/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
undersøgelse af åvand
Fra : jeppenp
Vist : 689 gange
50 point
Dato : 05-09-05 11:22

mine besteforældre har et sommerhus, hvor de har prøvet at vande med vand fra en stille stående år, men deres planter går ud..

nu ville jeg så prøve at tjekke, hvilke stoffer der skader.

men jeg kan ikke huske hvilke metoder jeg kan bruge for at tjekke stoffer. forsøgene bliver jeg nødt til at lave hjemme, så der er ret begrænsede hvad jeg kan lave..

nogle ider

jeppe

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 05-09-05 12:06

jeppe, i dette link er der mange hjemmesider, der er også en analyseklub, så du kan måske ringe til dem, og spørge, hvis der ikke lige kommer en forbi med svaret

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-09-05 12:07
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-09-05 13:08

Der er et utal af analyser man kan lave på åvand, de fleste er ret kompliserede.Men når det er planterne det ikke kan trives, med at at blive vandet med åvandet, Så kan du da springe alt om organiske stoffer over, Hvad er der i nærheden af det stillestående vand? Industrier der udleder kemikalier? Et ulovligt depot hvor man henkaster tømt embalage fra sprøjtegifte? En lagerplads for vejsalt som er sivet ned i vandet?
Det er nok uoverkommeligt at analysere for alting, man skal helst have en mistanke og så gå efter det stof

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-09-05 13:12

De indledende undersøgelser må være ph og saltindhold, Lever der fisk i det vand?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-09-05 13:14

Hvordan er bevoksningen langs åbredden, er der grøde i vandet, ålegræs f.eks?

Godkendelse af svar
Fra : jeppenp

Dato : 12-09-05 19:08

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-09-05 19:25

selv tak, -men en lidt skræmmende opgave, håber ikke det er en alt for alvorlig forurening