/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
oliemaling på røde mursten
Fra : kurd
Vist : 1765 gange
20 point
Dato : 15-08-05 23:43

hej....
Vi har lige fået malet huset....det ser meget pænt bortset fra at der kommet en del maling på murstenene.......vi har prøvet med saltsyre og det virkede ikke....der er anvendt oliemaling....malingen har i ca.1 måned været på murstenene.....nogen gode råd?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-08-05 23:54

Ikke rigtigt, for olieopløsende midler som f.eks tepentin eller petroleum, vil bare lave fedtskjolder, og måske endda få malingpletterne til at "splatte ud" og måske trænge længere ind i stenene.

Måske kan I være heldig at slibe det af, hvis det kan gøres uden at resultatet bliver for synligt, men det forudsætter så, at malingen ikke er trukket særlig langt ind i murstenene.

mvh dova

Kommentar
Fra : kurd

Dato : 15-08-05 23:57

vi har læst lidt om grafitti og maling fjerner.....skulle det virke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-05 00:06

Ja, det var selvfølgelig værd at prøve.

Men ofte er det jo mest vandbaserede malinger fra de billige sprayflasker, som grafittimalerne bruger, og er ikke så svært at fjerne som oliemaling.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-08-05 00:15

Citat
Træmaling på mursten

Vi har lige købt et gulstenshus hvor man har malet udenfor da man malede træværket. Hvordan får jeg den hvide oliemaling af murstenene?

Svar fra Byggekram:

Der findes forskellige graffiti fjernere som sikkert kan løse dit problem – men du skal sandsynligvis i en specialforretning f.eks. en velassorteret farvehandel for at købe det.

http://www.byggekram.dk/sw8455.asp

Ring evt. til en malermester eller murermester og spørg.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-08-05 00:25

Sandpapir ( korn 100 ) og knofedt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ee

Dato : 16-08-05 08:06

du kan sagtens fjerne oliemaling med grafittifjerner, men køb en god ( dyr ) en. jeg ved man kan få en som gele, den er god fordi man undgår at den løber ned af væggen
har selv arbejdet med det år tilbage

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-08-05 12:44

Bruger du sandpapir vil det altid kunne ses, brug graffittifjerner.

Kommentar
Fra : kurd

Dato : 24-08-05 21:15

vi prøvede med gori..bums, maling og lakfjerner....resultatet blev ok...vi fik det værste væk....mange tak for rådene