/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Kreditnota i Summa Summarum
Fra : fukssvans
Vist : 1094 gange
50 point
Dato : 07-07-05 08:09

Jeg har oprettet en ordre i Summa Summarum, bogført den og nu ligger ordren som ubetalt.

Problemet er, at varene er kommet retur uden at kunden har betalt fakturaen og derfor skal fakturaen udlignes med en kreditnota. Ved oprettelse af en kreditnota er der en smart funktion der kan hente varelinier fra en faktura, men denne funktion virker så vidt jeg kan se kun på betalte fakturaer.

Spørgsmålet er så om der nogen, der har en god idé hvordan jeg på den bedste måde får udlignet en ubetalt faktura med en kreditnota i Summa Summarum?

På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 60 point
Dato : 07-07-05 08:59

Gå ind i Finansposter og se hvilke posteringer Fakturaen har afstedkommet, udskriv dem hvis du har mulghed for det. Så går du i Kassekladden og modposterer samtlige bevægelser med teksten "Kreditnota - Faktura ej betalt". Hilsen Arne

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 07-07-05 09:04

Hej Fukssvans

Bogfør et "negativt" varesalg, dvs. debetér konto for varesalg med bruttobeløbet - sørg for at den tager momskoden og krediter konto for debitortilgodehavender. Skriv i tekst "KN - vedr. fakt XXXX".

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 07-07-05 09:05

Lige en tilføjelse.Debet er + og kredit er -, hvis du bogfører på den måde.

AMP

Kommentar
Fra : fukssvans

Dato : 07-07-05 09:33

Tak for svarene, men jeg kan godt på den manuelle måde.

Jeg vil benytte den smarte "Hent vareliste" funktion når jeg opretter en kreditnota på en ubetalt faktura.

---

Jeg fandt lige selv ud af det. Jeg skal jo lige vælge debitor som jeg vil udarbejde en kreditnota til. Så henter Summa Summarum selv alle betalte og ubetalte fakturaer, hvor man så vælger hvilken faktura varelisten skal hentes fra.

Vi fordeler de 50 point.

Godkendelse af svar
Fra : fukssvans

Dato : 07-07-05 09:36

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : fukssvans

Dato : 07-07-05 09:37

Undskyld AMP

Jeg troede man kunne fordele point.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-07-05 11:03

fukssvans - Det gør ikke noget, han gentager blot hvad jeg skrev men med lidt andre ord, og jeg KOM først.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 07-07-05 12:07

Arne - min måde er da nemmere - der er jo ikke den store videnskab i at lave en KN - den skal altid føres over omsætningskontoen.

Fukssvans - helt fint med mig - godt at du selv fandt den "korrekte" løsning.

AMP