/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Mindsteløn 14 år?
Fra : ThorNoe
Vist : 14795 gange
40 point
Dato : 19-07-05 11:41

Hvad er mindstelønnen for en 14 årig, som slår græs og laver andet havearbejde?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-05 11:47

http://www.jobpatruljen.dk/sw1188.asp

Men hvis det er et "privat" job du har eksisterer der ikke en mindsteløn.

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 19-07-05 12:15

Nå nå der er en der vil have udført gratis arbejde. I følge den normalt gældende overenskomster for området er lønnen for 15-årige (der erikke fastsat løn for 14-årige derfor benyttes satsen normalt for 15-årige, lønner en 50% af voksen løn eller lige under 50 kr. pr. time + feriepenge på 12,5%

Hilsen Morten

Ps. lønsatserne kan findes på www.3f.dk -> løn og arbejde -> den grønne gruppe -> overenskomster.

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 19-07-05 12:19

Jeg havde ikke helt ret, jeg tog udgangspunkt i overenskomsten for Jordbrug, men for anlægsgartnere http://mediacontent.sd.publicus.com/pdf/SD6716569.PDF §2 stk 3. for under 16 år = 57,07 kr. pr. time.

Hilsen Morten

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 19-07-05 13:02

øhh..
Jeg tror ikke at man må slå græs når man kun er 14 år, mener at man skal være 16 eller 18 år.
men er ikke 100% sikker.
prøv at spørg på din fagforening , de hjælper sikkert gerne.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-07-05 13:18

Jeg tror faktisk, at Mad_Nuser er inde på noget rigtigt der, m.h.t. om unge på 14 år må udføre lønarbejde hvor der skal betjenes maskiner.

Der blev strammet op på de regler for nogen år siden.

mvh dova

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 19-07-05 14:16

Du skal være over 18 eller under uddannelse for at må køre med mortoriserdet (noget med motor) tiing. Man kan godt slå græs uden motor.

at bekengørelse vedr. unges arbejde

http://www.at.dk/sw4665.asp bilag 1a

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 19-07-05 14:18
Accepteret svar
Fra : mortenfn

Modtaget 40 point
Dato : 18-08-05 22:34

Du har fået svar, satsen er en flad halvtredser i timen og hvis græsslåmaskinen er med motor er det ulovligt.

Hilsen morten

Godkendelse af svar
Fra : ThorNoe

Dato : 21-08-05 10:42

Tak for svaret mortenfn.

Kommentar
Fra : knuthbecker

Dato : 11-11-12 16:07

I sommers slog jeg græs for det meste af mit kvarter. Min løn lå på omkring 60 kroner i timen, men prisen var for det meste altid fastsat. Pointen er at der, som øvrige også siger, ikke er nogen 'mindsteløn', men at man heller ikke skal finde sig i hvad som helst. Resten af min artikel kan læses på http://tjensomung.dk/sla-graes-for-naboen-og-tjen-penge/

mvh. Knuth becker

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 11-11-12 17:28

Hej

Græsslåning og havearbejde hører normalt ind under anlægsgartnerområdet og den overenskomst indgås mel Danske Anlægsgartnere og 3F.

Overenskomsten findes her; http://forsiden.3f.dk/article/20050309/LONARB06/50606023?profile=2236

I overenskomsten kan du se at ungarbejdere under 16 år skal have 71,66 kr.

I de fleste sammenlignlige overenskomster er lønstasen får de ugen 50% af voksen-mindsteløn.

PS: der er ingen satser for 14-årige, det skyldes at de ikke må arbejde med farlige redskaber og tungtarbejde.

Hilsen Morten