/ Forside/ Teknologi / Netværk / NetWare / Spørgsmål
10  Klaudi 110
admin$
Fra : steenmarkussen
Vist : 621 gange
200 point
Dato : 08-08-05 23:16

hej jeg har opdaget at hvis jeg køre "softperfect Network scanner" ipå vores netværk i ejendommen er der flere personer der har delt en mappe der hedder "admin$" problemet er at ingen af dem aner de hjar den delt m, mig sel inklusiv.
er der nogle der ved hvordan man fjerner denne deling de samme brugere har også delt deres C-drev og kan heller ikke fjerne den deling.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 08-08-05 23:33

højreklik på c drev og så egenskaber. der tror jeg

Kommentar
Fra : steenmarkussen

Dato : 08-08-05 23:36

problemet er vi ikke kan finde mappen admin$ og hvis vi fjerner deling på c så genetablere den selv deling ved genstart
underlig !!

Kommentar
Fra : dk

Dato : 08-08-05 23:43

hejsa
dollar tegnet ($)gør at mappen er skjult.
for mig lyder det som den som administrer netværket har oprettet denne mappe og kan ikke
slettes af brugerene på netværket.

ellers skal du finde den mappe som er delt (angivet med en hånd) og fjerne delingen af mappen, hvis du/I kan
og har rettigheder til det.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 08-08-05 23:53

hmmm måske er mappen admin$ skjult. Prøv at sætte "se skjulte mapper" til

Kommentar
Fra : steenmarkussen

Dato : 08-08-05 23:55

vi kan stadig ikke finde mappen admin$ for vi har "vis skjulte filer og mapper "

Kommentar
Fra : steenmarkussen

Dato : 08-08-05 23:57

Vi kan selfølgelig undgå det ved og slå fil og udskriftdeling fra ( vi har prøvet) men så kan vi jo ikke dele de mappe vi godt vil dele. og det går ikke.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 08-08-05 23:58

prøv at gå under kontrol panel og sig slet reset accounts. Måske kan i så. Altså lave nye accounts

Kommentar
Fra : Andersen

Dato : 09-08-05 00:01

Som dk skriver er det netop $-tegner der gør at mappen skjules. Jeg er èn af dem der på det omtalte netvæk har problemet og 'skjulte mapper' er sat til under visning, mappen kan ikke ses og har dermed heller ikke 'hånd-ikonet' på sig.

Når der ved genstart genskabes delingen af mappen C$ har vi fundet ud af at det er til brug for den tjeneste der benyttes til fil- og udskriftsdeling som vi har sat op i netværket - for netop at kunne dele filer med hinanden. Hvis vi fjerner denne tjeneste så forsvinder den skjulte mappe og delingen af samme, så det er selvfølgelig en måde at komme udenom det på, men der er andre pc'er på nettet der IKKE via NetScanner-programmet giver adgang til mappen, og som stadig kan benytte tjeneste fil- og udskriftsdeling.
Spørgsmålet er så; hvordan kan vi fortsat benytte fildelingstjeneste UDEN at andre via scan-programmet kan få totalt fri adgang til ens c-drev??

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 09-08-05 00:08

så ved jeg det ikke lige : (

Kommentar
Fra : technet

Dato : 09-08-05 02:43

admin$ = selve windows mappen på den maskine du scanner vedkommende der er på den er logget på
winlogn.exe dvs han er admin og $ viser at den er skjult
fil og udskrifts delling bruger port 139

jeg går ud fra at det er andre end dem der er i huset du mener der ikke skal scanne dig
for du kan lave en intern ip adresse som i kun bruger internt og det lyder på
192.168.x.x x.x = er vilkårlige tal mellem 1 og 255
ekp : maskine 1 = 192.168.10.1 maskine 2 = 192.168.10.2 maskine 3 = 192.168.10.3 osv...

og så husk at sætte password på

nyttige links:
http://www.winguides.com/search.php?keywords=Hide+the+Network+&mode=or&target=registry&hits=25&guide=registry

Kommentar
Fra : technet

Dato : 09-08-05 03:04

forgot :

opsætning af et netværk ( intranet , vpn ) faktisk vil jeg forslå at du gik på biblioteket og lånte en bog om det for vi kan skrive meget lange sider om emnet ,

men du skal da lige have et link mere så du kan forstå hvorfor jeg siger bliotekket
http://www.svein.dk/

og på siden er der en søge boks : Søg i www.svein.dk prøv at søge efter netværk

Kommentar
Fra : Andersen

Dato : 09-08-05 07:59

Technet; Tak for de glimragende links som jeg straks kaster mig over i min søgen.

//Andersen

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-08-05 08:44

højreklik på "denne computer" >>administrerer >>delte mapper >>shares
her vil du kunne se hvilke mapper som er delt.

Kommentar
Fra : steenmarkussen

Dato : 09-08-05 22:34

dk ja det er vi med på. men problemet er hvordan "ophæver" vi delingen .?
Steen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 10-08-05 00:32

jeg skal lige vide hvad det er du vil opæve og i hvad du mener med at andre ikke skal kunne scanne
fordi du kan ikke ophæve admin$ men du kan skjule den
fordi intern kan det altid lade sig gøre at scanne sig frem til den. Men hvis jeg fik din ip så kan jeg ikke se den
som tidliger beskrevet
for som jeg forstår det så er det sådan det er folk som hansen olsen peter og evt mig du ikke vil have

og det gør du sådan at du lukker for port 139 i din router eller firewall for så er der ikke udskrifts og fildelling ud af
ejendommen .

i kan også have 2 netværks kort i hver maskine ( 1 til ud af huset 1 internt ) men det er en dyr løsning.

admin$ er som sagt når en person er logget på maskinen med fil og udskriftdelleing slået til så vil den altid vise admin$ også selvom du ikke har delt noget fordi det er selve windows der bliver logget på

men i visse tilfælde fgør man faktisk også det at man bruger protocolen ipx til netbios ( det samme som fil og udskrift ) port 139 og så husk at slå tcp/ip fra til netbios

for hvis man bruger ipx protocolen så kan den kun ses indefra altså ikke ude i den store verden

Kommentar
Fra : steenmarkussen

Dato : 10-08-05 00:46

uha technet
jeg er sgu en ren amartør her i pc verden.
men mit problem er at jeg ikke vil have at der er nogle i hele verden der har adgang til mit C-Drev.
jeg håber at andersen kommenter dit svar da han er mere hardcore end mig.
steen

Kommentar
Fra : technet

Dato : 10-08-05 08:54

det kan du tjekke på denne side om man kan komme ind på din maskine
http://scan.sygate.com/

og husk hvis i er koblet op via antenneforening så kan den godt vise at port 21 er åben
port 21 bruges til ftp og det er sikkert jeres udbyder

men den port som du /i taler om er port 139 som bruges til netbios og den SKAL helst være lukket

og den slags sider er der flere af på nettet , her er en mere omkring sikkerhed

http://www.grc.com/stevegibson.htm#projects
find ShieldsUP
men kig også på deres hovedside

og så glemte jeg lige dette link til andersen i sidste indlæg
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;92827

Kommentar
Fra : technet

Dato : 14-08-05 10:13

løsning :

hej hej
jeg synes ikke at der er nogen respons , men okey jeg har nu siddet og kigget på det og her er en løsning

kør regedt32.exe

find

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\LanmanServer\Paramaters

Dobbelt klick på AutoShareServer og sæt den til 0 for at slå det fra (virker på server).
Dobbelt klick på AutoShareWks og sæt den til 0 for at slå det fra (virker på arbejdsstation).

hvis ( AutoShareServer og AutoShareWks) ikke findes så laver du en ny Add Value of type REG_DWORD ( DWORD-værdi) .

0 (slået fra) eller 1 (slået til)

med venlig hilsen technet