/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Skat - Virksomhedsordning
Fra : Charles
Vist : 9827 gange
300 point
Dato : 28-06-05 17:04

Jeg kører efter Virksomhedsordningen, men er der nogen der kan vejlede mig i hvad jeg skal anføre i felterne 152 til 155 på min udvidede selvangivelse? Hvordan beregnes tallene (beregningseksempel)? og hvilke kan jeg evt. udelade?

Kapitalafkast i virksomhedsordningen    - 152
Indkomst til beskatning efter reglerne i virksomhedsordningen (årets opsparede overskud tillagt virksomhedsskat) -153
Rentekorrektion - 154
Overført fra konto for opsparet overskud tillagt virksomhedsskat - 155

Så behøver jeg nemlig ikke gætte, som jeg plejer ;)

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 28-06-05 18:15

Hvis du bruger virksomhedsordningen, bør du finde dig en revisor... de færreste almindelige mennesker kan overskue reglerne.

Det kræver mange oplysninger at lave en korrekt opgørelse af tallene i de 4 felter, som du nævner.

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 28-06-05 19:28

vil tilslutte mig Paulus1´s råd.... find en registreret revisor - han er oftest billigere end en statsautoriseret...

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 28-06-05 21:56

Hvis du tager en registreret revisor, så sørg for at tage et firma af en rimelig størrelse. De helt små med 1-3 mand er ofte ikke ajourført fagligt.... de større firmaer har ofte en bedre efteruddannelse af medarbejderne.

Kommentar
Fra : Charles

Dato : 28-06-05 22:02

Hm... Tjah, hvis det er så svært må jeg hellere ringe til min min revisor i morgen så... Stadig... jeg vil gerne se en udredning herinde, der må sgu være nogen derude der kan forklare the basics på en 50-100 linier ...

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 28-06-05 22:33

Forsøg dig med dette skatteprogram...

http://www.pwc.com/Extweb/insights.nsf/docid/5055638CD04DECC880256E00003E1175

Lykkes det dig at udfylde felterne korrekt for virksomhedsordningen, ja så spytter den tallene ud til dig, ja faktisk hele din selvangivelse...

Kommentar
Fra : Charles

Dato : 28-06-05 22:42

(Indledende) Superfedt, Dkkasper !!!
(2 sec. senere) Men som Mac-mand er exe-filer desværre ikke min kop mundvand... Skal jeg virkelig grave det gamle selvdøde mikrobløde-hakkebræt frem fra krypten for at kunne lave selvangivelsen færdig i nat? Eller er der en forklaring derude?

Kommentar
Fra : Charles

Dato : 28-06-05 22:49

Aha!!!

Snuppet fra: http://www.startfirma.dk/spm/1573

"I 2002 startede jeg egen virksomhed. Jeg lavede et privat indskud på kr 2000 og lavede et overskud på kr 25000.
Beregning af egenkapital så altså sådan ud:
2002:
Privat indskud 2000
Overskud 25000
-----
EK 27000

De 25000 satte jeg i selvangivelsens rubrik 111 og 153 samt et X i rubrik 151

I 2003 har jeg ingen aktiviteter haft og har derfor et underskud på kr 300. Jeg har hævet 22000 til privatforbrug.
Egenkapitalen for 2003 ser altså sådan ud:
Primo 27000
underskud -300
Hævet privat -22000
------
EK 4700

Hvordan udfylder jeg selvangivelsen? Er det beløbet jeg har hævet til privat, der skal stå i rubrik 153 eller overskuddet fra sidste år eller hva?
Hvad nu hvis jeg havde hævet 26000 til privat (altså mere end mit overskud året før)?

Pfh tak

Vejledning i v.o. (x i rubrik 151) er normalt en revisor-opgave.

Forsøger alligevel med en forklaring til 'Den udvidede hæverækkefølge' for 2003:
o Virksomhedens resultat er et underskud - derfor kr 300 i rubrik 112 - underskud af virksomhed.
o Det beløb du opsparer i virksomheden af årets overskud anføres i rubrik 153 - indkomst til virksomhedsbeskatning. Det er nul i 2003, derfor nul i rubrik 153
o Private hævninger i 2003 op til et maximum af årets overskud anføres ved at fratrække det fra rubrik 111 (årets overskud) og anføre forskellen i rubrik 153 (opsparing i virksomheden der beskattes med virksomhedsskat). Der var ikke noget overskud i 2003, så her skal osse stå nul.
o Private hævninger i 2003 der kan dækkes af tidligere års overskud anføres i rubrik 155 (overført fra konto for opsparet overskud fra tidligere år). I dette tilfælde altså 22.000 kr der så på årsopgørelsen vil blive beskattet fuldt ud som personlig indkomst, men samtidig udløse et fradrag på 22.000/25.000-dele af den virksomhedsskat du betalte sidste år. Hvis du i stedet for 22.000 havde hævet mere end de opsparede 25.000, så var det kun 25.000 der skulle stå på selvangivelsen. Det overskydne beløb skulle slet ikke med på selvangivelsen. Det er fornuftigt nok, for du har jo heller aldrig skrevet de 2.000 kr på.

Jeg har ovenfor ikke beskrevet noget om kapitalafkast (det har givetvis haft idet egenkapital primo 2003 var positiv) eller rentekorrektion (næppe relevant)"

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 300 point
Dato : 29-06-05 09:12

Virksomhedsordningen er en sag for revisorer, hvis man ikke selv har den fornødne uddannelse. Når dette er sagt, kan jeg prøve at hjælpe dig lidt på vej.

Rubrik 152: Afkast i Vo bregnes som (Aktiver i alt primo-egenkapital primo- mellemregning med indehaver primo)*Kapitalafkastsatsen (5% i 2004)

Rubrik 153: Årets skattemæssige resultat af virksomheden - kontante hævninger
Kontante hævninger er betalt skat (AMBI + B-skat), personlige hævninger mv.

Rubrik 154: Anvendes kun ved negativ EK.

Rubrik 155: Hvis du har haft større hævninger end årets skattemæssige resultat kan rumme (rubrik 153 resultatet er negativ), bliver der taget af opsparet overskud fra tidligere år. Husk at virksomhedsskatten for 2001-2004 er 30% og skal tillægges hvis rubrikken er aktuel.

Til orientering, er virksomhedsskatten nedsat til 28 % for 2005

Se i øvrigt nedenstående link for beregning af hæverækkefølge mv.
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=133908&vID=200784

Reglerne til dit skattemæssige regnskab der skal vedlægges selvangivelsen, fremgår af Mindstekravsbekendtgørelsen. Bemærk at der især er skærpet notekrav.

Afslutningsvis, vil jeg igen påpege af VO er revisors speciale - med god grund!

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 29-06-05 09:14

NB hvis du har pensionsindbetalinger, skal du være opmærksom på at du kan fradrage indbetalingerne med optil 30% af årets skattepligtige resultat. Det skattepligtige resultat bliver således lavere.

AMP

Kommentar
Fra : Charles

Dato : 29-06-05 14:33

Tak skal du have AMP! Jeg accepterer dit svar som er til UG med kryds og slange... men har lige et bispørgsmål... Jeg har lige fra starten kørt med negativ EK, så at sige "lånt" virksomheden penge... Hvad nu hvis jeg har en negativ EK der er gået fra fx. -25.000 til -23.000 grundet div hævninger og overskud?

Charles

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 30-06-05 09:16

Hej Charles

Hvis der er tale om en "negativ indskudskonto" skal der beregnes en rentekorrektion. Rentekorrektionen skal beregnes af den største negative saldo, fx. 25.000 kr. ( Se hvilket beløb du havde opgjort din indskudskonto til primo hhv. ultimo året). Beløbet skal ganges med satsen for kapitalafkast (5%) altså 25.000*0,05 = 1250 kr. Beløbet skal indføres i rubrik 154.

Hvis du generelt hæver alle pengene ud af virksomheden, som der indtjenes, bør du overveje om du vil fortsætte i VO.

Mvh. AMP

Godkendelse af svar
Fra : Charles

Dato : 30-06-05 12:34

Tak for svaret ampere. Yes yes... jeg fik styr på det... :D