/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Klargøre computeren til LINUX installati~
Fra : ppk
Vist : 612 gange
200 point
Dato : 20-07-05 16:05

Hej

Jeg har lige anskaffet mig en LINUX Ubuntu installations cd.

Jeg har fjernet hele Windows XP fra computeren, det er gjort ved hjælp af FDISK da jeg fjernede hele partionen. Herefter stillede jeg den i BIOS til at boote fra CDROM.

Men der sker intet ! detvil sige at den siger der mangler et system på maskinen, så spørgsmålet er hvordan klargører man sin makine til installation af LINUX ?

Bemærk: lige pt.er HDDèn ikke formateret, da en eller anden har fortalt at ville LINUX selv gøre.

PPK

Kommentar
Fra : Monzzz

Dato : 20-07-05 16:12

Hej
Der er som sådan ikke noget du skal klargøre. Læser din maskine fra CDROM drevet ??

Ellers tyder det på at din Ubuntu cd er defekt

//

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 16:17

Se her - der er måske lidt hjælp

http://www.student.dtu.dk/~s971652/installation.shtml

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 20-07-05 16:32

Du skal sørge for at din BIOS er sat til at boote fra cd drevet (NOTE: Det cd drev som din cdrom sidder i, hvis du har flere)

Linux vil formatere dit drev, da det bruger et andet filsystem end windows...

Men sørg først og fremmest for at din computer booter fra cd-drevet!

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 20-07-05 16:38

Jeg vil råde dig til lige at bruge fdisk til at oprette en partition også formatere denne. I det mindste så har en aktiv, tom og brugbar partition.

Herefter booter du så op på linux Cdrom, og bliver så stillet overfor partitioneringsmulighederne. Da kan du så vælge at foretage en "linux partitionering".

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 20-07-05 16:40

Hej PPK

Er det 4.1 eller 5.04-versionen du vil installere fra?
Jeg har en 5.04-version på DVD fra Linux Magazine du kan få ganske gratis, hvis du sender mig en mail med din adresse til henrik AT blunck.dk
Bruger selv Mandriva Linux...

--
Med venlig hilsen

Henrik Blunck
www.linux-svar.dk - GRATIS månedligt nyhedsbrev om Linux

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 20-07-05 17:27

Hej h_blunck

Angående hvilken LINUX version det er må jeg være dig svar skyldig, men det er en alm. 80 min. cd-rom swkive det ligger på. Jeg tror nemlig ikke at mit drev kan læse DVD skiver.

PPK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 17:32

Er du sikker på den CD kan boote ?????

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 20-07-05 17:36

refi >> enig...

ppk > hvor har du hentet skiven, og hvordan har du brændt det iso-image du har hentet?

--
Med venlig hilsen

Henrik Blunck

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 20-07-05 17:50

Hej Mon

Computeren læser fra drevet ! jeg kan også godt gå ind på cd-rom drevet og læse hvad der ligger på LINUX cdèn.

Og jeg har også stillet BIOS til at boote fra CD-ROM drevet, men den fortæller bare at det er en ugyldig systemdisk.

Jeg har også prøvet at slette pationen med FDISK og så formateret drevet bag efter, men heller ikke dette hjælper noget som helst.

LINUX skiven har jeg fået af en ven som har installeret fra selv samme skive uden problemer, så hvorfor jeg ikke kan siger mig ingen ting.

PPK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 18:03

Hvordan kan du "læse" hvad der ligger på drevet hvis din komputer er tom ?????
Om du har stillet i bios eller ej har intet at gøre med om CDen kan boote.
Det samme gælder alt hvad du ellers har gjort med din harddisk.
Det er jo CDen der skal starte komputeren.

Hvis ikke CDen kan boote kan du slet ikke bruge den medmindre der er et styresystem på komputeren.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 20-07-05 18:03

Hej

Lige nu når jeg går ind på CD-ROM drevet kan jeg læse følgende filer

Enheden i drev D er Ubuntu
Indhold D:\
DISTS <DIR>
DOC <DIR>
INSTALL <DIR>
ISOLINUX <DIR>
MD5SUM TXT 115,922
PICS <DIR>
POOL <DIR>
PRESEED <DIR>
README DIS 233
TOOLS <DIR>
UBUNTU 0
_DISK <DIR>

3 fil(er)
9 bibliotek(er)

PPK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 18:06

Hvorfor går du så ikke bare i install

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 18:08

Citat
men den fortæller bare at det er en ugyldig systemdisk

Det er derfor jeg ikke tror den kan boote

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 18:11

Den maskine du læser CDen på er jo ikke den der skal installeres på - er det?

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 20-07-05 18:13

Hej refi

Jeg har startet op på en boot diskette og derefter skiftet til D drevet ! så ud fra det er der jo noget dos man kan fjumre rundt i.

Lige nu er drevet FDISKèt og formateret via boot disketten, og hvis jeg genstarter og beder maskinen boote fra CD-ROM drevet skriver den bare ugyldigt styresystem.

Men ellers havde jeg fået fat i LINUX ubuntu fordi den var dansk, som jeg selvfølgelig bedst forstår.

Håber at nogle af disse oplysninger kan hjælpe os tættere på målet.

PPK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 18:17

Stadigvæk - hvis ikke CD kan boote kan du ikke starte fra den.
Så prøv med den opstartdiskette du har lavet.
Lad maskinen starte med den og gå så over på CDdrevet og i install

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 18:20

Efter det der er at se på den "stifinder" du har vist her - er der INTET der kan starte maskinen.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 20-07-05 20:07

Hej refi

Lige nu er jeg inde og læse på LINUX installations cdèn, jeg har via dos prompten skiftet til at læse hvad der står i mappen INSTALL og der står følgende:

Enheden i drev D er Ubuntu
Indhold af D:\INSTALL

. <DIR>
.. <DIR>
INITRD GZ 3,127,235
INITRD LIS 2,213
NETBOOT <DIR>
README SBM 1,865
SBM BIN 1,474,560
VMLINUZ 1,184,564

5 fil(er)
3 bibliotek(er)

Så er det så bare hvilken af dem som starter installationen op, normalt i windows ville det jo så være install.exe

PPK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 20:18

Du må prøve dem fra en ande af - umiddetbart kan jeg ikke se hvilken - men prøv dem bare en af gangen - der er jo ikke noget der kan blive ødelagt.

Men jeg mener det er denne - INITRD GZ 3,127,235

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 20-07-05 21:24

Hej refi

Jeg opdagede lige at du længere oppe i tråden spurgte om det er den maskine der skal installeres LINUX på at jeg kunne læse hvad der var på CDèn ! det er det nemlig lige nøjagtigt.

Normalt når man skal installere en EXE fil skriver man bare navnet på filen og så starter installationen, er det samme procedure her at jeg så bare skal skrive INITRD og så skulle det funke ?

Men skulle jeg IKKE lige kunne installere fra min CD-ROM, kan man så downloade LINUX på dansk et eller andet sted fra ? eller hvordan får jeg fat i en version der virker ? og hvilken efternavn skal den helst have ?

Nå, det var sørme mange extra spørgsmål der sneg sig ind.

Hilsen
PPK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 21:29

Ja - Linux er gratis -og kan hentes masser af steder.

Men det er fo ikke 1 fil - det er mange forskellige

http://www.linux.org/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 21:36
Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 20-07-05 21:46

Et godt sted at starte er i øvrigt Hanne's Linux page på http://geekgirl.dk/linux/

God fornøjelse.

--
Med venlig hilsen

Henrik Blunck

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 21:52

Hvis ikke du har prøvet at køre med linux før bør du søge på "linux" på danske sider og læse alt det du kan inden.

Der er mange forskellige ting og efterhånden vil du forstå mere og mere...

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 20-07-05 22:03

Hej

Det med at læse vil jeg så bruge det sure sommervejr til !

Jeg har aldig prøvet LINUX før men har tidliger prøvet at ville installere det men uden held, så denne gang tror jeg nok jeg har mere mod på at kæmpe mig igennem en installation.

Lige en ting til, hvad er systemkravet til LINUX ?

Min maskine er 450 Mhz med 256 MB ram.

Hilsen
PPK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 22:10

LInux kræver - til forskel fra Windows - ikke så meget.

Så kan du køre med Win kan du også køre med linux

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 20-07-05 22:11

Du kan sågar køre med begge systemer på samme maskine - men det er en anden historie

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 21-07-05 00:32

Hej

Nu har jeg prøvet at downloade Linux 5.04 i386 da det er en ISO fil har jeg brændt den med Nero så der er kommet en "orginal" installations cd ud af det.

Udmiddelbart ser det ud som om den fylder flere MB end den anden installation jeg har. Men hvis jeg prøver at sætte den i min WINDOWS maskine starter den bare Automatisk afspilling og så sker der ikke mere, jeg havde så håbet på at den ville komme og sige at den ville gøre et eller andet for at blive installeret men nej den gik ikke.

Men da det er blevet lidt halvsent for en ældre gut som mig, må det vente til imorgen med at prøve og installere på den anden maskine.

Den er som sagt partioneret og formateret og klar til et NYT system. (hvis jeg er heldig)

Foreløbig mange tak for de mange svar, her på KANDU

Hilsen
PPK

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 21-07-05 01:42

Hej ppk

Så kan vi håbe du ser nyt og frisk på det efter en god nats søvn.
Hvis ikke det kommer på plads vil jeg anbefale dig at hente Mandriva eller Fedora - to gode versioner at arbejde med...

Dem kan du finde på ftp://ftp.free.fr/mirrors/

--
Med venlig hilsen

Henrik Blunck

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 21-07-05 10:06

Hej

Det var sørme rart med en god nattesøvn ! det klarer nogle af problemerne !

Efter at have downloadet LINUX ubuntu 5.04 var jeg klar til et NYT forsøg, her opdagede jeg pludseligt at maskinen ville boote fra min CD-Writer i stedet for.

Det viste sig nemlig at den heller ikke ville boote op på min windows installation, så nu er LINUXèn smidt i CD-Writer drevet i stedet for !!!! med det gode resultat at ubuntuèn er ved at blive installeret.

Så nu bliver det spændende at komme til at udforske LINUX i fremtiden ! jeg har også hørt at hvis man sætter sin LAN forbindelse til vil LINUX automatisk blive opdateret, er det mon rigtigt ?

Så hvad kan lære af alt dette her ? jo man skal ikke bare modtage en aflagt computer fra en ven og tro på at alt virker normalt ! (men hvad maskinen var GRATIS og udemærket til at køre LINUX forsøg)

Hilsen
PPK

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 21-07-05 10:55

Hej PPK

Godt det satte tingene på plads med den søvn...

Her under Mandriva kan man godt få meddelelser om hvornår opdateringer kan hentes, men man skal dog heldigvis logge på som admin i programmet "Mandrakelinux Opdater" FØR opdateringer hentes og installeres. Muligvis er dette anderledes i Ubuntu'en -- denne har jeg dog kun brugt i live-cd udgave i version 4.01, men var positivt overrasket over Gnome som desktop. Personligt bruger jeg KDE, men Gnome kræver mindre ram m.v.

Men du har ret. Der er mange sjove oplevelser og glædelige overraskelser forude med den rivende udvikling Linux gennemgår i denne tid, så stort held og lykke herfra.

--
Med venlig hilsen

Henrik Blunck

Kommentar
Fra : Monzzz

Dato : 21-07-05 15:39

Hej
Her er et perfekt Ubuntu link, som du sikkert kan have meget glæde af nu hvor det virker...
http://madzzoni.1go.dk/ubuntu/

Husk: At du kan lave copy af tekst, ved at higligte teksten, og sætte den ind igen ved at trykke på musehjulet. Det er praktisk når du vil lave noget i terminalen.

//

Kommentar
Fra : Monzzz

Dato : 21-07-05 15:52

Hej
Ja, når der er nye opdateringer skal du blot klike på ikonet der er frem kommet, og så vil der blive opdateret.

Men ellers for manuel opdatering skriver du i terminal vinduet:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

//

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 22-07-05 19:44

Tak for svaret refi.

Nu virker det hele, men nu skal jeg bare lige finde ud af hvordan jeg ændre skærmopsætningen i øjeblikket står den til 640x800 og det er lige stort nok.

Jeg har prøvet om jeg kunne ændre den, men det er måske det forkerte sted jeg vil ændre det.

Hilsen
PPK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-05 19:48

Leg lidt med mulighederne - og vigtigst af alt - læs alt det du kan om linux.

Efterhånden skal du nok få det hele til at køre

Ellers er der jo Kandu.......

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 22-07-05 20:32

Hej refi

Det var også lige det jeg tænkte ! he he he

Hilsen
PPK