/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Hjemme-netværk
Fra : martin.borre
Vist : 487 gange
100 point
Dato : 18-08-05 17:38

Hej, jeg har to computere derhjemme der ikke kan se hinanden. De er forbundet til internettet via den samme HUB og de fungerer begge udmærket til downloads etc. De kører med styresystemet XP windows pro. Jeg har hørt at man skal sikre sig at de kører med samme submask, hvordan kontrollerer man det det og hvor ændres det?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 17:49

kontrolpanel-netværksforbindelser-lanforbindelser-egneskaber-egenskaber-tcp/ip protokol-brug flg ip adr, der kan du kontrollerer det, det er samme sted det ændres

Accepteret svar
Fra : bja2

Modtaget 110 point
Dato : 18-08-05 18:26

Hvis du kører bredbånd anbefales det at anskaffe sig en router

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-08-05 18:48

som bja2 siger så er en router klart at foretrække. Den har den fordel at den hun opfattes som en pc ud på nettet da det kun er dens ipadresse der bliver registreretog den tildeler så de efterfølgende ipadresser til pc-erne (op til 256 stk. inkl. sin egen)

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 18-08-05 22:47

martin.borre> dit subnet er antagelig 255.255.255.x x=et eller andet, sandsynligvis nul. Men de skal altså være ens!

Fijala> 256-2=254 inkl. dens egen.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 18-08-05 22:48

Martin.borre> Hvis de er forbundet via samme hub og bruger en fælles router, så er dit subnet ok - ellers ville det ikke virke.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 18-08-05 22:48

Martin.borre> Hvis de er forbundet via samme hub og bruger en fælles router, så er dit subnet ok - ellers ville det ikke virke.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-08-05 22:50

Han bruger garanteret ikke en HUB! - Det var noget ruder konge brugte da han var knægt.
2 maskiner tilsluttet en hub, KAN IKKE gå på nettet samtidig, da HUB'en kun tillader en ad gangen.

Her vil kun en router kunne bruges hvis han skal have den til at styre det hele, samt at indstille submasken. Men så kan han også tilslutte mange maskiner, når bare han har porte nok, evt. via en switch.

Hvis han kun har en switch sluttet til sit bredbåndsmodem, så er der kun adgang til nettet, med et antal maskiner svarende til de tildelte IP-adresser.

Så man skal lige holde tungen lige i munden og ørene stive, når der snakkes netværk, med enten HUB, SWITCH eller ROUTER!
Det vil også fremme de andre læseres forståelse af spørgsmålet!

Kommentar
Fra : martin.borre

Dato : 23-08-05 00:26

Det er en switch jeg har. Min netadgang er en webspeed med to maskiner der har hver sin IP adresse. Jeg har nu chekket IP adresserne og de er ens, nemlig 255.255.255.0 som du sagde hansen9. Men de ser altså stadig ikke hinanden. Jeg har ellers slet firewalls fra på begge maskiner. Og begge maskner hare delte filer som burde kunne ses af andre maskner. Kan der være andre ting galt?

Kommentar
Fra : martin.borre

Dato : 23-08-05 00:33

Ups, jeg mente at SUBMASKENE er 255.255.255.0.
Der er for øvrigt ingen ROUTER på, men systemet HAR virket engang uden denne så det burde vel stadig kunne lade sig gøre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-05 13:01

hej Martin.Borre, har du kørt netværksinstallationen til hjemmenætværket, og desuden må IP adressen aldrig være ens, det sidste nummer skal være forskellig for at to pc'ere kan se hinanden, IP adressen er lig med et husnummer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-05 13:04

undskyld martin, det hedder ikke hjemmenetværk, men lokalnetværk i guiden

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-08-05 18:10

Køb en router så kommer det hele af sig selv. efter min erfaring. Jeg kørte også med switch på et tidspunkt og kunne heller ikke få det til at virke. da jeg var blevet træt af det købte jeg en router og det virkede på 3 min.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-08-05 22:24

Når du køre med to maskiner med hver sin IP adresse via en switch, så skal du ren fakrisk ud på nettet og tilbage igen for at se den anden maskine.
Hvis du lægger din switch på hylden til senere udvidelse, og som Fijala skriver, indsætter en router, så vil du få det til at virke optimalt, da du nu vil få et lokalt netværk.

Filedeling mellem to maskiner kan så ske med et netværksdrev, som arbejder uafhængig af dine PC'er. Jeg smider lige et tips ind her på KANDU

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-08-05 18:56

Prøv at checke om du har en aktiv netværks installation.
Når du kun bruger en switch, så skal du selv sørge for at alt virker, og er sat rigtigt op.
1. samme arbejdsgruppe
2. forskellige computernavne
3. tildelt hver PC et lokalt IP-adresse

Genstart så dine maskiner og søg efter den anden maskine, hvis den ikke viser sig under netværket.

Kommentar
Fra : martin.borre

Dato : 25-08-05 22:06

Jeg har nu idag købt og installeret en router hvilket gør at jeg nu, når jeg trykker start>My network places kan se den anden computer, der vises et ikon som hedder "Shared files on comp2" (den anden computer i netværket). Men det kan ikke åbnes så lige lidt hjælper det. Firewalls er slået fra på begge computere. Er der mon andet der kan være indstillet forkert?

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 25-08-05 22:56

Ja du ser delte mapper. Alt andet du vil se må dele først. Gå ind højreklik på start og gå i stifinder og del det du vil have skal deles.

Kommentar
Fra : martin.borre

Dato : 30-08-05 13:47

Fint, nu virker alt som det skal, routeren har afhjulpet det hele, tak for hjælpen alle!

Godkendelse af svar
Fra : martin.borre

Dato : 30-08-05 13:57

Tak for svaret bja2 o.a.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 30-08-05 15:57

Velbekommen tak. Glad for du har fået det til at virke. Det skal jo bare virke det shit