt langt tid at opløfte og nedsætte

jeppe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-09-05 19:23

ok - spurgte jo også bare

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-09-05 21:01

der var en gang et her, du må selv kikke om det er der endnu
http://www.schropp.dk/kemileks/default.php

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 12-09-05 22:31

Natmaden jeg tror at du tænker på chemsketch til at tegne strukturer med.
Equation editor er utroligt langsomt - købeversionen (om man vil) mathtype er en del hurtigere og med nogle ekstra features, og vil sandsynligvis være det bedst egnede til dit formål. En formel editor ved siden af vil du blive lige så træt af (tro mig).
Andre muligheder er:
Open office. Deres formel editor er om ikke bedre så i stand til rent faktisk i stand til at regne formlerne ud.
Latex, besværligt at lære. Men det kan se tæskelækkert ud (er et open source skriveprograms alternativ, meget benyttet af især matematikere, fysikere og kemikere)
Ellers kan du hoppe helt over i egentlige beregningsprogammer som eksempelvis Maple, men umidlerbart lyder det lidt som overkill til dine behov.

Summa summarum - prøv at få fat på mathtype. Jeg tror at det vil være det bedste til dine behov.

MVH
Kaos

PS. ved helt almindelige sumformler eksempelvis [Co(NH4)5(OH2)2)]2+ vil det rent faktisk være nemmere at benytte tastaturgenvejene på dit tastatur - jeg har selv lagt opløftet tekst som alt+q og nedsænket som alt+z det bliver ret hurtigt intutivt hvorved at din skrivehastighed ikke mindskes væsentligt. Så du rent faktisk benytter methtype til egentlige formler. Men hvis du skal ud i et meget formeltungt studie skal du nok blive introduceret for tex...

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 12-09-05 22:32

ups ikke NH4 men NH3 - men konceptet er det samme

Kaos

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 12-09-05 22:33

bahhh....
Jeg er garanteret den eneste der lægger mærke til det men den vil rent faktisk hedde:
[Co(NH3)4(OH2)2]2+

Undskylder atter

En træt kaos

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-09-05 22:58
Kommentar
Fra : nebis

Dato : 12-09-05 23:07

Du kan evt. benytte LaTeX - det er godt til at skrive matematiske, kemiske - alle mulige - formler ind på, søg på nettet efter MikTeX. Det kan være lidt svært og kræve noget arbejde at sætte det op, men når du har fået det til at virke og lige forstået idéen med de koder, der skal bruges, så er det fedt at bruge og ser virkelig professionelt ud.

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 12-09-05 23:08

Du kan evt. finde noget introduktion på dette link:
http://www.student.dtu.dk/~latex/

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 12-09-05 23:25

Hej natmaden - nope det er jo en kompleksbinding i og med at det er oxygens lonepair der binder. Frem for en normal kovalent binding. Så det er rent faktisk OH2...

Og igen vil jeg nu påstå at medmindre at man ryger ind et sted hvor TeX rent faktisk benyttes er det måske en smule voldsomt at vælge idet ingen andre kan arbejde i det. Men som jeg fremhævede så kan TeX se tæskelækkert ud.

MVH
Kaos

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 12-09-05 23:50

koas_kristian > Hov, havde ikke lige læst at du også nævnte TeX, sorry...

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 13-09-05 00:24

Det gør ikke noget. Det kan da være at vi får ham/hun/den/det overtalt til TeX Derudover uddybede du jo det en del mere end jeg havde gjort.

Kaos

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 14-09-05 08:39

nu har jeg prøvet tex..

og det er vist lidt for besværligt, i forhold til det jeg skal lave....math type.. har jeg også prøvet men der er stadig for besværligt at hæve og sænkre skrift... det må gerne være som i mathcad,, det skal bare være lettere at lave tegn..

jeppe

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 22-09-05 10:58

her der det perfekte link

http://school.chem.umu.se/Compiled/kemidot.html

det er er en .dot fil til word, hvor der er inkodet en hel masse formler til word

Accepteret svar
Fra : kaos_kristian

Modtaget 70 point
Dato : 22-09-05 14:07

Hmmm... jeg har kigget lidt på den "perfekte" løsning
Jeg syntes at det er en pænt fjollet tilføjelse idet at kemi er så komplekst at de formler du skal skrive er hurtigere at skrive på tastaturet end at skulle lave en pokkers masse musearbejde.
Jeg har lavet følgende tastaturgenveje
opløftet: Alt + Q
Nedsænket: Alt + z
Delta: Alt + d
Højre pil: Alt + shift + <
Venstre pil: Alt + <

Og så fremdeles
Det eksempel som der vises med fotosyntese syntes jeg at jeg skriver en del hurtigere end at skulle klikke rundt med musen. Men hey hvis det virker for dig så er alt jo godt, men jeg vil nu stadig argumentere for at du kommer til kort med de indbyggede "formler" ret hurtigt hvorfor du stadig skal opløfte nedsænke. Mathtype kommer først ind i billedet ved mere komplicerede formler (som den wordskabelon jo stadig ikke tager hånd om).

Hygge hejsa
Kaos

Kommentar
Fra : 9887

Dato : 09-10-05 20:29

Jeg har med stor glæde brugt ChemDraw, som jeg fandt gratis på nettet. Det er også lige til at klippe ind i et Word-dokument, f.eks.
Vh 9887

Kommentar
Fra : 9887

Dato : 09-10-05 20:31

Men ellers benytter jeg oftest selvgjorte tastaturgenveje ligesom kaos-christian
Vh 9887

Godkendelse af svar
Fra : jeppenp

Dato : 05-12-05 19:44

Tak for svaret kaos_kristian.