/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Gode spørgsmål til jobsamtale nr 2!!
Fra : Iboga
Vist : 17414 gange
100 point
Dato : 11-07-05 15:52

Godt så..

Jeg klarede mig overraskende nok igennem første runde og skal nu til anden samtale.. Jeg har aldrig været til 2 samtale... Så hvad er menningen med anden samtale, og hvilke gode spørgsmål jeg kan stille og hvad kan jeg forvente?

Kom glad, alt kan bruges.
- Jennifer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-05 15:57

Det kommer jo lidt an på om det er en ansøgning som slagteriarbejder eller statsminister.

Lidt flere oplysninger tak.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 11-07-05 16:31

Først og fremmest skal du nok lægge din undren på hylden, hvis det fremgår at du er overrasket over at være kommet igennem nåleøjet til anden runde vil det være svært for din eventuelt kommende arbejdsgiver at betragte dig som en person fyldt med selvtillid og selvværd, men refi har ret, lidt flere oplysninger tak

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-07-05 16:52

Det gælder først og fremmest om at virke "viril", angeseret, og sidst men ikke mindst smilende.
Og så er det ligegyldig om det er til slagteriarbejder eller statsminister.
Så er det også vigtig at spørge ind til dine arbejdsområder, så du virker interesseret, som om det er den helt rigtige arbejdsplads for dig. Spørgsmålene skal selvfølgelig være relevante, så de kan høre at du virkelig har tænkt på arbejdspladsens "bedste", og også gennemtænkt de problemer der evnt. kunne opstå.
Og hvis der er kvalifikationer du ikke har, så sig du er meget villig til at få dem, og lære.
Men lad være at være nervøs, men sig til dig selv, at den stilling er din, og som sagt før: Smil og evnt. grin, det er der ingen i hele verden der kan stå for.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 11-07-05 16:55

Pas dog alligevel på at du ikke sidder og griner og smiler så meget at de ringer efter nogen til at hjælpe dig med at tage den langærmede jakke på

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-07-05 18:19

Hejsa
Når "man" indkaldes / indkalder til jobsamtale er det oftetst fordi der i første runde var flere kompetente ansøgere...
Dem "man" indkalder er personer "man" gerne ser i jobbet - men andre ansøger har i forbindelse med andre samtaler fået bragt ny relevant information, som er interessant at høre de ander kompetente ansøgers meninger og holdninger til.
Hvis den virksomhed du du søger job i er lidt profecionel, er der nogle præcise spørgsmål de ønsker at stille dig og få svar på.
Det vigtigste er at du svare ærligt - for hvem gider have folk gående der kun var smarte i en halv time, at gå i et job man inders inde ikke gider er hverken godt for dig elelr virksomheden.
Det næste at være forberedt på at de vil høre dine meninger og holdninger til de emner der var oppe at vende ved første samtale.
F.eks om hvor meget du kan huske om det de fortalte om virksomheden og deres produkter.
Det vil virke deletant - hvis du stiller op med 5 opdigtede "intersante" spørgsmål som du inderste inde er lige glad med svaret på....
Jeg vil personliget kun stille de spørgsmål jeg glemte at stille ved sidsta samtale. Jeg stiller aldrig spørgsmål bare for at virke interesseret.
Den du skal til samtale med har set udvalget af mennesker der blot prøver at sælge sig selv, de kender også smarte tirks...
Vær dig selv, ærlig og naturlige interesseret og vis at du er glad for at være med i runde 2....
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-07-05 19:12

Det kommer an på hvilken virksomhed du skal til jobsamtale hos. I nogle brancher er det som Benjamin siger, at man skal høre lidt mere til dig. I andre brancher er det underordnede med områdeansvar der står for jobsamtalerne. Når de relevante "emner" er fundet, skal en højerestående have den 2. jobsamtale hvor den endelige godkendelse finder sted.

Pas på med at stille spørgsmål for spørgsmålets skyld - det kan jo også opfattes som om du har været uforberedt til første samtale. Ellers kan du jo stille spørgsmål til kurser, videreuddannelses, udstationering (hvis relevant), hvilken form for projekter du skal arbejde på mv.

Hvis virksomheden har en hjemmeside, så gå ind på denne og læs om dem. Du kan evt. også se om der har været nogen relevant omtalelse af virksomheden i medierne/aviserne.

Alt ovenstående afhænger som sagt af, hvor du skal til samtale.

Held & lykke

AMP

Kommentar
Fra : Iboga

Dato : 12-07-05 15:34

Sorry, tænkte at når jeg stille det samme spørgsmål igen bare med "nr 2" at det var logisk at det hang sammen..
Men det er hos en stor medie virksomhed, og det er en kontorelevstilling i deres markedtingsafd.

Jeg har allerede udtrykt min _overraskelse_ over at skulle til 2. samtale. Det eneste jeg ved at jeg skal møde markedtingschefen.

Ang deres hp er der intet at hente overhovedet, har været inde og kigge, og desværre fik jeg stillet alle mine spørgsmål i første runde.

- Jennifer

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 100 point
Dato : 13-07-05 09:06

Hvis det er første gang du skal møde marketingchefen, er det som jeg skrev tidligere, fordi han/hun skal foretage den endelige godkendelse. Det er ikke en skam ikke at have flere spørgsmål - du kan jo sige at du fik dem besvaret første gang du var til jobsamtale. Du skal tilgengæld forberede dig på spørgsmål om dine forventninger til fremtiden, herunder uddannelse - har du til hensigt at blive noget indenfor marketing og derfor læse HD på sigt? mv.

Da marketingchefen er den endelige godkender, er det vigtigere at du gør et godt indtryk - viser hvem du er (altså ikke en påtaget opførelse mv.) I mange virksomheder skal den endelige godkender ikke tage stilling til de faglige kvalifikationer, da dette allerede er gjort første gang. Marketingchefen skal højst sandsynligt bare se "hvad du er for én".

Held & lykke

AMP

Godkendelse af svar
Fra : Iboga

Dato : 10-09-05 12:59

Tak for svaret ampere, det var faktisk bare "hvem er du" møde.. Men desværre fik jeg ikke jobbet, job beskrivelsen ændrede sig fra første samtale til et par dage før samtale nr 2.

Øv!

- Jennifer

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 14-09-05 10:50

Bedre held næste gang!

Mvh. AMP