/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Instalere en extra hardisk
Fra : mubbur
Vist : 574 gange
100 point
Dato : 14-07-05 13:02

Hej er der nogen som ved hvordan jeg instalerer en extra hardisk ,kan ikke huske det hele ,der var noget ned at den ene skulle være slave, men er det nok kan i ikke lige skrive til mig om hvordan man gør fra starten

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-05 13:24

Du har to fladkabler, et primary som din nuværende HD sidder på.
Hvis der sidder en CD-rom på samme kabel så skal HD nr 2
sidde som master på secundary kabel.
Men fortæl hvad der sidder og på hvilke kabler.
Fortæl også hvad din nuværende HD er sat til bagpå.
cabel select eller master

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-07-05 14:29

Her en oversigt :

Hardisk jumpere kan sætte som master eller slave ..det står som regel på selve harddisken hvorledes de sættes.

Derefter er der med to flade controllerkabler disse muligheder :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:

..eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 2 = Master = d:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Master = e:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 2 = Master = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Slave = e:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Master = e:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 4 = Slave = f:

Enhed kan være : Harddisk, CD-ROM, DVD, -Brænder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 14-07-05 14:55

Hej Eyvind
Tak for svaret ,der går kun en kabel til hardisken og derfra er der et extra stik og der har jeg sat den anden hardisk i ,og den hardisk som er i er master,skal den være det og hvad skal den anden være ,skal man ind andre steder at lave om på systemet,venter spent på et svar fra dig Óli

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-05 16:19

Samme kabel:
HD 1 sat som master (C:) holdøje med om den er master eller cabel select
HD 2 sat som slave

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-07-05 18:39

I din BIOS kan du bestemme hvilket af de 2 drev (C: og D:) der skal være dit BOOT drev. [hør] Sig mig lige; har du ikke også en CD-ROM eller et DVD drev ??? Det har også betydning, hvorledes dette er forbundet og det er sat til master/slave, da det benytter en af dine controllere med tilhørende fladkabel

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 14-07-05 19:03

Hej Molokyle
Tak for svaret ser lige på sagerne kommer med et svar i morgen har lidt travlt lige nu