/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
encoprese
Fra : jukro
Vist : 7135 gange
20 point
Dato : 03-09-05 21:14

er der nogen der har erfaringer med børn der lider af ufrivillig afføring i bukserne ( encoprese ) og hvilke hjælp der bliver givet og hvordan barnet blev fri for lidelsen. Er lidelsen af psykisk art ?

Accepteret svar
Fra : Trine08

Modtaget 30 point
Dato : 03-09-05 21:28

Her finder du måske noget godt læse stof om emnet:

http://www.netpsych.dk/raadgivning/brevkasse-vis.asp?id=67 <---------------(besvarelse på behandling)

http://www.psyknet.dk/Forside/Spoergsmaalogsvar/Emne_%20inddeling/psykisk_lidelser.htm <-------- kort fortalt hvad sygdommen er (skrol et godt stykke ned)

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-09-05 21:33

Hej.
Gå til en læge. Skolelæge...
Men du skriver ikke hvor gamle, poderne er.....
Og lad være med at stresse de små.
Der kan ligge et trauma bag, eller også er de bare meget nervøse, men over hvad ? hvad de ikke bør være.
det kan også skyldes orm ?
Har selv haft det som lille, men gik væk, da min far forsvandt ud af mit liv.
Mit var "bare" akut diarrre, men slemt nok...
Er der problemer i nærmeste omgangskreds, skole, fritid eller andet,,,,løs dem.
Ellers bliver det bare ved.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-09-05 21:35

Jukro, det har jeg stor erfaring med, send mig en mail på kinzatara@hotmail.com, så skal jeg hjælpe.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 03-09-05 21:42

Her er der en del mennesker som kender til problemet: http://www.mor-far.dk/blandet/tekster/visside.asp?faq=8&fldAuto=157

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-09-05 21:48

I 80 % af tilfældende skyldes det forstoppelse, så NEJ, det behøver langt fra at være psysisk, selvom lægerne og andre fagfolk ikke tror det, men forskningen på det her tabu-område går p.t. stærkt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-09-05 22:23

Lidelsen er oftest af psykisk grad, og ses ofte hos børn der har været udsat for seksuelle overgreb ( typisk hvis lidelsen opstår i 7-12 års alderen)

Ses også ved visse sygdomme, som f.eks. Aspergers syndrom.

Encoprese betyder ufrivillig afgang af afføring, som ikke skyldes en kropslig fysisk sygdom. Det er et fænomen, som oftest ses hos børn (som enuresis ufrivillig urinafgang).
Der er stor individuel variation med hensyn til den alder, hvor børn har lært at kontrollere afgang af afføring. Det vil derfor være nødvendigt at tage hensyn til dette, når man skal vurdere om der er tale om encoprese eller sen udvikling.

Hvilke problemer kan barnet have

har svært ved at lege og udfolde sig
drilles på grund af ble eller den stærke lugt
sover ikke hos kammerater
går ikke til sport
føler skyld
holder sig for sig selv/er indesluttet
har smerter og ubehag
er bange og frustreret
er utryg
bruger mange kræfter på at holde på afføringen og at knibe sammen
sidder uroligt
er træt
har sparsom appetit
har svært ved at koncentrere sig
har svært ved indlæring
får skyld for at være doven og ligeglad
får skældud og straffes
er ressourcekrævende
misforstås

mvh dova

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 04-09-05 00:32

Ak ja, den uvidenhed er her stadig.

Godt at Skejby sygehus ved noget andet.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 04-09-05 00:37

Nyheder fra Skejby Sygehus

Ufrivillig afføring kan skyldes forstoppelse
Dato:15.03.2004
Afføringsinkontinens (ufrivillig afføring) hos børn er stadig tabubelagt. Ofte bliver børnene anset for at have et psykisk problem, men det har vist sig at børnene ofte simpelthen lider af forstoppelse.

TLF nummer til Skejby: 86784121 (center for børneinkontinens) man,tirs og onsdag kl. 15-17

http://www.kontinensforeningen.dk/

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 04-09-05 05:50

Hvor store er poderne.........
Gå til LÆGEN,,,,,, Her kan du ikke finde HJÆLP.........
Tvivler på de/ gør det selv, uden grund,,,,,,,,,,,112
og så er den sgu ikke længere, m.m....DU KAN ikke give andre skylden.
GØR DOG NOGET, eller lad spørgsmålet stå åbent,,,,,,,,igen.
mvh.

Godkendelse af svar
Fra : jukro

Dato : 04-09-05 22:06

Tak for svaret Trine08.

Kommentar
Fra : jukro

Dato : 04-09-05 22:37

Jeg har trods alle de gode indlæg, med fine henvisninger stadigvæk svært ved at finde ud af hvad encopresen skyldes og hvordan den stoppes. Der hersker åbenbart bred ueninghed herom. Er der nogle der kan fortælle hvordan det påvirker barnet ift. andre børn og hvad de evt. selv har følt mens encopresen stod på og ikke mindst hvad der hjalp.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-09-05 13:00

Hvordan det kan påvirke barnet, det har du faktisk fået en gang, men så her igen :

har svært ved at lege og udfolde sig
drilles på grund af ble eller den stærke lugt
sover ikke hos kammerater
går ikke til sport
føler skyld
holder sig for sig selv/er indesluttet
har smerter og ubehag
er bange og frustreret
er utryg
bruger mange kræfter på at holde på afføringen og at knibe sammen
sidder uroligt
er træt
har sparsom appetit
har svært ved at koncentrere sig
har svært ved indlæring
får skyld for at være doven og ligeglad
får skældud og straffes
er ressourcekrævende
misforstås

Hvad der hjælper er individuelt, for det afhænger i høj grad af, at der findes ud af den eksakte grund til det omhandlende barns problem, barnets alder m.m.

men prøv at søg på nettet : behandling encoprese
der er en del om emnet.

mvh dova