/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Udlejning
#NavnPoint
Nordsted1 1650
dova 1256
alka 730
refi 720
RyeJensen 670
ans 667
CLAN 500
qfha 495
Ysseven 480
10  katekismus 460
udlejning af egen bolig
Fra : CCjunior
Vist : 1941 gange
100 point
Dato : 05-07-05 18:50

Vi overvejer at fra flytte vores ejer lejlighed og vil videre udleje den istedet for at sælge..
hvordan er reglerne?? mener at have hørt at hvis vi selv har boet i huset så er der andre regler.

hvordan beregnes lejeprisen ??


Junior

 
 
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 05-07-05 19:06

Nu ved jeg ikke hvor i landet du befinder dig, og der er stor forskel på priserne efter det.

I hovedstadsområdet hvor det er dyrest, mener men i LLO, at lejen ligger mellem 400 og 800 pr. kvadratmeter om året.
Og at hvis man betaler mere end 800/kvm er lejen for høj.

Og I skal selvfølgelig sikre jer, at I ikke har bopælspligt på lejligheden, ifølge regler i en evt. ejerforening el.lign.

Derudover skal du udfylde en udvidet selvangivelse, med regnskab over lejeindtægter og evt fradrag, og overskuddet sættes på som overskud af virksomhed.

Men jeg kan da anbefale, at du på skattekontoret henter en brochure der hedder "Udlejning af bolig"
der står de nøjagtige regler for standardfradrag m.m.

Og sæt dig grundigt ind i lejeloven.
Det er ikke luttet lagkage at leje ud (lejer selv et hus ud): Uheldige lejere, ødelagt inventar og bygning, manglende huslejebetaling, besvær med at få de uheldige lejere ud, eller de smutter bare i nattens mulm og mørke).
og hvis du af en eller anden årsag gerne vil opsige lejere, kan det nogen gang være så godt som umuligt.

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko


Dato : 05-07-05 19:11

Du skal betale skat af alt over 3000.- i leje om mdr.

Leje niv. kan du få oplyst hos huslejenævnet, men afhængigt af området og det lejes stand m.m. er en kvm. pris på 300-450 kr. ikke urealistisk. Generelt kan man sige at omkostningerne skal dækkes.!!

Det med at I selv har boet i Huset er nok det med at at bebo dét selv, hvis man vil overtage det når lejer bor der. Der har lejer ét års opsigelse. Og du SKAL selv bebo det lejede bagefter.


Jeg ved ikke om du kan bruge noget af det her:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=142701&vID=200247&i=1&action=open#i142701

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=133776&vID=200247&i=0#i133776

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=86007&vID=200774&search=udleje

Men pas på. Det er ikke altid en dans på roser at lege udlejer... Dét forpligter.



Kommentar
Fra : dova


Dato : 05-07-05 19:24

Så enkelt er det ikke , at alt over 3000 er skattepligtigt.

Man bruger at udregne et bundfradrag ud fra ejendomsværdien:
Eks : vurdering 1.000.000,- så er bundfradrget 1 1/3 % af det, altså 13.330, men så er der et minimumsbeløb man må bruge, som er på 2000,- pr md. altså bundfradrag 24000 om året.

Men man kan i stedet for bundfradraget vælge regnskabsmæssig model af lejeindtægter, sådan at det er de faktiske fradragsudgifter der bruges.
Det kommer an på hvad der er mest fordelagtigt.
Men hvis du først vælger den regnskabsmæssige metode, kan du ikke skifte over til modellen med bundfradrag.
Så hvis du vil bruge den regnskabsmæssige metode, skal du være sikker på, at de fradrag bedre kan betale sig=større end det faste bundfradrag på 2000 pr måned, eller derover hvis det er en meget høj ejendomsvurdering.

Men fra bundfradragsmetode kan du godt skifte til den regnskabsmæssige måde.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior


Dato : 05-07-05 20:39

Tak for svaret dova.
lyder lidt kompliceret.. men så er det godt at jeg har en kammerat som er reviser..tror jeg skal have ham trukket med ind i det her....

Junior
                        

Kommentar
Fra : qfha


Dato : 05-07-05 20:56

Du skal skelne mellem den regnskabs/skattemæssige og lejelovs mæssige del af udlejning.

Prisen på lejemålet baseres på markedslejen, dvs. hvad folk vil betale for at bo der. Køb en standard lejekontrakt ved boghandleren og udfyld den. Du må tage 3 mdr.s leje i depositum og max 3 mdr's forudbetalt leje.

Resten kan du få din revisor til at udfylde.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177414
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407849
Brugere : 218876

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste