/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Sexualitet / Spørgsmål
10  piaskov 789
Lidt om pubertet oa.
Fra : thomasjanussen
Vist : 544 gange
220 point
Dato : 31-08-05 15:43

Har en disussion med nogle venner om hvor tidligt en pige kan blive våd?
Altså man ved jo at for børn er sex jo bare noget der kommer før syv.
Men jeg læste en dag i min mors Alt for damerne at der var et forælder par der var lidt i tvivl om hvad de skulle gøre fordi deres dater på 4 år æå og legede med sig selv uden at vide hvad hun sikkert havde gang i selvfølgelig

Men mon sådan en lille en også kan blive våd? Ligesom min lillebror på 5 kan få rejsning på.

Nogen der ved det?

Og hvor tidligt får piger hår på?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-08-05 15:54

Piger begynder at få hår på, når de når puperteten, cirka når de er 11-13 år. Det andet spørgsmål kan jeg ikke svarer på, har faktisk aldrig tænkt på det

Accepteret svar
Fra : Sannie

Modtaget 230 point
Dato : 31-08-05 16:02

Skedesekret og sperm hører med til den hormonændring, der sker i forbindelse med puberteten.
Men børn - selv nyfødte drengebørn kan få "rejsning".
Børn kan godt li´ at kilde sig - ganske som vi voksne kan.
Børnene ved ikke, at det (for nogle) er en uartig leg. De nyder den gode fornemmelse - uden anden hensigt end at nyde - ganske som vi andre nyder et stykke kage eller en softice.

Altså ingen væske før puberteten - men den gode fornemmelse er der fra fødslen.
Den bliver bare ikke forbundet med "seksualitet" - som du siger - i dén alder er sex noget der kommer før syv!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-08-05 16:28

Der er endog meget stor forskel på i hvilken alder puperteten indtræder. Man kan ikke sige at puperteten indtræder tidligere idag end for år tilbage. Min nu afdøde moster, født i 1926, fik sin første menstruation da hun kun var 8 år gammel. Ingen havde drømt om at sætte en så lille pige ind i forplantningens mysterier, så hun blev selvf. rædselsslagen og troede hun skulle dø. Der var absolut ingen glæde eller sexlyst forbundet med det, tværtimod. Men jeg er enig med Sannie. Hilsen Arne

Godkendelse af svar
Fra : thomasjanussen

Dato : 31-08-05 16:30

Tak for svaret Sannie.