/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Vittigheder / Spørgsmål
10  Tilde38 720
Muhammeds 17 kameler
Fra : Gambrinus
Vist : 5340 gange
90 point
Dato : 09-08-05 12:14

Inspireret af Yearhouses spørgsmål omkring de 3 burgere.
Der desværre blev lukket, mens jeg nedskrev dette :

Muhammed var en meget rig mand.
Han ejede 17 kameler !
Nu var han desværre gået til de uendelige sandkasser.
Hans 3 sønner Muhammed I , Muhammed II og Muhammed III
sad og læste hans testamente.
Muhammed havde bestemt at :
Muhammed I skulle ha’ halvdelen af kamelerne
Muhammed II skulle ha’ 1/3 af kamelerne
og Muhammed III skulle ha’ en 1/9 af kamelerne.
Det kunne de slet ikke få til at stemme,
for kamelerne skulle jo gerne kunne bruges bagefter.
Der opstod et kraftigt skænderi,
for hverken Muhammed I, Muhammed II eller Muhammed III ville snydes.
Så kom der en klog mand forbi (Han hed Muhammed).
Han gad ikke høre på deres skænderi, så han forærede dem en kamel.
Nu havde de 18 kameler.
Fint sagde Muhammed I. Jeg ta’r 9 kameler.
Muhammed II var også godt tilfreds med sine 6 kameler.
Muhammed III var godt nok sur over, at han skulle nøjes med sine 2 kameler.
Men kamelerne var jo blevet fordelt, som gamle Muhammed havde ønsket.
Så sagde den kloge Muhammed :
Tjaaa…. Min kamel er jo sådan set blevet til overs, så den kan jeg jo godt ta’ igen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-08-05 12:59

Tja, der kan nemt gå ged i den

Kommentar
Fra : WalkingChicken

Dato : 09-08-05 13:02

hehe - den gemmer sig sikkert i nåleøjet

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-08-05 13:08

En kronen
Tre mænd kommer ind på en kro. De vil gerne leje tre værelser. Kromanden fortæller, at der kun er et ledigt værelse tilbage, men den må de gerne leje. Den skal koste jer 10 kr hver. De tre mænd betaler og går op på deres værelse. Krofatteren tænker, at de tre mænd skal have 5 kr tilbage, da de bor tre på et værelse. Tjeneren blever sendt afsted med femmeren, som han skal dele mellem de tre mænd. Tjeneren tænker at dele fem med tre ikke kan lade sig gøre, så han stopper selv 2 kr i lommen og giver de tre mænd en krone hver.

De tre mænd startede med at betale 30 kr sammenlagt, de fik 1 kr tilbage hver, hvilket vil sige, at de har betalt 9 kr hver. Det medfører, at de samlet har betalt 3 gange 9 = 27. Tjeneren tog 2 kr. altså i alt 29 kr.... Hvor er den sidste 1 kr blevet af ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-08-05 14:24

Sorry Palle
http://www.kandu.dk/dk/spg/72189
Gambrinus

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 09-08-05 14:31

Hmm... sjovt nok, at jeg netop har postet kronespørgsmålet i et andet spørgsmål for 2 minutter siden - åbentbart andre end mig, der synes, at der er noget elegant i at blande indtægter og udgifter på den måde....

Kamelhistorien - også en gammel favorit - tænk hvor god en historie, man kan lave af at dele 17/18...

Noget helt andet er hastigheder (Undskyld jeg låner din tråd gambrinus).

Men Peter tømmerhandel havde en gammel slæde af en lastbil - og virkeligt havde problemer, når den skulle trække op ad bakke. En dag besluttede han sig for at finde ud af, hvor ringe, den var. Han læssede den komplet og kørte ud til Marius for at aflevere tømmeret. Den hostede og spruttede, og da han kom derud, havde han kørt med en gennemsnitshastighed på 30 km/timen.

Hjemad var bilen tom, så nu gik det noget bedre. Faktisk kunne han holde 90 km/timen hjemad i snit.

MEN.... svar på max 20 sekunder: Hvor hurtigt havde han egentligt kørt set i snit over hele turen (ikke noget med af og pålæsning - ren kørsel) ?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-08-05 14:42

45 km/t

Du må hjertens gerne blande dig.
Det er derfor det er lagt som et spørgsmål

Og så :

A + B = C
( A + B ) ( A – C ) = C ( A – C )
A^2 –AC + AB –BC = AC – C^2
A^2 + AB – AC = BC + AC – C^2
A ( A + B – C ) = C ( A + B – C )
A = C ??????????????????????

Gambrinus

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 09-08-05 15:01

He he

Ja - for A + B - C = 0

så A*0 = C*0 (lige så vel som alt andet gange 0 giver nul

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 09-08-05 15:05

Eller den helt matematisk korrekte : Fra næstsidste til sidste linie deler med 0 for at få A=C - og division med 0 går ikke....

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 09-08-05 15:08

På en ø findes på et vist tidspunkt 3 slags kamæleoner: 15 røde, 17 grønne og 19 blå.

Hvis to ensfarvede kamæleoner mødes, sker der ikke noget, men mødes to forskelligfarvede, bliver de så forskrækkede, at de begge skifter til den tredie farve.

Kan det ske, at alle kamæleonerne får samme farve ?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-08-05 15:11

Nemlig Erling !

Du har vundet en dykand med 2 hastigheder, 13 meter badebro, et franskbrød til 7 personer og en tur til Roskilde med Hanibals fodrejser !

Meeen... jeg har engang hylet en matematiklærer ud af den.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-08-05 15:17

Det kan du ikke være bekendt Erling.
Jeg hader de spørgsmål.
Min hjerne slår krøller.
Jeg har aldrig fundet ud af, hvordan man løser sådanne spørgsmål på en logisk måde.
Gambrinus

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 09-08-05 15:36

***ggg*** ---- tror nok du startede ??

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-08-05 15:52

Ja, ja, det ved jeg godt.
Men høre sådan et spørgsmål ikke ind under Einsteins relativitetsteori ?
Jeg ka' i hvert fald ikke få min hjerne til at kaperer dem.
Så hvis der kommer en løsning på, hvordan man løser slige opgaver,
så JEG ka' forstå det, må jeg helt sikkert af med point.
Gambrinus

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 09-08-05 21:00

Det er vel ikke så sjovt, hvis det bare er afskrift ??

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-08-05 21:20

Jeg er vant til at lade matematikken arbejde for mig.
Stille og roligt.
F.eks. Jens er dobbelt så gammel som sin søn. om fem år vil han være ............
De gåder drejer sig alle om så og så mange ligninger med så og så mange ubekendte.
Men sådan en som din......
Hvordan løser man den på en matematisk/logisk måde ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 09-08-05 22:43

Hmmm Gambrinus.

17 er en mængde der kan udtrykkes som 18/18 Okay??

Nu deler vi de 17 kameler efter de forholdstal testamentet anviser, nemlig 1/2 - 1/3 - 1/9 til de tre brødre Okay?!

Vi finder belejliget at en passende fællesnævner kan være 18 og regnskabet ser nu sådan ud:

Muhammed 1 får 1/2 svarende til 9/18 kameler som er 9 kameler
Muhammed II får 1/3 svarende til 6/18 kameler som er 6 kameler
Muhammed III får 1/9 svarende til 2/18 kameler som er 2 kameler
I alt ................................................................ 17 kameler

Dødsboets 17 kameler er nu delt efter den fordelingsnøgle
som testamentet anviste

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-08-05 23:00

Naaajjjj..... Creamy 17 = 18/18 ?????????
Det kan jo først lade sig gøre, når de har lånt den der kamel.
Den holder ikke vand.
Men det er nu Erlings problem 09-08-05 15:08
jeg mangler en metode til at finde ud af.
Gambrinus

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 09-08-05 23:15

Sig mig Gambrinus, kender du ikke til fællesnævnere?!

Sov på det. Måske det går bedre for dig i morgen!

Godnat

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 10-08-05 08:41

Kan godt se, hvad du mener, creamy - bare en lidt snørklet forklaring.

Normalt, hvis man skal dele noget, deler man det hele - altså den fulde delmængde.

Men muhammed deler i 1/2, 1/3 og 1/9 - svarende til 17/18, som jeg tidligere skrev. Hvis du tager en hvilken som helst mængde og deler med 17/18, får du kun en del af mængden delt ud - der vil altid være et overskud på 1/18.

Delte de 17 kameler, ville de rent faktisk kun gøre krav på 17/18 af de 17 - altså lidt over de 16 i dag. Men når de låner 1, deler de 17/18 af 18 i stedet - og kan derfor samtidigt levere den sidste 18'del igen.

Hm... blev vist næsten lige så snørklet.....

Nå - men pyt - glæder mig over, at jeg stadig kan mærke Gambrinus' hjerneceller rumstere - koldsveden siver lige så stille ud af CD-rom drevet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-08-05 09:03

Sikke dog en gang snørklet sludder erling LOOL. Creamy har da fuldstændig ret.

Når de skide kameler skal deles som angivet i testamentet, så skal du se det som en samlet fordeling. Det skal ikke forstås som om Muh. 1 forlods skal have halvdelen, og derefter de andre successivt deres brøkdel, men at hver gang den ene Muh får en brøkdel af den samlede mængde som angivet i testamentet skal de andre samtidig have deres brøkdel af den samlede mængde. Derfor er du nødt til at finde den lavest mulige fællesnævner som i dette tilfælde er 18.

Så summe sumarum Creamygirl har fuldstændig ret i sin løsning af "gåden" som forsåvidt slet ikke er en gåde, men et simpelt regnestykke, hvor i der indgår regning med brøker og dermed fællesnævner
Q.E.D.

Klumme

PS
Man kunne stille det retoriske spørgsmål... hvis nu man teoretisk ikke kunne låne en kamel, ville denne arv så aldrig kunne deles LOOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-08-05 09:19

Sad lige og prøvede at forstå din forklaring een gang til. LOOOL

Erling gider du lige lave dette regnestykke som det ville se ud i en moderne skifteret, altså uden forbindelser til Zoo og uden at låne for at levere tilbage - Altså kort og godt....stil det op som et (matematisk) regnestykke.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 10-08-05 09:30

1/2 + 1/3 + 1/9 = 9/18 + 6/18 + 2/18 = 17/18.

Muhammeds sønner arver altså ikke hele muhammeds formue, men kun de 17/18. Og det er det, der giver hele misseren.

Matematisk skal søn 1 have 1/2 af 17 = 8,5, søn 2 have 5,67 og søn 3 have 1,89 - altså i alt 16,05 kamel. Den sidste 0,95 kamel er der ingen af den der arver.

Reelt kan I ikke tillade jer at fordele den sidste - det er korrekt, at man KAN bruge forholdstal, men så snyder I med testamentet fordi I hæver arven til 18/18 i stedet for 17/18 - hvilket naturligvis er forkert...

Den sidste 18'del er nemlig sat af til advokaten

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-08-05 09:57

Erling, jeg kan i Gambrinus indlæg ikke se at der er noget spørgsmål, og dermed heller ikke nogle klausuler eller restriktioner som går på om der må være "brøkrest" eller at opgaven skal løses i det hele taget.

Når Creamygirl venligst stiller sit matematiske gen til rådighed, er det vel blot for at afsløre for brugere, der er mindre bevandrede i matematikken, at der ikke er det mindste fusk i det.

Så under alle omstændigheder er "gåden mysterium" løst på eneste matematisk korrekte måde af Creamygirl BASTA (Lege atque lacrima ) LOOOL

Klumme

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 10-08-05 10:05

1) Enig (ingen spørgsmål) - men Creamy valgte at løse det, og det kommenterede jeg så på

2) "Så under alle omstændigheder er "gåden mysterium" løst på eneste matematisk korrekte måde af Creamygirl BASTA " er det værste vrøvl, jeg længe har set. Du har faktisk lige påstået, at det er dokumenteret, at 1/2 af 17 = 9, 1/3 af 17 = 6 og 1/9 af 17 = 2. Det er indlysende, at det er et postulat, der ligger på linie med de gamle vikingers tro på, at jorden er flad.... pas på, hvis I kommer for tæt på kanten

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-08-05 10:14

Ski med hvad jeg påstår.... LOOL

(Hvor ved du foresten fra at Jorden ikke er flad?? Har DU set den fra en højde/vinkel der kunne overbevise dig, eller er du osse i lommen på alverdens fuskere, manipulatorer og virkelighedsforfalskere)

Creamygirl har løst ovennævnte gåde på den eneste korrkte (mulige) måde, da det indlysende forudsættes, at man ikkke opererer med brøkdele af kameler i et slutresultat. Slet ikke i Muhammedanien

Okay..... ?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 10-08-05 10:28

Jeg ved tilfældigvis, at jorden ikke er flad - jeg bruger størrelse 46, så jeg kan ganske enkelt mærke rundingen

Jeg arbejder tilfældigvis et sted, hvor vi har meget og gøre med slagterier - så jeg skal garantere dig for, at man kan operere med brøkdele af dyr (tænk bare på kamelskind, læbestift, tyrenoss..., kattetunger og hundeprutter ***lol*** )- formentlig også i kamelien, muhannedanien osv. - så den holder altså ikke.

Mangler stadigvæk din bortforklaring på at 1/2 af 17 = 9 !!!

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 10-08-05 10:33

og under alle omstændigheder... tror nok strengens ejer drejede dette ind på løsningen på et af livets større spørgsmål, nemlig:

"På en ø findes på et vist tidspunkt 3 slags kamæleoner: 15 røde, 17 grønne og 19 blå.

Hvis to ensfarvede kamæleoner mødes, sker der ikke noget, men mødes to forskelligfarvede, bliver de så forskrækkede, at de begge skifter til den tredie farve.

Kan det ske, at alle kamæleonerne får samme farve ?"

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-08-05 11:04

ÅÅÅååhhh.. Mmmmmm.... Go'mor'n
Det hjælper IKKE at tælle kameler for at falde i søvn.
De er også svære at sluge.
Ska' vi ikke bare blive enige om, at gamle Muhammed ikke var ved sine fulde 17, da han skrev det testamente.

Jo Erling………….
Det var det der med de der kamæleoner.
Som sagt har jeg aldrig fundet en metode til at regne sådanne problemer ud.
Jeg pjækkede fra biologi, da der var kamæleoner på skemaet.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-08-05 11:50

Du ved tilfældigvis at Jorden ikke er flad.... med skostørrelsen som bevis Ahhhh Erling, det var da den ringeste bevisførelse jeg har set LOOOL Nææ gamle jas LOOl Sidste nye inden for birelaterede prognoser i forbindelse med skostørrelser er dette:

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=305368

Det skulle være ganske vist LOOL

Afslutningsvis, så har Creamygirl stadig løst mysteriet på eneste rigtige måde

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 10-08-05 11:58

Aha.... derfor bliver den brun ved oralsex..... (Ups... undskyld til de sarte)

Afslutningsvis: Du snakker fortsat udenom - er Creamys metode korrekt, påstår du af 1/2 af 17 = 9 !!!! Forklar lige det.....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-08-05 12:15

Erling for syv et eller andet.. Jeg snakker ikke udenom, men forudsætter at Creamygirl i sin højt begavede matematiske beregning forudsætter at der ikke opereres med kamelbrøkdele...... selvfølgelig...... det må du da kunne forstå

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 10-08-05 12:42

Hold dog bøtte!

Man er sq da nødt til at finde den lavest mulige fællesnævner, når man regner med brøker - og i dette tilfælde er den lavest mulige fællesnævner 18...Længere er den altså ikke!

Erling--> din forklaring 10-08-05 08:41 ?! ..skulle den være mere enkel og lettere at forstå *GG* ..glem det kammerat. Jeg har lige haft ringet til min gamle gym. matematik lærer - og han siger kamelerne kun kan deles på MIN måde *S*

Dog har du ret i at jorden IKKE er flad *L*

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 10-08-05 14:26

"kamelerne kun kan deles på MIN måde" .... hov, hov.... der er jo netop IKKE tale om, at kamelerne skal deles (underforstået alle skal deles)...

Der står intet om, at de skal deles i forholdet 1/2:1/3:1/9. Tvært imod.

Det er udtrykkeligt sagt : Den ene skal have 1/2, den anden skal have 1/3 og den sidste 1/9 - altså præcist den brøk ud af de 17 kameler. Det fremgår ingen steder, om den sidste 1/18 skal deles / uddeles / aflives / spises ved begravelsen.

Ved at bruge din fordeling tager du udgangspunkt i din fællesnævner på 18 - og bruger den til at fordele de 18 kameler - men rent faktisk var der kun 17 !!

Og derfor får du den konsekvens at 1/2 af 17 = 9, hvilket altså er noget vrøvl. Netop derfor lod jeg mig tricke at udtrykket "løst på eneste matematisk korrekte" - fordi det i forhold til Muhammeds fordeling netop ikke holder vand matematisk - og så kan du kalde lige så mange matematiklærere sammen, som du vil....

(PS: Den forrige lærer jeg havde til matematik, blev fyret for druk - lyder som om, det er ham, der er tilbage...)

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 10-08-05 14:29

bla bla bla

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-08-05 19:01

NU tror jeg har fundet ud af, hvem der har slugt den kamel !

Muh. I burde ha’ haft 17/2 = 8 1/2 = 8 9/18 kamel.
Men han får 9. Altså 1/2 = 9/18 mere end han burde ha’ haft.

Muh. II burde ha’ haft 17/3 = 5 2/3 = 5 12/18 kamel.
Men han får 6. Altså 1/3 = 6/18 mere end han burde ha’ haft.

Muh. III burde ha’ haft 17/9 = 1 8/9 = 1 16/18 kamel.
Men han får 2. Altså 1/9 = 2/18 mere end han burde ha’ haft.

Hvis de havde fået hvad de skulle ha’ haft ville de få :
8 9/18 + 5 12/18 + 1 9/18 = 14 37/18 = 16 1/18 Kamel

Dette efterlader 17/18 kamel.
Disse 17/18 kamel bliver fordelt med
9/18 kamel til Muh. I
6/18 kamel til Muh. II
2/18 kamel til Muh. III
9/18 + 6/18 + 2 /18 = 17/18

Muh. I har scoret kamæleonen.
Muh. II må bare ta' hvad han får.
Men Muh. III er blevet snydt !

Hva’ si’r i til den ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-08-05 19:07

Nææææ....
De er da vist ikke blevet snydt.
De 17/18 er jo blevet fordelt med 1/2 , 1/3 og 1/9
Gambrinus
Er i forvirrede ? JEG ER !

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 10-08-05 19:12

Al for snørklet Gambrinus, men din forklaring ville have funket, hvis det i stedet for kameler, havde været tissemyrer der skulle arves

Forvirret?! ..overhelehovedet ikke..

Credeo nos in fluctu eodem esse

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-08-05 19:58

Amare et sapere vix deo conceditur.
Di! Ecce hora. Diem perdidi !
Gambrinuvix

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 10-08-05 20:08

Dum vivimus vivamus. Så jeg har ikke meget tid - Domino vobiscum

Og lige til sidst!

Cavaeat humanus sic tofu-burritus e toga.. Han er lige om hjørnet

// Creamyvix

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 90 point
Dato : 10-08-05 20:11

Og hvor har du dog ret!

Diem perdidi

Godkendelse af svar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-08-05 20:24

Ok.. Vi lukker og slukker.
Så må Erling ha' sine kamæleoner for sig selv.
Gambrinus
Res est magna tacere

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 10-08-05 20:44

Og Erling kan tage både sine kamæleoner, geder, og tissemyrer - og enten løse de matematiske formler, eller tja?! ...lade være

http://ga.randers-hf-vuc.dk/sjov.html

Takker for point

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-08-05 20:46

Ups.... Shiiit....
Var det dig der fik dem ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : creamygirl