/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Grønt kartoffelvand?
Fra : o0ChriSSeR0o
Vist : 5366 gange
200 point
Dato : 01-08-05 14:46

Jeg oplevede noget mystisk forleden dag, som jeg lige vil høre om nogen af jer kender en logisk forklaring på...

Jeg skulle koge en 4-5 nye kartofler til min aftensmad, men da der var stor størrelsesforskel på kartoflerne, ventede jeg ikke bare og hældte vandet fra dem alle på en gang. Jeg tog dem op med en gaffel en ad gangen, når de nu var klar til at blive taget op.
Derefter glemte jeg helt at hælde vandet ud af gryden, som jeg igen senere glemte at vaske af og rydde op...

Næste morgen da jeg kom ud i mit køkken stod gryden, med en lille smule vand tilbage i, der stadig... Men... Vandet havde den mørkeste klare flotte grønne farve! ikke en ulækker "for gammelt vand" farve, men virkelig en flot mørkgrøn gennemfarvet farve...

Så er mit spørgsmål bare, hvordan kan dette lade sig gøre?

Gryden har før stået med vand i lang tid, dog ikke kartoffelvand, men jeg tror ikke det er gryden der har smittet af på nogen måder...
Er det kartoflerne der kan farve grønt på den måde?

Jah.. Kom med en god logisk forklaring...

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 01-08-05 14:58

er gryden af aluminium? jeg har skiftet alle gryder ud med rustfri stålgryder, da syren i frugt oa. (kartofler?) påvirker aluminium.
venligst
...aase

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-05 15:02

Jeg tror det kan have været det stof solanin, der er i kartofler der er skyld i problemet.
Hvis det nu på en eller anden måde er gået i forbindelse med grydens materiale.

Du kan læse om det på

http://www.vom.dk/visdebat.asp?debatid=67

mvh dova

Kommentar
Fra : o0ChriSSeR0o

Dato : 01-08-05 18:25

aasenissum> gryden er i rustfrit stål, sååee...

dova > kartoflerne var godt nok nye, men store og opbevaret i køleskab...
kan godt se at det kan være dette stof der har farvet vandet på en eller anden måde...
men var egentlig mere nysgerrig efter at finde ud af hvordan og hvorfor det kan trække ud i vandet og farve...
eller i hvert fald bare en forklaring på det grønne vand, hvor jeg klart kan sige "ha, jam så kan jeg da godt forstå det"...

ellers tak for svarene, men tror lige jeg lader den stå åben lidt endnu, for at se om jeg kan fremprovokere et professorsvar fra en derude...

en helt anden ting, kan man mon bruge denne farve til noget? altså som farvestof fra naturens side?

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 01-08-05 19:52

min erfaring fra plantefarvningsverdenen sagde den gang, kig dig om omkring i naturen, alt er grønt, men det kan ikke bruges til grønfarvning. hvis du INSISTERER kan jeg kigge i de gamle farvebøger, men vi skal ha' gæster nu.

Kommentar
Fra : o0ChriSSeR0o

Dato : 01-08-05 22:22

aasenissum> insisterer da ikk på noget... jeg er bare nysgerrig og det er vel tilladt...

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 01-08-05 22:49

det var i den grad ment som en spøg, men trøst dig med, at der desværre er mange, som ikke fostår mig, når jeg er noget så sjov, suk...
og dine spørgsmål er osse i den grad tilladt - undskyld

Kommentar
Fra : o0ChriSSeR0o

Dato : 01-08-05 23:31

aasenissum> jeg tog det ikk personligt bar rolig... hehe...
jeg vil bar vide hvorfor mine kartofler laver grønt vand... det så lidt farligt ud...

Kommentar
Fra : livlykke

Dato : 12-09-05 22:40

vil bare sige, at det forhåbentligt ikke er solanin der her er tale om!! grønne kartofler er faktisk ret giftige... og de må sørme have været uspiselige, hvis de har været i stand til at farve vandet helt grønt!! så ved i det! *GGG* og hvis en kartoffel er blevet grøn, er det fordi den er blevet solbelyst, og den danner derfor solaninen som beskyttelse, (da kartoflen er en en "nat"plante...) og man skal ikke spise de grønne kartofler, og det er heller ikke nok, bare at skære det grønne fra...

Kommentar
Fra : o0ChriSSeR0o

Dato : 14-09-05 21:33

Livlykke > Men er der så ikek nogen grund til at det efterladte kogte vand blev grønt over natten?
Jeg blev hverken syg eller dårlig af kartoflerne og de smagte fint nok.... Havde ikke fået lys, da de havde ligget i mit køleskab i 2 dage efter de var gravet op...