/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
4 pc'er på webspeed
Fra : 758
Vist : 537 gange
20 point
Dato : 10-07-05 13:06

jeg har en zyxel prestige 334 router. og vil ha hjælp til at få 4 pcer på nettet med web speed. jeg har prøvet alt og kan ikke komme på. hvis der er en der kan gi mig en trin for trin hjælp til opsætningen vil jeg være lykkelig.

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 10-07-05 13:34

prøv at se på
www.zitech.dk
der tror jeg du kan finde det
oz1eqp Arne

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 10-07-05 13:41

ZyXEL Prestige 334 avanceret opsætning

Download denne vejledning:

Vi gør opmærksom på, at udførelse af opsætningsforslagene på denne side sker på kundens eget ansvar. Tiscali kan ikke påtage sig at yde support på dem. Hvis du får lavet noget forkert, kan du bringe routeren tilbage til dens originale indstillinger ved at nulstille den, som beskrevet i næstsidste punkt her på siden.

Kontakt til routeren

Routeren kan kontaktes på flere forskellige måder, dels ved hjælp af webinterfacet, dels ved telnet. Da alle de ændringer der beskrives på denne side lettest kan laves via routerens webinterface beskrives kun dette. For information om hvordan telnet forbindelse bruges, henvises til producentens egne beskrivelser, som bla. findes på http://www.zyxel.dk.

For at kontakte routerens webinterface åbner du Internet Explorer og indtaster adressen http://192.168.1.1:8008, herefter bliver du bedt om at taste brugernavn og adgangskode.

Som brugernavn skal du indtaste "admin". Som adgangskode skal du indtaste "12345". Vi anbefaler at du ændrer adgangskoden, så kun du kender koden. For ændring af adgangskoden se første punkt på denne side.

Du har nu kontakt med routeren og vil få vist nedenstående hovedmenu fra routeren.

Ændring af adgangskode

For at ændre adgangskoden på ZyXEL Prestige 334 routeren skal du logge ind i routerens Webinterface som beskrevet ovenfor. I hovedmenuen ("Main menu) vælger du "System" og herefter fanebladet "Password". Herefter vil du have nedenstående billede, hvor du skal angive den eksisterende adgangskode og den nye adgangskode 2 gange. Når du har udfyldt felterne skal du trykke på knappen "Apply" for at gemme ændringen af adgangskoden i routeren.

Efter du har trykket på knappen "Apply", så bliver du bedt om at logge ind i routeren igen med det nye password.

Ændring af lokal-IP-adresse på routeren

Hvis du vil ændre ADSL-routerens IP-adresse og/eller undernetmaske på dit lokale netværk logger din ind i routerens webinterface. I hovedmenuen vælger du punktet "LAN", hvorefter du får nedenstående muligheder vedr. LAN indstillinger. Det kan være relevant at ændre IP-adresse og/eller undernetmaske, hvis dit lokale netværk benytter et andet IP-range, for eksempel 10.x.x.x .

Vi understreger, at ændring af routerens IP-adresse og undernetmaske sker på eget ansvar og at brug af en forkert undernetmaske i uheldigste fald kan udgøre en sikkerhedsrisiko. Kontakt derfor en konsulent, hvis du er i tvivl. Tiscali kan desværre ikke påtage sig at yde support på lokale netværk.

Som standard har routeren IP adressen 192.168.1.1, hvilket ses under "IP", "IP Address". Her kan du angive den nye IP adresse som routeren skal have, samt evt. en ny undernetmaske, hvis denne også skal ændres. Husk også at ændre under "DHCP Server", hvis routeren også skal dele adresser ud der passer sammen med routerens egen IP adresse.

Når du har tastet ændringerne ind, så skal du huske at trykke knappen "Apply" for at gemme indstillingerne i routeren. Efter tryk på knappen "Apply" vil det se ud som om routeren ikke svarer længere. Det gør den, men på den nye IP adresse som du har ændret den til. Forny IP adressen på din computer og du vil igen kunne logge ind i routeren på dens nye IP adresse.

Nedenfor er vist et eksempel, hvor IP adressen på routeren er ændret til 10.1.1.1, undernetmasken er uændret og DHCP serveren er tilpasset de nye adresser.

Opsætning af NAT-entries

NAT-entries (Network Address Translation entries) bestemmer kort fortalt hvilke portnumre, der bruges af hvilke computere på dit lokale netværk. Ved leveringen fra Tiscali er routerens NAT-tabel konfigureret til at tildele alle portnumre til computeren på adressen 192.168.1.2, undtagen port 8008 og 23000, der er tildelt routeren selv. Men hvis du har din egen server kørende på en anden adresse end 192.168.1.2, kan det være nødvendigt at tilføje et passende NAT-entry.

Hvis du for eksempel har en web-server på 192.168.1.3, skal du gøre følgende, idet webservere benytter port 80.

Log din ind i routerens webinterface. I hovedmenuen vælger du punktet "SUA/NAT", hvorefter du får nedenstående muligheder vedr. NAT indstillinger.

Her kan der tastes op til 11 NAT-entries ind foruden den øverste i listen, der sender alle porte ind til 192.168.1.2 - dog undtaget de porte der er angivet under 1 - 11. Har du brug for at alle porte sendes ind til en anden IP adresse end 192.168.1.2, så ændrer du bare denne IP adresse. Bemærk at der allerede er tastet noget i NAT-entry 1 og 2 for henholdsvis port 8008 og 23000. Disse NAT-entries bør ikke ændres, da det er disse porte som Tiscali bruger til at tilgå routeren på. Ændrer du NAT-entry 1 og/eller 2 vil Tiscali have begrænsede muligheder for at hjælpe dig hvis linien ikke længere virker.

I vores eksempel fra før havde vi en web-server på 192.168.1.3, der benytter sig af port 80. For at få denne web-server til at være tilgængelig udefra, skal der tastes følgende i linie 3. "Name" skal indeholde et navn på reglen f.eks. "Web", "Start Port" skal indeholde "80", "End Port" skal indeholde "80" og "Server IP Address" skal indeholde "192.168.1.3". Når dette er tastet ind skal du huske at trykke på knappen "Apply" for at gemme indstillingerne i routeren. Du kan se eksemplet tastet ind i routeren nedenfor.

Afbrydelse af routerens indbyggede DHCP-server

Hvis du vil slå routerens indbyggede DHCP-server fra logger din ind i routerens webinterface. I hovedmenuen vælger du punktet "LAN", hvorefter du får nedenstående muligheder vedr. LAN indstillinger.

Det eneste der skal ændres for at slå den indbyggede DHCP-server fra er under "DHCP Setup", "DHCP Server" hvor du skal fjerne fluebenet. Når du har tastet ændringerne ind, så skal du huske at trykke knappen "Apply" for at gemme indstillingerne i routeren.

Nulstilling af routeren

ZyXEL Prestige 334 routeren er ganske nem at nulstille. På bagsiden af routeren findes en forsænket knap med teksten "Reset". For at nulstille routeren holdes denne knap inde i ca. 10 sekunder ind til lampen "PWR" på forsiden af routeren begynder at blinke. Herefter går der ca. 30 - 45 sekunder hvorefter routeren er nulstillet og genstartet.

Herefter er routeren sat tilbage til den tilstand, den var i, da du modtog den fra Tiscali.

Andre avancerede indstillinger

Hvis du har behov for at lave andre indstillinger i routeren, kan du besøge ZyXEL's hjemmeside, som du finder på www.zyxel.dk

Relaterede artikler:

Ingen

INTERNET WITH A PASSION.

Her en mulighed mere
oz1eqp Arne

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-07-05 17:31

Kan du komme på med bare en maskine via din router?