/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Efterbehandling af malet træmøbler
Fra : dennisdahl
Vist : 493 gange
100 point
Dato : 04-09-05 11:54

Hej allesammen

Jeg har lige malet mine stuemøbler (reol/kommode/videobord) med hvid oliemaling.

Mit spørgsmål nu er så, hvad skal jeg slutte processen af med ??
Der er nogle der siger lak så ikke malingen skaller af og hænger fast i tingene..

Men det skal også samtidig være noget der ikke ødelægger den hvide farve ??
Har været i byggemarkederne og spørge men intet resultat jeg kunne bruge.
Nogen gode forslag derude ??

Jeg har brug for et præcist svar ang. et produkt

MVH

Dennis

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-05 12:08

umiddelbart behøves jo absolut ingen anden behandling - det hænger ikke mere fast end malingen alligevel

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-05 12:12

men - http://www.gode-raad.dk/visraad.php?ID=1079

jeg har nu ingen erfaring med at der sker noget som helst uden behandling - dog - købte færdigmalede møbler kan faktisk revne lidt - men det er jo en anden måde de er malet på

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 04-09-05 12:35

Hvis det er en almindelig alkydmaling skal du ikke efterbehandle, men det er lidt sent du spørger for holdbarheden af malerarbejde ligger ikke i afslutningen, men i begyndelsen da forskellige materialer skal behandles forskelligt inden påføring af malingen.
Umiddelbart vil jeg mene, at lak ikke kan holde på oliemaling og at du bare skal lade det gennemhærde inden du sætter ting på det.
Hvis en oliemaling ikke er hærdet helt i bund vil der blive "skygger" der hvor du sætter tingog du kan risikere at malingen skrider hvis den behandles for hårdhændet.
Hærdningstiden vil afhænge af hvor meget maling der er påført og så er oliemaling ikke bare oliemaling for der findes flere typer og måder at anvende det på.

Kommentar
Fra : dennisdahl

Dato : 04-09-05 21:08

Har ikke selv erfaring med dette, men det var bare fordi en af mine kammerater sagde det skulle efterbehandles inden brug.
Møblerne er afvasket i alm. sulfovand inden de er blevet sprøjtemalet (2 gange).

Dennis

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-09-05 21:11

Lad det tørre/hærde.

Godkendelse af svar
Fra : dennisdahl

Dato : 08-09-05 21:45

Tak for svaret BjarneD.

Jeg lader det genemhærde i et stykke tid også håber jeg det holder.

Tak for hjælpen

Dennis