/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Hvad kan man bruge byg til?
Fra : A.C.Rosmon
Vist : 6053 gange
100 point
Dato : 10-09-05 08:50

Hvad kan kornsorten byg bruges til ud over øl, dyrefodder og grød?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-09-05 09:00

Tørre det til dekorationer og grøngødning.

http://www.e-haven.dk/artikler/byg/byg.htm
http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/groengoedning/396.html
Citat
Når andre end landmænd kan finde trang til at så byg, vil det typisk være fordi planterne skal tørres og bruges til dekorationer. Især vil det være aktuelt at dyrke nogle specielle sorter, som i udseende adskiller sig meget fra dem man kan finde ude på markerne.

Byg kan eventuelt også bruges til grøngødning fordi det er så billigt at købe, men oftest vil for eksempel rug eller havre være bedre kornsorter at anvende til dette formål.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-09-05 09:07

Tilskud fra EU-midler.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-09-05 09:26

Det var et vanskeligt spørgsmål, især hvis du skal bruge alle byggens anvendelsesmuligheder, men her er lidt flere muligheder:

Byg:
Byg har en hård ydre celluloseskal, som fjernes inden madlavning. Byg er den mest dyrkede kornart herhjemme, og har et højt indhold af kiselsyre. Hel byg (bankebyg) kan koges som ris.

Knækkede bygkerner:
Hele korn som knækkes i mindre stykker. Kan koges som ris, eller anvendes til grød og bagning.

Bygflager:
Hele korn, som fugtes med damp og presses mellem to valser. Anvendes i müsli, i grød og til bagning.

Bygmel:
Findes både sigtet og som fuldkornsmel. Glutenindholdet er mindre end hos hveden, hvorfor bageevnen er ringere.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-09-05 09:35

lige bortset fra byggrøden der er en godt gammeldags dansk ret - er det et lidt sjovt spørgsmål i og med at vi bor i et så øl-drikkende land.Byggen bruges jo i malt til øl idag - og førhen til byg-øl - men læs selv
http://www.ceres.dk/Default.aspx?ID=172

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-09-05 09:37

gad vide om der er nogen der rent faktisk spiser byggrød mere forresten

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-09-05 10:37

[hør] For det ikke skal være løgn kan Byg bruges til fremstilling af plast

Citat
En stor fordel ved at bruge planter som kemisk fabrik er, at hele produktions-apparatet er lige ved hånden. Det gen-modificerede korn til fx plastfremstilling skal ikke dyrkes eller høstes anderledes end det almindelige. Byg eller hvede kan bruges som fabrik for stoffet PHA, poly-hodroxylalkaloider. Det er en gruppe af stoffer, som kan bruges til fremstilling af plantepolymerer, en slags plastlignendematerialer, ud fra planter.

http://www.risoe.dk/rispubl/Risnyt/risnytpdf/ris0400/riso-4-2000s13_15.pdf

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 10-09-05 12:16

Citat
gad vide om der er nogen der rent faktisk spiser byggrød mere forresten

Det sker, og så koger jeg så meget at der er lidt kold byggrød til næste dag, som jeg så spiser med varm mælk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-09-05 19:13

[hør] ..som Rfou -> ..men os der er lidt 'finere', vi bruger boghvede

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-09-05 16:43

A.C.Rosmon -> Er der mere du vil vide?

Man kan OGSÅ bruge Byg som brændsel :

http://www.google.dk/url?sa=U&start=4&q=http://www.baxi.dk/commFiles/Info/attachments/213/Brochure_Multi-Heat.pdf&e=747

..og :

Citat
Korn (energiafgrøder) er også et udmærket brændsel. Kedlen er testet med byg og hvede med et vandindhold på 15%.Ved kornfyring skal man være opmærksom på, at korn kan danne slagger, der skal fjernes fra fyrboksen efter behov. For at mindske denne slaggerdannelse monteres den medleverede snegleforlænger. Som tommelfingerregel erstatter 2,5 kg. korn ca. 1 liter fyringsolie.

..fra : http://www.baxi.dk/showinfo.asp?intItemID=181

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-10-05 10:57

..og man kan brænde whisky på byg : http://pubs.acs.org/cen/whatstuff/83/8320whisky.html

Hvordan i alverden kunne jeg dog glemmet dette?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-10-05 16:26

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 1 måned siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-05 16:36

dabj -> Kunstneren A.C.Rosmon har været her på boardet rigtigt længe og ved sikkert godt hvordan og hvorledes mht. til at lukke spørgsmål, men synes åbenbart ikke der endnu foreligger et acceptabelt svar

</MOLOKYLE>