/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
indgravering i glas
Fra : vibse68
Vist : 9064 gange
100 point
Dato : 05-08-05 15:36

jeg mangler sådan en dims/maskine, så jeg kan indgravere navne osv på glas.
Er der nogle der ved hvad sådan en hedder, og evt hvor den kan købes.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 05-08-05 15:39

Det hedder såmænd en gravørmaskine, og kan købes i en hobbyforretning

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-05 15:42

gravørpen !!!!!! (hedder min nemlig )

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 05-08-05 15:44
Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-05 15:46

Det kan også købes i Panduro Hobby

http://www.pandurohobby.dk/menu/MenuServlet

Jeg ved ikke om du kommer til det direkte link.

Du skriver "gravørværktøj" i søgefeltet, så er der flere muligheder.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 05-08-05 16:00

hvis du vil lave noget rigtigt flot i glas, så prøv at eksperimentere lidt med at sandblæse på glas. tape det til som ikke skal sandblæses.. du kan få nogen fede effekter....

Junior

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 05-08-05 16:14

Også hér kan du købe: http://www.kreativ-hobby.dk/

Godkendelse af svar
Fra : vibse68

Dato : 05-08-05 16:16

Tak for svaret Nordsted1.
Præcis besvarelses på begge mine spørgsmål.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-05 16:24

ja ja, jeg går ind for kort og godt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-08-05 17:11

Kan da lige tilføje at det at gravere i glas IKKE hedder gravering men Cicelering

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 05-08-05 17:17

Køb proxxon som anbefales af erling_l i hans første link. det er det meste brugte til glas slibning. hvis man har en computer er det alle tiders til slibning af fks. navn på drikkeglas da man har en masse forskellige fonts. Kan købes i alle god hobby forretninger.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-05 17:19

arne.jakobsen

Man graverer i glas, men ciSelerer i metalgenstande.

Det staves ciselere.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-05 17:21

AJ Cicelering= Ciselering, betyder iflg. min fremmedordbog, at udsmykke metalbægere o.l. med ophøjet el. indbanket mønster, så mon ikke indgraverer dækker bedre, da jeg ikke tror at en gravermaskine/pen ophøjer, og hvem vil begynde at indbanke på glas?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-05 17:29

At gravere betyder at ridse.

At ciselere betyder at "banke"

arne.jakobsen

Bare du dog ville undersøge tingene før du udtalte dig.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-08-05 18:17

Godt gået Ans.

Vil det sige, at AJ's renome er graveret LOOL, og at der var nogen der burde ciselere noget opdragelse ind i hans pilrådne knop

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-08-05 20:56

NIX Klamme Klumme, det er ikke specielt godt gået af ans.

Det hedder nemlig ikke gravering, når det drejer sig om glas. En person der er uddannet til opgaven kaldes IKKE en Glasgravør men en Glassliber. Man graverer IKKE i glas, man sliber PÅ glas.

Som sædvanlig blander du dig i noget du ikke har en skid forstand på. Lær at holde mund .

ans -> Korrekt at ordet Ciselering var forkert, det hedder slibning. Men snakken om GRAVERING er altså stadig HELT forkert.

Faktisk SÅ stor en fejl, at jeg vil kalde den GRAVERENDE.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-05 21:08

til aj. nu må du lige hjælpe mig for jeg kan nu ikke helt forstå forskellen. For nogle år siden, købte jeg hos en glaspuster en vinkaraffel, som jeg skulle bruge til et kobberbryllup, glaspusteren sendte karaflen til gravøren, for at jeg kunne få graveret 12½ på den, det var i hvert tilfælde den titel han omtalte "fyren", han sagde ikke glassliber, og hvor er forskellen? forskellen er måske ens, det er bare farven der har en anden lyd?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-05 21:24

Den snak om gravering er ikke helt forkert. Du kan også kalde det slibning.

Citat
også hvidtglas, som kunne udsmykkes med såvel emaillemaling som gravering og slibning

http://www.antikabc.dk/antik-dk/index.aspx?id=10&dbid=390&q=g

I spørgsmålet her

Citat
jeg mangler sådan en dims/maskine, så jeg kan indgravere navne osv på glas.

navne bliver indgraveret.

Havde der været tale om "blomster" det er et eks. på et glas ville det have været slibning.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-05 21:29

Nordsted1

I det øjeblik, der er tale om navn eller tal, bliver det graveret.

Hvis det er "større" ting som f. eks et blad eller lignende, så bliver det slebet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-05 21:35

hold da helt op, hvor kan man blive klog af at læse på kandu, så nu kender jeg forskellen, tak for det ans

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-08-05 04:39

Psykopaten arne gylper fortsat sit ildelugtende ævl ud over Kandu og forpester en hver tråd.

Gu ved om den syge mand har hul på tarmen...... tænk hvis han kom til at bide sig i tungen, det ville tage 10 sek. så lå han og rallede med en galloperende blodforgiftning. Tænk hvis Kanduteamet tog sig sammen og smed den bizarre pestbyld ad helvede til. Kors hvor er han dog stinkende modbydelig og usympatisk.

Syge lillearne spejderdreng... den store sømand....."manden" der ved alt... den dygtige Kanduer LOOOOOL (staves LOOOOOL) er du kommet i behandling for dine obskure filier Uha Uha. De er ved at være alm. kendt i Herning og omegn.