/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
HK. Minimum timer for at få dagpenge?
Fra : GedenOgTigeren
Vist : 1321 gange
220 point
Dato : 29-07-05 14:16

Jeg er medlem af HK. Hvis jeg nu mister mit job, og skal på dagpenge, så skal man være medlem i minimum 1 år.
Men er der ikke noget med at man også skal have arbejdet et minimum antal timer også?

Er der nogen der ved det, og hvor meget det drejer sig om?

Lukker helt sikkert spg.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-07-05 14:22

Nedenstående kan du læse på www.hk.dk under menuen A-kasse, men ring til A-kassen og tal med dem.
Citat
Dagpengeret
For at opnå ret til dagpenge stilles der krav til:

1. Varighed af medlemskab (medlemskravet)
2. Varighed af arbejde (arbejdskravet)

1. Medlemskravet
Du skal have været medlem af a-kassen i et år. Undtaget fra denne regel er lærlinge og uddannelsessøgende, der i forbindelse med uddannelsens afslutning søger optagelse i a-kassen.

2. Arbejdskravet
Inden for de sidste tre år skal du have haft beskæftigelse, som for deltidsforsikrede og fuldtidsforsikrede sammenlagt svarer til henholdsvis 34 ugers og 52 ugers arbejde i fagets fulde sædvanlige arbejdstid. Beskæftigelsen skal ligge indenfor din medlemsperiode. Der må ikke være tale om arbejde, hvortil der er ydet økonomisk støtte fra det offentlige, for eksempel jobtræning.

Du kan altid kontakte din HK-afdeling og høre mere om dagpengeretten.

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 230 point
Dato : 29-07-05 14:23

Citat
1. Medlemskravet
Du skal have været medlem af a-kassen i et år. Undtaget fra denne regel er lærlinge og uddannelsessøgende, der i forbindelse med uddannelsens afslutning søger optagelse i a-kassen.

2. Arbejdskravet
Inden for de sidste tre år skal du have haft beskæftigelse, som for deltidsforsikrede og fuldtidsforsikrede sammenlagt svarer til henholdsvis 34 ugers og 52 ugers arbejde i fagets fulde sædvanlige arbejdstid. Beskæftigelsen skal ligge indenfor din medlemsperiode. Der må ikke være tale om arbejde, hvortil der er ydet økonomisk støtte fra det offentlige, for eksempel jobtræning.

Så du skal , hvis du har fuldtidsarbejde, have haft det der svarer til 52 uger x 37 arbejdstimer= 1924 timer.

fra www.hk.dk/

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : GedenOgTigeren

Dato : 29-07-05 14:29

Tak for svaret dova.