/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Udlejnng af parcelhus (skat eksempel)
Fra : Kaso1976
Vist : 4510 gange
200 point
Dato : 22-07-05 08:05

Jeg har boet i mit parcelhus i 5 år og ønsker at fraflytte det og dermed udleje det fremover fuldt ud.

Værdien af huset er 900.000 og jeg vil tro vi kan tage 6000 i husleje p.g.a standen. Jeg kunne tænke mig at lave en kontrakt hvor huslejen er ekls forbrug.

Mit spørgsmål er:
Hvordan ser de forskellige skatteregler ud i et regneeksempel ( dem som jeg har mulighed for at bruge).

Også gerne et eksempel med kapitalafkastórdningen.

Hvis jeg mangler at oplyse noget som er vigtigt for et regneeksempel så blot spørg.
Kunne godt tænke mig eksempler, da det giver overblik.

på forhånd tak

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 22-07-05 08:49

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor i landet dit hus ligger, og hvor stort det er, men 6000 er noget af en husleje for et hus af den værdi.

Når man udlejer et hus, og det registreres hos skattevæsenet, betaler man ikke ejendomsværdiskat af det (det der før hed lejeværdi af egen bolig), men til gengæld betales Ambi-bidrag af den skattepligtige del af lejeindkomsten.

M.h.t. fradrag i den skattepligtige opgørelse af lejeindtægten, har du et par muligheder.
Den ene er at bruge den regel der hedder standardbundfradrag på 1 1/3 % af ejendomsvurderingen, dog altid mindst 2000 pr måned, eller også de faktiske udgifter alt efter hvad der bedst kan betale sig( forsikring, ejendomsskat, vedligeholdelsesudgifter og hvad der ellers er af fradragsmuligheder (f.eks. hvis du betaler kloak/renovation kan det også fratrækkes)

Anbefales kan det at hente brochuren: Udlejning af bolig som fås hos skattevæsenet.

Hvis du kan leje ud til den pris, har du også muligheden for at lade dig momsregistrere.

Dernæst ved udlejning, sæt dig ind i lejeloven.
Det kan være en "gyser" at leje ud, og særlig at komme af med lejere igen .
Vi udlejer selv et hus, og det er ikke altid lykken kan jeg sige dig, med uheldige lejere der enten ikke betaler, eller også står man bare med et totalt raseret hus hvor lejerne er flyttet i nattens mulm og mørke.

mvh dova

Kommentar
Fra : Kaso1976

Dato : 22-07-05 09:09

Hej tak for dit svar.
Jeg antager at ejendomsværdiskat er det samme som ejendomsskat. Da jeg fjernede den post i mit beregning, er jeg ikke nød til at tage 6000 kr. for udlejningen derimod 5200. Har en mand der kender til lejeloven, men jeg skulle tage mig af beregningerne (den var strags værer . )

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-07-05 09:31

Ejendomsværdiskat er ikke det samme som ejendomsskat

http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,329422&_dad=portal&_schema=PORTAL

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Kaso1976

Dato : 22-07-05 09:39

ok. Men det at jeg kan få et fast fradrag på 12 * 2000 giver også et bedre resultat på min beregning

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-07-05 09:44
Kommentar
Fra : Kaso1976

Dato : 22-07-05 09:58

Jeg er selv regnskabsuddannet og kan normalt godt sætte mig ind i regnskabsproblemstillinger. har dog været lidt forviret mht. boligudlejning. Jeg opstillet beregninger, men er ikke helt sikker på om de er helt korrekte. Det er jo vigtigt at man ikke får taget for meget eller for lidt i husleje.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-07-05 12:07

Kig på Tolg og skat´s hjemmeside de har gode forklaringer på lige præcis det her.

Og at have en mand der kender lejeloven fratager dig ikke fra umenneskelig lejere. Så firkantet er det ikke.

Kommentar
Fra : Kaso1976

Dato : 22-07-05 12:28

Nej nej det er jeg klar over taliskoko

Godkendelse af svar
Fra : Kaso1976

Dato : 22-07-05 12:30

Tak for svaret dova.