/ Forside/ Teknologi / Hardware / Modem / Spørgsmål
10  bredker 320
Knas på linie når skærm er tilsluttet AT~
Fra : nutman
Vist : 476 gange
100 point
Dato : 16-10-02 10:53

Der er begyndt at komme knas på mine telefonlinier (ISDN) og dermed også mine datalinier.

Jeg har fejlsøgt og er kommet frem til, at støjen forsvinder, når jeg hiver strømstikket til skærmen ud fra strømforsyningen i PC'en (det er en ATX 300 Watts strømforsyning i et Codegen tower)...øhm...skummelt?
Kan der være tilsluttet for meget udstyr til PSU'en nu? Jeg har næsten lige tilsluttet en ekstra harddisk, men da jeg ikke testede mine telefonledninger efter denne hardware-ændring, så kan jeg ikke lige sige om det var på det tidspunkt fejlen opstod.

Støjen gør, at min internet opkobling kører af helvede til nu. Trækker jeg strømkablet til skærmen ud af PC PSU'en (og slår al soft- og hardwarekompression fra), så kører linien fint og støjen er væk.

Jeg KAN selvfølgelig prøve at give skærmen strøm UDENOM ATX PSU'en, men det har altid virket indtil igår...Nogle gode idéer?

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 110 point
Dato : 16-10-02 11:44

Hej nutman

Normalt er strømudtaget til skærmen i PSU'en blot en forgrening af strømstikket ind til PSU'en, så jeg tror ikke at din PSU er problemet.

Som jeg læser det du har skrevet kunne det tyde på højfrekvent stråling fra din monitor, oftest forårsaget af en løs forbindelse i højspændingsdelen. Kan du foresten høre om monitoren "knitrer" eller "summer" ?

Jeg syntes det første du skal prøve er at tilslutte en anden monitor. Har den samme problem bør du få en kyndig til at åbne din monitor og rense den. Når jeg siger kyndig er det fordi der oftest ligger mellem 10.000 og 30.000 Volt på billedrøret, selv efter monitoren har været uden strøm i månedsvis. Så det er bestemt ikke ufarligt.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : nutman

Dato : 16-10-02 12:39

Ja ok.....jeg vil prøve med en anden monitor. Jeg tror dog ikke det er der problemet ligger...for selv om jeg slukker for skærmen (og lader stikket sidde i PSU'en), så er der stadig knas...det er først når jeg hiver stikket fysisk ud af PSU'en, at knaset forsvinder.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 16-10-02 13:03

Hej igen

Din PSU, kan også være fejlkilden da den jo er af typen switchmode og derfor "switcher" transistorerne med høj frekvens.
Det underlige er dog at du skriver det kun er når monitoren er tilsluttet. Tilslutningen til monitoren er jo 230VAC og ikke noget der belaster PSU'ens 300W jævnstrøm.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : nutman

Dato : 18-10-02 09:06

Tak for svaret srhansen.
Jeg skiftede kablet og det hjalp!