/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
afspaseringsregler
Fra : ghosty
Vist : 3573 gange
200 point
Dato : 17-08-05 11:18

A og B har haft en diskussion om hvordan HK`s regler er sammensat i forbindelse med afspasering i forhold til overarbejde. A mener at man har ret til at doble op - 1 times overarbejde = 2 timers afspasering.
B mener at der kun er tale om 1 timers overarbejde = 1 times afspasering. Overarbejde om søndagen i forhold til almindelige hverdage giver ikke flere afspaseringstimer.

Hvad mener I ??

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 17-08-05 11:21

At A har ret

Kommentar
Fra : aroma

Dato : 17-08-05 11:28

Det hele kommer an på hvordan overtidbetaling er. ved 50% vil det give 1½ time og ved 100% vil det give 2 timer

Kommentar
Fra : 25

Dato : 17-08-05 11:32

HK/Privat - Nye regler om løntilskud på vej
Udkastet til en ny bekendtgørelse om ansættelse med løntilskud er for tiden til høring i ... Ulovlige pålæg om tavshed om løn. 11. august 2005 ...
www.hkprivat.dk/sw33192.asp - 25k - Cached - Lignende sider

Kommentar
Fra : 25

Dato : 17-08-05 11:36

Da jeg arbejdede på kontor fik jeg 33 1/3 % for den første time, de næste 2 timer 50% og for resten 100%, om søndagen 100%, men jeg ved ikke hvad man gør i dag, da lønsystemet er lavet helt om.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 17-08-05 11:37

Hvordan afregnes arbejde på en fridag
Hvis man har en ugentlig fridag, og af en eller anden grund skal arbejde på denne dag, hvordan skal der så afregnes?

Hvis man holder den fri en anden dag er det vel 1-1. Kan man ikke holde fri og skal have løn, er det så 3 timer til 50% og resten til 100%? Hvis der ikke er klare regler på dette punkt ønsker jeg at vide, hvad det mest normale er.

Svar fra HK
Du har delvis selv svaret for det afhænger af om der er overenskomst i virksomheden, eller om der er andre klare regler eller aftaler.

Hvis der er overenskomst i virksomheden er svaret:

Arbejder man på sin fridag, skal man enten have en ny fridag i forholdet 1:1 eller have udbetalt overarbejde med 50% de første 3 timer og 100% for resten af arbejdstiden.
Der kan også aftales, at der udbetales afspadsering, efter de samme principper.

Hvis der ikke er overenskomst i virksomheden er svaret:

Hvis kutymen, regler eller aftaler (det bør fremgå af en en ansættelseskontrakt) normalt følger overenskomsten, så er det som beskrevet ovenfor.

Ellers gælder kun de aftaler, arbejdsgiver og arbejdstager har lavet. Og den aftale bør ved ansættelsen være helt klar. Modsat betyder det jo, at parterne skal til at lave aftaler, når eventuel uenighed opstår.

Så dit svar vil altså afhænge af, om der er OK-forhold eller andre aftaler. Du spørger så, hvad der er mest "normalt". - Det er helt klart, at man får udbetalt/afspadsering for sine overarbejdstimer.

Dette er et uddrag fra HK's hjemmeside

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-08-05 12:01

Citat
Afspadsering
Afspadsering betyder, at overarbejdet modregnes i arbejdstiden, så arbejdstageren kan holde fri på et andet tidspunkt. I visse overenskomster udløser en times overarbejde mere end en times afspadsering. Afspadsering er mest udbredt blandt funktionærer og i det offentlige.

http://www.dk-arbejdsmarked.dk/arbejdsmarkedsleksikon/term.html?id=3022

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-05 12:18

Nej A har ikke betingelsesløst ret.

For de fleste overarbejdstimer er ikke 100 % timer, hvor man kan afspadsere ud fra indtjeningen i forholdet 1 time overarbejde til 2 afspadseringstimer.

Mange steder bruger man også, at udbetale overarbejdstillægget, og den ordinære timesats/antal overarbejdstimer gemmes så og afspadseres så "time for time".

mvh dova

Kommentar
Fra : bne

Dato : 17-08-05 16:13

Som HK skriver i Nordsted1's indlæg, så er det afhængigt af overenskomsten mellem arbejdsgiver og arbejdstager - så der er ingen der har betingelsesløst ret !!
Vi har f.eks +50% de første 3 timer og derefter +100%, hvis vi vil afspadsere er det 1:1 og overtidstillæget udbetalt; men andre virksomheder jeg har været i, har været anderledes.
Og hvis der ikke er en overenskomst : To bad !!
Så enten skal du sikre dig der er/kommer en overenskomst, eller også at i får lavet nogle (skrevne) klare aftaler FØR overarbejdet påbegyndes.

Godkendelse af svar
Fra : ghosty

Dato : 17-08-05 16:17

Ok - den var alligevel ikke helt så simpel at knække. Jeg tror det må blive 50% - 50% til hver.
Takker.