/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Supergode køkkenknive - hvilke mærke?
Fra : Wheelie
Vist : 10909 gange
200 point
Dato : 22-08-05 10:18

Jeg mangler lidt nogle gode knive, og har 2 krav der helst skal opfyldes :

1) Skarpe, god balance samt godt "grip" (gode at holde ved, ikke smutte ud af hænderne hvis de bliver fedtede)

2) De skal helst være "pæne at se på" (ja, de skal selvfølgelig hænge fremme hvor gud og hver mand kan se dem

ps. Selv har jeg lidt øje på nogle Zwilling knive, og det er nogenlunde i dette prisleje vi befinder os, mht. købet af de nye knive. personlige erfaringer, link til billeder samt link til billige steder at købe knivene er MEGET velkomne.

Mvh Wheelie

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-05 10:24

Udseende er jo meget en smags sag, men funktionelt er jeg meget glad for mine Sabatier.

http://thegoodstuffshop.dk/group.asp?group=46

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-05 10:26

Nå lool Jeg troede linket viste direkte til Sabatier, men klik på Køkkenknive & Kokkeknive og vælg derefter Sabatier indtil den dukker op......

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-05 10:29

Fik en Global i julegave. Dem kan jeg godt lide. Den er skarp af helvede til. Men husk at få en autoriseret sliber til den.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-05 10:30
Kommentar
Fra : bne

Dato : 22-08-05 10:39

Prøv F.Dick - det er/var k-n-i-v-e-n på slagterierne rundt i midt-/vest-jylland for nogle år siden.
http://www.gastroshop.dk/gastroshop.asp?websidefolder=54
www.dick.de
www.metrokitchen.com/f_dick/
www.chefknivestogo.com/fdick.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-05 11:13

Zwilling Gourme er et godt mærke, dem har jeg selv.

Men det vigtigste er at du selv prøver at holde kniven og mærke tyngde og hvordan den "ligger i hånden".

Rigtig mange knive, også de meget dyre, har desværre en udformning der gør, at man får et forkert "vrid" i håndleddet når man bruger dem.

Og efter min mening, skal man blive meget langt væk fra dem der er helstøbte med metalgreb, de er ikke til at holde ved, glider i hånden. Og selv om der er huller i for at "sikre" et godt greb, skal man holde for hårdt ved, så det bliver belastende at bruge dem.

mvh dova

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-08-05 11:27

Zwilling Gourme knive og Global knive er absolut de bedste på markedet. Global knivene er der ofte tilbud på, hvor man sparer en del penge, jeg er MEGET glad for mine knive, det startede med 1 kniv som gave, og så gik det bare slag i slag. nu har jeg rigtig gode knive. Læg mærke til, at det ofte er de dårlige man skærer sig på, jeg har arbejdet i et køkken 5 år, så jeg ved hvad jeg taler om.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-08-05 11:27

Zwilling Gourme knive og Global knive er absolut de bedste på markedet. Global knivene er der ofte tilbud på, hvor man sparer en del penge, jeg er MEGET glad for mine knive, det startede med 1 kniv som gave, og så gik det bare slag i slag. nu har jeg rigtig gode knive. Læg mærke til, at det ofte er de dårlige man skærer sig på, jeg har arbejdet i et køkken 5 år, så jeg ved hvad jeg taler om.

Accepteret svar
Fra : IceCap

Modtaget 210 point
Dato : 22-08-05 11:35

Jeg købte Zwilling knive for 12 år siden og de har tjent mig trofast lige siden. De har en god tyngde og balance, der giver en rigtig god præcision, ikke så "svævende" som f.eks. Global. Med Zwillings keramiske strygestål kan du vedligeholde skarpheden, når de begynder at blive lidt sløje i det. Bare et par stryg, så er de klar til at operere igen. Jeg har endnu ikke haft brug for at få dem slebet og hvis bare man passer dem godt holder de sig også virkeligt pæne.
Det er knive der kommer til at gå i arv i generationer!

De er ofte nedsat hos Isenkræmmerkæderne, hold øje med tilbudsaviserne. Faktisk er Bilka og Kvickly også begyndt at sælge de gode mærker indenfor køkkenknive, og har ofte sæt eller enkeltknive nedsat.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 22-08-05 11:38

Prøv forresten at se her: http://thegoodstuffshop.dk/group.asp?group=48

Personligt foretrækker jeg godt nok dem med solidt plastskaft, men det her er godt nok et fint tilbud!!!

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 22-08-05 11:46

En af vores venner som er kok anbefalede mig at købe global knive(vogt dig for kopier der skal stå nr. på bladdet),jeg har nu 5 skønne knive,man kan godt slibe dem selv,husk blot at det ikke må være et alm. strygestål men derimod et keramisk,sliber bedre og ødelægger ikke knivene.
Ja og rigtigt de er ofte på tilbud hvor man kan spare rigtigt meget.Man kan købe en magnetskinne som man kan hænge dem på på væggen , så skærer man sig ikke når de er i skuffen.
mvh eskild

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-08-05 11:52

Jeg har også mine global knive hængende på en blok, det er ikke kopier, jeg har også 5 knive. Den eneste ulempe er at man skal vaske dem op i hånden eller mindskes skæreevnen.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-08-05 11:53

Undskyld hængende på en magnet på væggen!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-05 12:10

http://thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=13722&page=1

Det der er et godt sæt, og jeg kan så bedst lide at have knivene i sådan en blok.

mvh dova

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 22-08-05 17:07

den her er nok lidt i overkanten, men se selv:http://www.key2nature.com/produkt_detaljer.asp?varenr=67210
kattefar

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 22-08-05 17:36

OBH har også rigtig gode knive. http://www.obh.dk/ til rimelige priser.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-08-05 22:01

whilie

Der findes mange gode knive på markedet,men det er jo også spørgsmålet om hvor meget du vil betale for knivene.
For efter min mening kan man også købe guld for dyrt, jeg vil i hvert fald ikke selv ofre over kr. 2.000,- for en kniv. Der findes rimelig gode knive på markedet. his man er kok er det straks en anden snak.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 23-08-05 08:16

victorinox - ubetinget. jeg har i flere år ment, at jeg var tilhænger af globalknivene, men jeg faldt vist for navnet og udseendet. jeg er i hvert fald ikke imponeret over skæreevnen.
så en dag et program på tv.2 nogle kokke afprøve knive og victorinox kom ind på en 1ste plads (også her) og de er til at købe for rimelige penge.
men tag kniven i hånden og mærk selv, om det er noget for dig.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 23-08-05 08:18

nåh ja, pæne at se på, hm, det kan nok diskuteres....

Godkendelse af svar
Fra : Wheelie

Dato : 02-09-05 18:21

Så kom Zwilling(erne) i hus. Købte et "startsæt" med 3 knive i Imerco til 800 kr (førpris 1500), og der er bare FANTASTISKE ; -)

Tak for svaret IceCap.

Kommentar
Fra : MelinaSte

Dato : 25-12-07 18:45

Rosendahl's eget mærke er ikke særlig gode i forhold til eks. deres Global knive. jeg ville personligt sige at du burde købe Globalknive.

Kommentar
Fra : dreamcutters

Dato : 07-09-08 15:32

hejsa
jeg har et knivfirma og laver ikke andet end at beskæftige mig med knive..
det vigtigste er at du finder en kniv som du syntes ligger perfekt i din hånd. hvis du bare køber en kniv pga. udseende eller prisen bliver du skuffet i længden hvis du ikke kan lide at have den i hånden.
på min hjemmeside fortæller jeg også sandheden om kvaliteter og hvis du har nogle spørgsmål mht. kvaliteter m.m. er du velkommen til at kontakte mig.
ha en super dag....
www.dreamcutters.dk