/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Kan i finde fejlen?
Fra : Klift
Vist : 448 gange
100 point
Dato : 01-08-05 13:40

Hej...

Jeg har her de sidste 2 dage siddet og leget lidt med PHP og er nu begyndt på et lille lommeregner script, men der er en fejl... Kan i finde den:

Kode
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />
<meta name="Description" content="Dette er en Lommeregner" />
<meta name="Keywords" content="cg,lommeregner,code-geek,code,geek" />
<meta name="Author" content="Code-Geek" />
<?php
include('config.php');
echo '<title>'.$side_navn.' '.'-'.' '.$overskrift.'</title>';
echo '</head>';
echo '<body>';
echo '<h1>'.$overskrift.'</h1>';
?>

<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post">
Første tal: <input type="text" id="forste_tal" /><br />
Operator: <select id="operator" size="1">
                  <option id="plus">+</option>
                  <option id="minus">-</option>
                  <option id="gange">*</option>
                  <option id="dividere">/</option>
               </select><br />
Andet tal: <input type="text" id="andet_tal" /><br /><br />
<input type="submit" id="submit" value=" Regn ud..! " />
</form>

<hr />
<?php
// Her sker selve udregningen

switch ($_REQUEST['operator']) {
case "plus":
$resultat = $_REQUEST['forste_tal'] + $_REQUEST['andet_tal'];
echo 'Resultat:'.' '.$resultat;
break;
case "minus":
$resultat = $_REQUEST['forste_tal'] - $_REQUEST['andet_tal'];
echo 'Resultat:'.' '.$resultat;
break;
case "gange":
$resultat = $_REQUEST['forste_tal'] * $_REQUEST['andet_tal'];
echo 'Resultat:'.' '.$resultat;
break;
case "dividere":
$resultat = $_REQUEST['forste_tal'] / $_REQUEST['andet_tal'];
echo 'Resultat:'.' '.$resultat;
break;
}

?>
<br />
<hr />
<?php
// Lad venligst være med at fjerne noget herunder, det er den lille 'betaling' jeg tager for at man kan bruge dette script

echo '<div class="text" align="center">'.$produkt_navn.' '.$produkt_version.'</div>';
echo '<div class="text" align="center">Lavet af <a href="http://www.code-geek.baah.dk" target="_blank">Code-Geek</a></div>';

?>
</body>
</html>

Jeg selv har en formodning om at fejlen ligger i switch delen, men jeg kan ikke finde den...

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 01-08-05 13:58

Jeg har kopieret din kode og når jeg lige før switch skriver værdien/indholdet af den variable $_REQUEST['operator'] så er denne tom. Dvs. ingen af de fire muligheder i din swicth bliver valgt.

prøv at undersøg om det er den korrekte måde du sender og modtager dine variable fra formen

Accepteret svar
Fra : nebis

Modtaget 110 point
Dato : 01-08-05 14:25

Fejlen ligger i formen, du skal ændre id til name således:

Citat
<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post">
Første tal: <input type="text" name="forste_tal" /><br />
Operator: <select name="operator" size="1">
<option value="plus">+</option>
<option value="minus">-</option>
<option value="gange">*</option>
<option value="dividere">/</option>
</select><br />
Andet tal: <input type="text" name="andet_tal" /><br /><br />
<input type="submit" id="submit" value=" Regn ud..! " />
</form>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 01-08-05 14:30

Jamen, "name" er jo ikke "lovlig" hvis jeg vil lave den "strict"

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 01-08-05 14:37

Nå... What ever... Det virker :)

Tak for hjælpen...

Godkendelse af svar
Fra : Klift

Dato : 01-08-05 14:37

Tak for svaret nebis.