/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Lydproblem
Fra : marcussen1
Vist : 2001 gange
200 point
Dato : 21-08-05 13:30

Jeg har formateret HDD på mit barnebarns PC, da den efterhånden var fyldt med altmulig, så den kørte meget langsom.
Formateringen såvel som genindstallering af WIN XP forløb helt efter bogen, men jeg kunne ikke få lyd på bagefter. Der er indbygget lyd på bundkortet, og jeg har været inde i enhedshåndtering for at genindstallere driveren uden held Bundkortet er et GIGABYTE, og der står et sted på kortet: SIS 962Lua, et andet sted står der:RTL8101L. Der er inst. EVEREST på PC'en, og hvis jeg går ind under MULTIMEDIER står der under PCI/PnP Audio: SIS 7012 Audio device. Men jeg kan ikke finde ud af downloade det. Er der nogen, der har en løsning på problemet.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 13:38

http://tw.giga-byte.com/Motherboard/Support/Driver/Driver_Audio.htm
Der finder du en 7012 driver til gigabyte bundkort!

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-08-05 13:43

tedd....
kunne jeg få dig til evt at fortælle mig, hvilken af de forskellige muligheder, jeg skal vælge. Eller skal du først have flere oplysninger fra mig?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 13:43
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 13:45

Koper hele linket til browserens adressefelt! Er der gul advarsel udfor lydkortet i Enhedshåndtering forøvrigt? Eller andre gule advarsler?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 13:47

Ja du må godt lige komme med bundkortets fulde navn! Det må du kunne se i Everest under PC > opsumering!

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-08-05 13:56

I enhedshåndtering under enheder til lyd..... er der gult spørgsmåltegn ved multimedielydkort, men når jeg forsøger at geninst. (Realtek AC 97 Audio) beder den om cd'rommen 'Realtek AC 97, og en sådan har jeg ikke. Når jeg åbner den sidste henvisning, du gav mig, kan jeg ikke se, at der noget, jeg kan bruge.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 13:59

Giv mig lige bundkortets fulde navn!

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-08-05 14:01

GIGABYTE GA-8SIML (3 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 2 DIMM, Audio, Video, LAN)
Chipset AMI (01/31/04)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 14:07
Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-08-05 14:26

Når jeg forsøger at inst den sidstnævnte driver, jeg har forsøgt det 3 gange, stopper inst på ca halvvejen, skærmen bliver sort, og PC'en genstarter.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 14:46

Lyder som om der er noget andet galt! Prøv at installer driveren i fejlsikker tilstand! (Tryk F8 under opstart og gå ind i fejlsikker)

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-08-05 15:06

Så har jeg været i fejlsikker tilstand, og desværre blev resultatet det samme

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 16:00

Prøv at gå ind i bios og sæt til default eller factory settings! Så prøv igen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-08-05 16:31

Har du ikke cdèn til bundkortet, der ligger alt, hvad du skal bruge.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-08-05 16:33

tedd...
så var i bios og gjorde som de sagde, stadig det samme

peet49...
nej, det er det, der er problemet

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 16:35

Prøv at afinstallere lydkortet i enhedshåndtering og genstart?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-08-05 16:37

Du skal have chipsetdrivers også.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 16:38
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 16:39

Der er jo ikke gule advarsler i Enhedshåndtering peet49. Men ellers findes alle drivere til bundkortet i det link jeg lige har givet!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-08-05 16:40

Er det et lidt ældre kort, kan det være microsoft har driverne, har du prøvet en driverupdate hos microsoft?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-08-05 17:11

Der figurerer ikke et lydkort i enhedshåndtering ligesom Netværkskort, Skærmkort o.s.v., men under Enheder til Lyd.... hedder den første linie C-Media AC 97 Audio Device, er det den, der skal afinstalleres?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-08-05 17:15

Er det en ide, at formatere HDD en gang til, der er alligevel ikke installeret noget af betydning endnu.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-08-05 17:57

I Everest under lydkort er der vel et link til producentens hjemmeside, og så er det vel bare at tage den derfra. Gem driveren et eller andet sted og gå så ind fra enhedshåndtering og opdater driveren derfra, du skal bare lige fortælle hvorpå din pc driveren ligger

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 19:26

ja afinstaller den!

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-08-05 20:03

Nu har jeg haft formateret HDD en gang til stadi med samme resultat. I egenskaber for multimdiekort er der et gult ? udfor, men jeg kan stadig ikke hverken installere eller geninstallere driveren.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 20:05

Har du prøvet den sis 7012 driver fra mit sidste link?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-08-05 20:08

Du kan ikke indstallere/genindstallere, du højreklikker på lydkortet i enhedshåndtering-egenskaber-driver-opdater driver, sådan foregår det.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-08-05 20:13

tedd...
ja

peet49...
jeg udtrykte mig forkert, jeg gjorde som de skriver

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 20:17

Hmm? Prøv at afinstallere lydkortet i enhedshåndtering og så prøv at installere driverene uden at genstarte?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 20:18

Husk osse at slå evt. antivirus fra når du installerer! Hvilken servicepakke kører winxp med?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-08-05 20:41

tedd...
så er det også prøvet uden resultat. Softwaren kan ikke findes.
Er sidste mulighed måske, at jeg køber et lydkort og sætter i?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 20:52

Jo det er sidste mulighed! Det kunne være dine sættings inde i bios? Der må være noget der med AC 97 og andre lydsettings? Kender desværre ikke AMI bios så godt! Er online lydkort overhoved enabled i bios?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 20:54

Og hvilken SP kører den winxp med? Hvis du slet ikke har installeret sp1 eller SP2 kan det være grunden til at windows ikke kan finde lydkortet!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-08-05 20:54

Sound er enablet i bios??

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-08-05 20:58

Sound på Gigabyte kan godt køre uden SP1 ell 2

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-08-05 20:59

Jeg kan ikke finde noget med sound i bios, hvad finder jeg det under.
Inden jeg formaterede nu her sidste gang vat SP2 inst. Den instal. jeg ikke efter sidste formatering.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 21:00

Jo men der er bedre driverunderstøttelse med SP1 og SP2 efter min erfaring!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 21:03

Er der nogle extra PCI kort i PC'en Det kan jo osse være en IRQ eller driver konflikt!
Som sagt kender jeg ikke til AMI bios men hos mig (award bios) ligger det under advanced settings!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 21:17

Du skal ind under Integrated Peripherals kan jeg se i manualen! Er AC97 audio sat til enabled?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-08-05 21:20

Forstår jeg det således, at det skal være et bestemt lydkort, hvis jeg bestemmer mig for det?
Jeg synes efterhånden også, at jeg ikke kan blive ved med at tage jeres tid, foreløbig har jeg generet jer i snart 8 timer.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 200 point
Dato : 21-08-05 21:24

Et hvilket som helst PCI lydkort kan bruges! Du kan få et 5.1 lydkort til omkring 100 kr.
Nåh genere og genere, jeg har da både set F1 og TV avis mens jeg har kommenteret spørgsmål her på Kandu! Så det

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-08-05 21:31
Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 21-08-05 21:35

Tak for svaret tedd.
Også til jer andre. Som I kunne se, er mit kendskab til emnet ret begrænset.
Køber jeg bare sådan et lydkort hos f.eks Elgiganten, Computercity eller måske Merlin, eller er der måske andre forslag.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 21:44

De har dem da, men du kunne jo osse købe det på nettet! Kig under lydkort på www.edbpriser.dk

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-08-05 21:59

Den med 'edppriser' er jeg helt med på, men sagen er den, at jeg nu har haft mit barnebarns PC i 4-5 dage og bakse med, han er blevet en smule utålmodig, hvilket jeg forstår. Det jeg mente med de steder, jeg nævnte, var at der kunne jeg køre lige hen og købe et, men måske er de for dyre der.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 22:13

Tror ikke de er så vildt meget dyrere! Bilka er jo osse en mulighed!

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-08-05 22:22

Tak for iaften, jeg har vist fået nok hjælp