/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
For store skruehuller til knager
Fra : smutter50
Vist : 2351 gange
100 point
Dato : 24-07-05 16:14

Har en lækker hattehylde i noget blødt træ, hvor der er skruet nogle knager op i bunden. Disse knager holder ikke særlig godt, og nu er hullerne blevet "for store" til at man kan skrue knagerne op igen, så de kan holde tøjet.
Hvad kan jeg gøre?? Har prøvet "tændstik-tricket" det holder ikke, når man hænger en tung jakke...

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 24-07-05 16:16

Plastisk træ i hullerne og når det er tørt kan du skrue knagerne i igen

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 110 point
Dato : 24-07-05 16:20

tror nu ikke plastiktræ holder til dette, godtnok er det stærkt , menn her vil trækket være for stort
bor hullerne op med et 6 mm bor og lim dyvler i med hvid lim , det holder med garangti

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 24-07-05 18:12

Blødt træ? Det lyder som om det ikke er rigtigt træ, og at skruerne er mere til pynt end til funktion - især hvis pladen kun er et par cm tyk. Det kan godt kræve at du bruger en bolt og så en "møtrik" på bagsiden. Man kan få nogle til møbler, som bankes ned i træet, så de ikke stikker op oven på hattehylden - fås bl.a. i Bauhaus, har jeg set.
En anden mulighed kunne være at finde nogle grove, store men korte skruer. Men er træet blødt, så vil det ikke kunne holde en tung jakke.

Kommentar
Fra : smutter50

Dato : 24-07-05 18:15

Det er fyrtræ. Knagerne har skrue-anordningen, så jeg kan ikke bare bruge andre skruer. Jeg skal forsøge, at lave hullet mindre, så knagen kan skrues op igen, og holde....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-07-05 19:50

Kan der ikke bare stikkes et lille hul, ved siden af, og skrues deri, sådan at hullet lige dækkes.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 24-07-05 20:14

Lyder mest som om hullet skal bores fornuftigt op, og så en gang plastisk træ, eller en gang savsmuld med lim. Når det er godt tørt, så kan man skrue op igen - men om det holder er en anden sag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-05 20:42

Som bredker holder jeg også på, at bore op til dyvler.
Jeg bruger det til at flytte et hængsel et ½ hul, og det holder fint til en dør.

Kommentar
Fra : holker

Dato : 24-07-05 22:13

Hva med at købe en ny hylde i en kvalitet der kan holde til at der er knager under til "tungt" tøj. Bare et forslag i stedet for alle de lappeløsninger.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-07-05 22:36

holker>>lappeløsning ?
den med dyvler bliver faktisk brugt til nye møbler , hvor der skal være ekstra stærke holdepunkter i træ

Kommentar
Fra : smutter50

Dato : 25-07-05 10:54

holker: dårligt forslag. Hvis jeg var interesseret i det, så bad jeg jo ikke om hjælp her vel???
Hylden er et arvestykke, som jeg meget gerne vil beholde, og som har stor affektionsværdi for mig, og som jeg også gerne vil kunne bruge til det oprindelige formål.
Bedker: Tak for hjælpen, jeg prøver dit forslag, det lyder fornuftigt.

Godkendelse af svar
Fra : smutter50

Dato : 25-07-05 10:55

Tak for svaret bredker.
Det lyder som en god løsning.