/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
"Defekt" opvaskemaskine
Fra : CADmageren
Vist : 3618 gange
100 point
Dato : 01-09-05 12:00

Hejsa igen igen (http://www.kandu.dk/dk/spg/70251)

Køber har overtaget huset med alle hvidevarer.
Da køber overtog huset var jeg så venlig (og dum) at fortælle dem, at opvaskemaskinens programvælger lige skulle drejes en enkelt tak når den gik fra "forskylning" til "hovedvask". Maskinen er mindst 15 år gammel, og vi har iøvrigt selv altid droppet "forskylningen" - og altid fået en ren opvask alligevel.

Nu er det en måned siden køber overtog huset, og vi har lige fået et påkrav fra købers advokat om at vi skal betale for en reparation af opvaskemaskinen (gad vide om man kan få en ny programvælger til en 15 år gammel opvaskemaskine???)

Opvaskemaskinen er fuldt ud funktionsdygtig, og vi har jo på intet tidspunkt lovet dem at hvidevarerne var nye.

Jeg synes ikke det står i købskontrakten, men er der ellers nogle steder hvor det står at vi er ansvarlige for hvidevarers stand ved et hussalg??

Mvh
Michael Christoffersen (en træt hussælger)

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 01-09-05 12:26

Hvis der står i købsaftalen at opvaskemaskine medfølger, og hvis det ikke er nævnt at opvaskeren har en defekt, så forventes det at den virker 100%.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-09-05 12:27

jeg tror fh1dk har ret, men du kan da prøve at spørge her http://www.familieadvokaten.dk/

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 01-09-05 12:57

... "så forventes det" - Hvor står dette henne, eller er det bare almindelig retspraksis?
Købers advokat ville selvfølgelig heller ikke fremføre kravet hvis det var ubegrundet.
Rent økonomisk er det nok ikke alverden, men i de ti år vi har boet i huset, har maskinen virket på den måde. Og den virker som sagt helt fint.

Kommentar
Fra : litko

Dato : 01-09-05 13:17

Hvis du købte en brugt maskine i en forretning, ville du så også syntes at det var OK med en defekt, som ikke blev nævnt da du betalte, hvis blot du fik det at vide når maskinen blev leveret

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 01-09-05 13:23

Hvad står der i salgsaftalen? Som udgangspunkt skal de hårde hvidevarer, der medfølger leveres i brugbar stand. En 15 år gammel opvaskemaskine kan ikke forventes at fungere som ny, men medmindre der i aftalen er taget forbehold for det, må det nok forventes, at den er brugbar(ikke defekt).

Du kan IKKE regne med, at købers advokat varetager dine interesser. At han fremsætter et sådant krav er ikke ensbetydende med at det er berettiget.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-09-05 13:25

det er som altid - står det ikke på skrift at den er defekt så er der ikke meget at gøre - for defekt er den jo.
Når de købere nu har vidst det i forvejen er det rent etisk jo temmelig tarveligt - men sådan fungerer det nu engang - og jeg mener ikke du kan gøre meget uden at der i forvejen er nedfældet på sort og hvidt.

trøst dig med at reperationen sikkert er billigere end hvad deres advokat koster - især hvis du/I trækker sagen i langdrag

tilbyd for eks at indhente tilbud på reperationen selv for at være sikker på at det billigste tilbud bliver brugt .

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-09-05 13:26

Ehm... i praksis kunne maskinen være ødelagt af køber, men nu havde du jo selv fortalt det, hvad svarede køber da du fortalte det?

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 01-09-05 13:52

I bund og grund mener jeg ikke maskinen er "defekt" - Den virker jo fint, og vi har brugt den i 10 år uden problemer.

Iøvrigt - litko - så er der jo ikke tale om én enkelt ting man har købt hos en brugthandler men et helt hus med hvidevarer inkluderet. Jeg fortalte IKKE køberen at der var en defekt, men ganske enkelt som en hjælp at han lige skulle være opmærksom på at programvælgeren lige skulle drejes et ekstra hak.
Iøvrigt synes jeg det hører med til historien, at de fik et afslag på 40.000, plus 3 mdrs forskudt overtagelse, netop på grund af boligens stand. Men ak ja ... et godtroende fjols som mig, mod nogle kræmmere der bare skal presse citronen til det yderste.
Jeg må vel bare slippe slanterne...

Men næste gang jeg skal sælge et hus, er jeg da lidt klogere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-09-05 14:04

CADmageren, jeg har heldigvis ikke købt hus fornylig, der er idag tilstandsrapporter og hvad ved jeg, men det lyder som du selv siger, at han vil presse citronen, hvad finder han på næste gang?? eller er man dækket ind??, jeg ville skrive en mail til advokaten i mit link og spørge.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 01-09-05 14:36

Du skriver til dem via din advokat, at DU mundtlig gjorde køberen opmærksom på at maskinen var defekt på den og den måde. Således var de (mundligt) gjort opmsærksom på dét ved overtagelsen.

Spørgsmålet er om de kan rep. for DIN regning uden du først er gjort bekendt med at den er i stykker og de ville rep. for dine penge. Det kunne jo være du havde en reperatør DU brugte og havde særlige aftaler med.

Skru bissen lidt på overfor dem....Det kan jo blot være et forsøg på at slippe for regningen, lige at sende dig et påkrav.!!
Men hvem i helvede rep. på en 15 år gammel opvaskemaskine når en ny koster 2000.-???????????
Hvad siger DIN advokat?????????????

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 01-09-05 15:07

Ja - det er også en af de ting jeg ved til næste gang - nemlig at få en Advokat

Min skod ejendomsmægler har i hvertfald ikke været til megen hjælp.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 01-09-05 15:15

Har du lavet en hushandel uden advokathjælp... Ja, det var sku´ modigt i disse dage.

Men kommer der mere fra dem er du nok nødt til at få en advokat.

Prøv evt. at finde gratis retshjælp i din kommune...
Eller få den advokat. Nogte tyder på du får brug for det.

Men ellers skriv tilbage, at de var/er bekendt med defekten da I handlede (mundligt).
Og de har vel sendt en kopi med af regningen... Er den voldsom???
For det er jo også noget med om det er rimeligt at rep. på det, hvis det er 15 år gammelt.!!!!!

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 01-09-05 18:44

Tak for indlæggene
Nu lader jeg lige spørgsmålet stå åbent indtil videre, så må vi se hvad der sker.

Kommentar
Fra : litko

Dato : 01-09-05 18:57

Hvis du har fortalt ejendomsmægleren, at opvaskemaskinen var lettere defekt, burde han/hun have gjort opmærksom på det i købsdokumenterne, f. eks ved at have skrevet "lettere defekt opvaskemaskine". Da jeg sidst købte hus stod der f.eks. "i kælder forefindes ældre vaskemaskine (stand ukendt)". Den holdt godt nok i 8 år, men jeg var ved købet opmærksom på, at der muligvis kom en ekstra udgift oveni handlen.
Ejendomsmægleren kunne også have valgt helt at undlade omtalen af opvaskemaskinen og du kunne så ved overtagelsen af huset have tilbudt køber, at han kunne få maskinen gratis og hvis han ikke ville det, så skulle du blot have kørt den bort.

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 100 point
Dato : 01-09-05 19:34

Jeg synes nok køber her går i små sko... Det var det jeg ville sige...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-09-05 19:37

og så var det her du skulle se dur ud (smiley) kaliskoko

undskyld det var off topic

Godkendelse af svar
Fra : CADmageren

Dato : 23-01-06 08:20

Tak for kommentaren taliskoko.

Det endte nu med at køberen helt opgav kravet

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-01-06 11:25

Kanon... Tælykke med det.