/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skal airbaggen virke til syn ?
Fra : ChrisKBH
Vist : 5439 gange
200 point
Dato : 17-08-05 20:49

Jeg ved at airbaggens funktion ikke kontrolleres ikke ved syn - Men hvad hvis advarselslampen til airbaggen lyser i instrumentpanelet? Kan bilen blive kasseret på det ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-05 20:55

Ja, for så virker den jo ikke ved crash.
Du har vel ikke koblet den fra.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-05 21:02

Ja, hvis du risikerer, at den "hopper" ud under kørsel, kan det blive en livstruende

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 17-08-05 21:07

Du kan evt. tage sikringen fra (eller pæren), men det bevirker så at du ingen airbag har.

Hvorfor undersøger du ikke hvad der giver alarmen, du skriver ikke hvilke bil det drejer sig om, kør til en aut. værksted og lad dem teste hvilken fejl comp. siger.

Det med sikring er kun en absolut nødløsning

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-08-05 21:19

Kort og godt: JA. Alt der er installeret i bilen SKAL fungere. (Selvf. ikke Audio-Visuelle ting)

Kommentar
Fra : ChrisKBH

Dato : 17-08-05 21:20

Koster som regel kassen at få tjekket bilen på aut. værksted.. Så kan godt undvære airbaggen, hvis det kan lade sig gøre at slå lampen fra uden at skulle skille hele bilen ad. (Spar mig venligst for moral prædiken)
Hyundai Accent fra '95

Kommentar
Fra : ChrisKBH

Dato : 17-08-05 21:22

Men det var faktisk ikke det spørgsmålet gik på - Når Applusbilsyn.dk selv siger at airbaggens funktion ikke kontrolleres ikke ved syn, kan de så virkelig kassere bilen pga. en lampe der lyser ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-05 21:28

Det er ulovligt at demontere airbag'en, og at pille sikringer o.l. fra så den er ude af drift.

Og at kontrollampen lyser, behøver ikke nødvendigvis betyde, at der er fejl i airbag'en, men kan skyldes en ledningsfejl.
Men den må under ingen omstændigheder lyse , og vil tælle som en fejl på bilen.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 17-08-05 21:28

din sikringsboks sidder i førersiden, i dækslet på den, kan du se hvor sikringen sidder til airbag'en

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 17-08-05 21:38

(Spar mig venligst for moral prædiken)
Det er det heller ikke, normalt kan man får en test gratis hvis man er kunde på værkstedet, jeg kan hos Saab så kan du vel også, alm kunde betjening

Kommentar
Fra : geu

Dato : 17-08-05 21:42

Det er klart ulovlig.. De kontroler jo Airbagen ved og se på lampen... Nok moral prædiken... (Hvis det er godt og have moral, er det så ikke dobbel så godt og have en dobbel moral... )
Har før været ude for det er din cloksprin, det er den der sider i mellem bil og rat, så du kan dreje og stadig har forbindelse. Hvis du køre ud til din lokale Hyundai pusher er jeg sikker på han læser fejl ud i håb om og få lov til og lave det.. Så spørger du hvad der er galt og laver det selv/får en billiig mek til det

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-08-05 23:39

Det koster ca. 300 kr. at sette en tester på, og tjekke airbagen. De fleste gange er det en fejl som computeren kan slette.
alimak

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 13-09-05 00:09

Hej alle
for at gøre det kort, så bliver bilen kasseret ,hvis man opdager at man evt har
taget sikring ud,eller klæbet noget over instrumentpanelet,
De bliver tossede
Spørg min gl. arbejdskollega , han prøvede dette, og vupti så havde bilen straks
andre fejl .
moped

Godkendelse af svar
Fra : ChrisKBH

Dato : 16-09-05 16:49

Det virkede...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-09-05 17:02

godt nok