/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Gratis Linux
Fra : marcussen1
Vist : 656 gange
100 point
Dato : 30-07-05 21:17

Der er et eller andet med, at man kan få Linux styresystem gratis, men hvordan?
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 30-07-05 21:19

her er lidt at vælge i mellem http://www.linuxiso.org/

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 30-07-05 21:47

buch78...
så kan du måske også fortælle mig, hvilke jeg skal vælge. Jeg har XP PRO, og bruger det fortrinsvis bare til at gå på nettet og surfe.
Niels

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 30-07-05 21:55

Hej Niels

Der er flere muligheder. Jeg ville vælge Mandriva Linux (der tidligere hed: Mandrake Linux). Det er et meget nemt system at gå til, og du kan, i begyndelsen, også vælge at køre dual-boot med Windows XP. Dual-boot betyder at du får en opstartsskærm, hvor du selv kan vælge om du vil boote Windows eller Linux.

Du skal dog have noget ledig plads på din harddisk, hvis du vil køre dual-boot.

Du kan læse mere om Linux her: www.linux-svar.dk

--
Med venlig hilsen

Henrik Blunck
Dianalund

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 30-07-05 22:00

Hej igen...

Prøv du at installer Mandrake 10.1 Official den tror jeg at du kommer længst med...

Du skal lige huske at du ikke må bruge download manager til at hente filerne ned med.. da de ofte laver fejl i filerne..
brug istedet et FTP program...

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 11:21

Husk, de skal brændes som Image, ellers kommer du ikke lang,,,
Går også ind for Mandrake, da den er meget nem at installere, men husk at hente den der hedder 32 bit, medmindre din processor er en 64 bits.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 11:23

Official har rigtig mange fejl, men er ikke klar over om Community kan hentes mere, så vælg den.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 11:57

Nu har jeg (måske) Mandeake 10.1 liggende på skrivebordet. Når jeg dobb.klikker på det, fremkommer:
Windows kan ikke åbne filen (Mandrake-linux-10.1-Official download-CD1.i 586.iso)
Jeg får følgende muligheder:
Brug webtjenesten til at finde programmet
eller
Vælg program på en liste
Hvis jeg vælger 'vælg program på liste' står der: Anbefalet program Internet Explorer

Fra begyndelsen har jeg 5 muligheder til at downloade:
Mandrake - Install CD1
- - CD2
- - CD3
- Mini - Install - CD
- Install DVD.
Skal alle 5 downloades.
Niels
P.S. Er der mere jeg skal oplyse?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 12:01

Hej, du skal genstarte computeren, altså starte fra dit drev, med cd 1 i. du skal muligvis i Bios for at ændre rækkefølgen af din opstart, eller tryk F8 eller F12

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 12:02

Har du brændt dem til Image ellers virker det ikke.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 12:05

Jeg har intet foretaget mig, siden de lå på skrivebordet.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 12:06

J
eg har intet foretaget mig, siden de lå på skrivebordet.
Hvad er det næste jeg skal foretage mig.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 12:07

det du har hentet er ISO filer, de skal brændes til IMAGE, eller kan du ikke installere noget fra dem.
Har du ikke brænder, skal jeg gerne sende dig dem

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 12:13

Jeg har brænder. Men jeg er i tvivl om hvordan det skal foregå. Er det det ikon, der ligger på skrivebordet, og hvordan brænder jeg det? Det eneste der er i det ikon, er hvad jeg skrev kl 1157.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 12:18

Dit brænderprogram har en program, der hedder brænd " iso til image ", der ligger/trækker du den første isofil over i, og brænder. Så har du en cd, der starter uatomatisk op, ligesom Xp.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 12:21

Hvad hedder dit brænderprogram.
Kan du ikke finde dit brænderprogram, så læg en tom cd i drevet, så kommer programmet sikkert frem, med en meddelelse om hvad ønsker at foretage dig.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 12:24

Mit brænder program etr Nero. Jeg kan blot ikke finde noget med *brænd iso til image'. Og hvordan trækker jeg filen derover.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 12:26

åben nero, det er den sidste mulighed, under valg.

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 31-07-05 12:27

hent alcohol 120% og lav dine image cder på den den er nem og bruge.vis du ikke har nero siger du bare burn to image

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 12:30

Alle nye Nero har Image funktion

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 12:32

Har lige installeret nero, det er Diskimage eller gemt projekt, du skal have frem.....

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 12:39

Hvis jeg klikker Nero Image Drive er det eneste der kommer frem en box der hedder 'Nero Image Drive', hvor jeg kan aktivere drevet.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 12:41

Kommer der ikke en boks frem med åben et eller andet

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 12:47

Har lige prøvet følgende, åben din ISO fil, du bliver bedt om at vælge program, vælg gennemse, vælg Nero. Og det starter automatisk op, du skal bare trykke brænd

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 13:27

Er der gået kage idet,,,,,,

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 13:33

Når jeg åbner filen kommer boksen med bl.a. Åbn med. Klikker jeg på den kommer der 3 muligheder:
Nero BackItUp Restore Application
Interner Explorer
Vælg Program

Under boksen'Nero BackIt.....' står der: Mappen findes ikke. Ønsker du at oprette nævnte mappe.
Forsøger jeg at oprette kommer en ny boks: Beklager, mappen kan ikke oprettes. Stien er ikke korrekt.
Hvis jeg vælger Program kommer der igen en boks med Windows kan ikke åbne filen.
Et eller andet gør jo nok forkert eller misforstår.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 13:34

Ja, der er absolut gået kage i det.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 13:39

Klik på iso cd 1 filen.
Har lige prøvet følgende, åben din ISO fil, du bliver bedt om at vælge program, vælg gennemse, vælg Nero. Og det starter automatisk op, du skal bare trykke brænd

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 13:43

Det har jeg prøvet, så er det der sker, som jeg skrev kl. 1333.
Måske skal jeg opgive ( det er jeg nu ikke meget for), men jeg optager vist for meget tid.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 13:46

Du skriver, du kan vælge program
Når jeg åbner filen kommer boksen med bl.a. Åbn med. Klikker jeg på den kommer der 3 muligheder:
Nero BackItUp Restore Application
Interner Explorer
Vælg Program <<<<<<<<<< her trykker du, hvad sker der så, kommer der ikke en masse valgmuligheder, og en tekst hvor der står gennemse>>>>>>>>>>>

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 13:55

Lige en sidebemærkning,,,,,,,du skriver længere oppe, at du muligvis, har programmet, prøv lige at højreklikke på de ISO filer du "har hentet" de skulle gerne fylde ca: 650mb
Det skulle ikke undre mig, du bare har hentet dem ned som EN genvej.
Du skal Downloade alle isofilerne,

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 31-07-05 13:59

du skal bare ind i nero og finde der hvor der står burn image og så browser du frem til der hvor ISO filen ligger

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 14:00

Når jeg klikker på dem, kommer der ikke noget frem, hvor store de er.
Nu er jeg mest tilbøjelig til at tro, at jeg slet ikke har fået dem downloadet. Har jeg forstået dig rigtig, alle 5 skal downloades inden jeg foretager mig yderligere.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 14:00

Hvis du ikke har de rigtige filer, kan du hente dem her, du behøver kun de 3 STORE
http://klid.dk/homeftp/mandrakelinux/official/iso/10.2/i586/

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 14:02

Mandriva-Linux-2005-Limited-Edition-Download-CD1.i586.iso 02-May-2005 16:56 699M
Mandriva-Linux-2005-Limited-Edition-Download-CD2.i586.iso 02-May-2005 16:57 698M
Mandriva-Linux-2005-Limited-Edition-Download-CD3.i586.iso 02-May-2005 16:58 696M

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 14:03

Så er det sgu da derfor, din Nero ikke virker........HE/HE

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 31-07-05 14:09

jeg kan ikke komme ind på den side smxxx forbidden port80 ikke så godt så

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 14:11

Kan det være din firewall, ingen problemer herfra.
Prøv lige at giv os den side hvor de hentede DINE

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 31-07-05 14:14

hent linux ubunutu den er til begynder og der er en dansk manuel på nettet http://www.ubuntulinux.org/download/ til ubuntu http://dk.ubuntuguide.org/

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 31-07-05 14:16

det var det link du lage smxxx

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 31-07-05 14:25

gik ind klid.dk for jeg fik forbidden til det link du gav til de isofiler smxxx,men en anden ting marcuusen1 hvad vil du med linux nu er det ikke en god ide og lære xp først for linux er noget svære og ha med og gøre vis man ikke er så god til det med en pc bare lige en tanke jeg fik,nå jeg vil ha kaffe og se troy hygge jer

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 14:26

Tror det der er galt, er han har fået fat i en udgave, der skal køres/ installeres over nettet.
Ja. det var en lang side, de har også lavet grundig om på alle deres sider, det plejer at være rigtig nemt at finde noget, men hvis man leder længe nok, finder man nok en,,,,,,,,
Ellers skulle du prøve Dappix, den behøver du ikke installere på din pc, den kører udelukkende fra cd drevet, og kan hentes her
http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Men den skal stadig brændes til image........

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 14:27

TEC,,,,lige min tanke, så derfor, prøv Dappix, rigtig nem.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-05 14:31

Når du har hentet en xxx.iso fil
Åbn nero
peg på kopi og backup
vælg brænd image til disk
find din iso fil
tryk på åbn
brænd
Du bør nu have en cd som du kan starte din comp med, og indstallere.
Er du i tvivl under indstallatione, så afbryd/fortryd og kom og spørg.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 14:33

Jeg forsøger at downloade de 3 fra svar kl. 1402, men venter lidt, da den kører meget langsomt iøjeblikket.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 14:33

Jeg forsøger at downloade de 3 fra svar kl. 1402, men venter lidt, da den kører meget langsomt iøjeblikket.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 14:37

Hej rart du kunne komme ind, på siden, der er nogen der ikke kan, går ud fra de fylder mere end dem du tog ned sidst, IKK....
Og ellers, bare gør som der står, angående brænding !!!!

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 20:21

Jeg bliver nok nødt til at opgive. Jeg har med held fået downloaded alle 3 CD'er, men kan ikke få det til at virke. CD-1 kommer frem på skærmen med et stort blå billede, men når jeg trykker på installer sker der absolut intet, og det gor der heller ikke på de vist nok 4 andre muligheder. CD-2 er også downl. og det eneste der kommer frem er: boot sikkerhedskatalog, som siger, når jeg åbner den: Denne fil er ugyldig som følgende: sikkerhedkatalog.

Næste : CDRom-changedisk IMG-fil.
Næste mappe hedder Media og indeholder følgende:main2.

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af det.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 20:24

Har du brændt dem. til image....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-05 20:25

Du skal lægge din CD i skuffen og genstarte med disk 1

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 20:26

Hvis du har brændt cd 1, , der avbrød du mig eyvind,,,,,den skal boote fra cd 1

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 20:29

Det er muligt, du skal ind i bios, for at ændre rækkefølgen af opstart af drev. tryk DELETE flere gange, når du starter pc op
Ellers prøv F8 eller F12 der skulle også være mulighed for at vælge drev.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-05 20:34

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 20:36

Jeg kan da konstatere, at han har fået den brændt, siden der kommer blå skærm, med valgmuligheder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-05 20:51

Niels marcussen -
Der er et eller andet der siger mig, at du måske skulle afprøve LINUX med denne: http://www.linuxpusher.dk/product_info.php?products_id=401

Eller selv hente den/brænde den/og prøve linux på en let måde.
KNOPPIX-V3.8-Cebit-DA.iso

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 20:55

eyvind,,,,,har nævnt Dappix, som mulighed, da den er virkelig nem.
Men tror, han er begyndt at installere, og ikke kan finde sin Xp mere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-05 20:58

Yes det var det jeg frygtede kunne ske. Men får han Linux ind er det vel godt.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 21:01

eyvind,,,ja, hvis kan kan få det hele til at virke, der kan være problemer med bla. skærmindstillinger på den sidste nye Mandrake, og han får lagt sin opstarter rigtig.......

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 21:07

Kan lige fortælle inden jeg går videre, at når jeg åbner CD1, kommer den blå skærm frem og der står:

Welcome to mandrakelinux.

Der er 6 steder, man kan klikke på:
1. Install mandrakelinux
2. Install mandrakelinux using floppy
3. Join the mandrakelinux community
4. Discover our online store
5. Receive assistance
6. Keep your computer up-to-date.

Når jeg f'ører markøren hen over teksten, altså 1.2.3......, ændrer den farve fra hvid til gul, men der sker absolut intet, når man klikker på nr. 1 og 2., men ved de 4 andre kommer der en advarsel frem.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 21:10

Hej sæt cd 1 i drevet, og genstart din pc
Det er muligt, du skal ind i bios, for at ændre rækkefølgen af opstart af drev. tryk DELETE flere gange, når du starter pc op
Ellers prøv F8 eller F12 der skulle også være mulighed for at vælge drev.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 21:11

Din pc skal stå så den booter fra cd drevet

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 21:56

Det er temmelig svært at komme ind på Kandu i øjeblikket.
Men nu skete der noget.
Jeg bootede fra CD1 og der kom en lyseblå skærm frem, hvor jeg kunne klikke på: Install Mandrakelinux. Efter at have klikket kom en helt sort skærm frem med en masse tekst på, ca 30 - 4o linier, og der kom så ganske langsom nye linier til.
Til slut kom en anden sort skærm med følgende tekst:
Øverst på den sorte skærm står der i et blåt felt... Welkom to mandrakelinux (10.1) oct 11 2004 14:49:21

og nederst i et blåt felt står:
<ALT-F1> for here, <ALT-F3> to see the logs, <ALT-F4> for kernel msg.
og der bliver skærmen stående.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 21:59

Prøv at trykke ENTER

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 22:12

Det skete der ikke ved, så prøvede jeg ALT-F1, ALT-F3 og F4, det eneste var at der kom en masse tekst frem

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 22:13

Står der intet om boot eller andet, nederst til venstre.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 22:20

Nej

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 22:25

Har lige kørt min egen, du trykker vel ikke på F1 når du skal installere,,,,,,,,
Du skal trykke på enter,,, altså i boksen

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 22:26

Der er ikke trykket F1 under installation

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 22:32

Og du har den blå boks, hvor der står tryk F1 og enter, hvis ikke den virker, når du trykker enter, altså hvis der kommer en masse tekst, så tror jeg der er fejl i din brænding.
Den skal begynde at installere, når du trykker på enter. Med billeder, som XP

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 22:33

Mener du at jeg måske skulle prøve at downloade CD-1 en gang mere.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 22:36

Jeg ville gøre det, når du er nået så langt, ikke giv op så let,,,,,,,og lad være med at brænde cd 1, mere en højest 30-40x denne gang, og bed Nero om databekræftelse efter endt brænding.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 22:37

Ellers kan jeg som sagt sende dig pakken, har et par til overs. Og de virker.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 22:40

Hvis du sender mig pakken, er det så en jeg bare skal brænde?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 31-07-05 22:45

Nej. de er lige til at lægge på din pc, men det koster dig en 20.- for post og skiver, og så dår du Dappix med gratis.
Du kan kontakte mig gennem www.steenmartinsen.dk

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-07-05 22:49

Jeg vil gerne benytte dit tilbud på de skiver, hvordan foregår det?

Accepteret svar
Fra : smxxx

Modtaget 100 point
Dato : 31-07-05 22:51

Du sender mig bare en mail med adresse, så sender jeg brev imorgen, så kan du sende mig beløbet, frimærker eller andet, min mailadresse er på min hjemmeside.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-08-05 15:57

Ville være rart at høre fra dig, fik du post.......

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 05-08-05 12:59

Tak for svaret smxxx.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 07-08-05 00:52

Takker for MÆRKER, tror lige vi skylder andre brugere en forklaring,,,,,hvis den findes. tvivler i dette tilfælde,,, men.
Der sidder en 64 bits processor i maskinen. En hd/ et drev
Skiverne jeg sendte, var 32 bits, virkede ikke, ej heller efter nulstilling af bios.
marcussen1,,,,,,,,, hentede en SUSE, som jeg kan forstå virker,,,,,,,,,??? og brændte som den, som den skulle.
Men om jeg fatter at både Dappix, Mandrake 10,1 Community ikke kan installeres/køre på den COMP, det er over min begrænsning, da den oplyser bruger om alt, men mangel på ? var det 1/2 processorere.
MEN GODT DU ÅBENTBART FIK HENTET ET DER VIRKER......
Det var alt for mig, jeg kommer ikke mere tilbage,,,,,så hygge sig, og marc,,,,,du har min mailadresse...