/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Lave billeder sort/hvid?
Fra : Sygate
Vist : 514 gange
50 point
Dato : 29-08-05 09:14

Hvordan laver jeg et billede sort/hvid i Photoshop.
Hvis jeg går under image/mode så er der noget der hedder greyscale.
Men det er da ikke sort/hvid???
Er der ikke en mode der hedder black/White eller et eller andet?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 29-08-05 09:18

Jooo

Om du kalder det det ene eller andet - resultatet er det samme.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-08-05 09:21

Officejet kan i nogle programmer udskrive begge dele, men jeg kan IKKE se forskellen.
Der er muligvis en mindre differance, men tvivler på det blotte øje kan se det.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 29-08-05 09:28

Hvilken Photoshop har du?

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 29-08-05 09:30

cs2 9.0 den nyeste..

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 29-08-05 09:32

De skal ikke udskrives, blot laves sort/hvid.

Men et digikamera kan jo både tage billeder i greyscale og i Black/white, så der er det ikke det samme.
Så jeg tænkte på at det nok heller ikke er det samme i photoshop, der jo bruges prof af fotografer.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 29-08-05 09:35

I menuen (jeg har engelsk verison) vælger du Enhance-> adjust color-> remove color

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-08-05 09:37

Grayscale er jo også bare s/h der er blandet - Grå er jo ikke en farve.
Jeg tror blot det er alt efter hvilke programmer og andet hardware du bruger, der bruger forskellige betegnelser.

Kommentar
Fra : dd8660

Dato : 29-08-05 09:47

Hvis dit billede skal være sort og hvid og ikke gråtoner derimellem, skal du gå et skridt videre og vælge bitmap under image > mode > bitmap. Du kan også vælge at bruge image > adjustment > threshold. Eller du kan bruge nogle filtre, hvis du vil have den sort/hvide grafiske effekt...

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 29-08-05 09:51

Jeg kan ikke finde enhance..

Greyscake ligner bare ikke helt et sort/hvid syntes jeg?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-08-05 10:36

er der i photoshop ikke noget der hedder farvebalance/colorbalance ?? Deruder skulle der så gerne ligge mulighed for at lave om til black/white - b/W eller s/s - sort/hvid

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 29-08-05 10:47

Gråtoner og sort/hvid er 2 forskellige ting.
Til foto skal du bruge gråskala.
Er det en stregtegning/logo kan du bruge sort/hvid. det giver et bedre resultat.
Er det et farvefoto du skal lave til gråtoner, så del det op i 4 farvekanelr og brug den grønne. Dette lille tip giver et lidt bedre billed i gråtoner.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 29-08-05 11:23

Hvilken version af Photoshop har du, og på hvilket sprog?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 29-08-05 11:24

Hvis det er mig du spørger så bruger jeg stadig den gode gamle version 6 og alle mine programmer er på dansk.

med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 29-08-05 12:32
Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 29-08-05 12:48

Dette er ud fra PS 7.0

Find dit billede frem... Og...

>Billede >Justeringer>Farvetone/-mætning (ctrl+U)

Nu skal du vælge at sætte værdien fo farvemætning i -100 og så se om du er tilfreds.
Du kan evt. rode lidt med LYS også. Samme sted.

Det er umidelbart mit forslag.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 29-08-05 13:34

HVIS DU HAR ET FARVEBILLED OG GÅR IND I IMAGE/MODE OG GRAYSCALE, LAVER DU FARVEBILLEDET TIL SORT / HVID, DU KAN SÅ EFTERFØLGENDE REDIGERE DET MED DE ANDRE VÆRKTØJER INDE I ADJUSTMENTS.

DET ER DET DER ER SORT/HVIDE FOTO I PHOTOSHOP.

MVH AG112

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 29-08-05 15:31

Tak for hjælpen allesammen. Jeg havde mit spørgsmål oppe i 3 forums samtidigt.
Dete r åbenbart rigtigt at Greuscale er det samme, men blot er resultatet ikke altid så heldigt. Men det kan jo rettes til fandt jeg ud af