/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Ny ansættelseskontrakt, er det lovligt??
Fra : Toupie
Vist : 1885 gange
200 point
Dato : 27-06-05 22:40

Min chef vil nu, efter 5 års ansættelse, forringe min og min kollegas arbejds -og ansættelsesvilkår.
Vi har hele tiden arbejdet med en aftale der hedder: 37 timer om ugen, fordelt med 8 timer på 4 dage og 5 timer den sidste dag (fredag) (min kollega med 2 aftenvagter og 3.000 mere i løn og jeg med 1 aftenvagt) weekendvagt hver 4. weekend med 8 timer fredag, lørdag og søndag og efterfølgende 3 fridage (de 2 af dem er 8 timersdage og den sidste er en 5 timersdag).

Nu er jeg blevet pålagt 2 aftenvagter om ugen uden mere i løn. Vores 37 timer incl. weekendvagterne er pludselig blevet til at vi arbejder for lidt (argument: vi skal arbejde 7,4 t. pr. dag - Løsning: vi skal arbejde 1-2 weekender mere om året "gratis")
Vores søn og helligdage tæller nu kun 1-1, grundet, at det er med i vores løn at arbejde søn og helligdage.
Oven i det så er der lavet nye ansættelseskontrakter der tilsidesætter den gamle og den nye følger overenskomsten fra SL (der har hele tiden været overenskomst med SL).

Så mit spørgsmål er: Kan man bare sådan uden videre tilsidesætte gamle regler, pålægge os nye regler og kræve at vi underskriver den nye kontrakt?

Jeg ved godt, at min fagforening kan svare på disse spørgsmål men dem kan jeg ikke nå at få fat i inden personalemødet i morgen - jeg har brug for nogle input lige nu, så jeg har lidt at gøre godt med i morgen

// Toupie

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-05 22:49

I princippet har arbejdsgiveren jo ret til at lede og fordele arbejdet.

Hvis det klokkeklart står i jeres aftale hvornår i skal arbejde, tror jeg ikke uden videre det kan laves om.
Men hvis en omlægning er nødvændig for firmaets drift, tror jeg til gengæld ikke I kan gøre noget.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 27-06-05 22:53

Jeg vil mene at man ikke uden videre kan lave om på en ansættelskontrak..uden først at fyre jer! Og derefter lave en ny.

Helt ærligt...lad ham dog fyre jer så...lad være med at slikke ham i r--i er mere værd en som så. Så må han finde nogle andre der vil ansættes på de vilkår.

...lad ham forstå det...eller, find et andet job.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 27-06-05 23:02

Refi, det er ikke nødvendigt for firmaets drift ......grunden er jo nok at min chef har fået ny kæreste

Mango, jeg mener nemlig heller ikke, at hun kan gøre det uden at fyre os først.......og det må hun hellere end gerne ....jeg har bare brug for at være sikker!

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-06-05 23:02

Jeg troede slaveriet var ophørt for over 100 år siden.
alimak

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 27-06-05 23:04

Nemlig Toupie..hold fast i det!!! I har alle odds på jeres side.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-06-05 23:25

Hej Toupie - Jeg kan kun give Mango 100% ret.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 27-06-05 23:30

Alimak

Mango og Arne, jeg skal nok holde fast for jeg syntes det er helt forkert, at behandle ansatte sådan - specielt i et så lille firma hvor man nærmest fungerer som en familie.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 27-06-05 23:34

Toupie..jeg bliver helt nysgerrig..hvad er det du laver?..altså arbejder med.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 27-06-05 23:35

Jeg arbejder på et bo-tilbud for unge sindslidende. Vi er 2 ansatte foruden lederen som også er ejer.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 27-06-05 23:38

oki..tak for det...så fik jeg tilfredstillet min nysgerrrighed.
Mange gange held og lykke med imorgen og ld os høre hvordan det gik

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 27-06-05 23:41
Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 27-06-05 23:42

Tak Mango, - jeg vil lade tråden stå åben til mødet er overstået

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 27-06-05 23:42

super toupie..

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 27-06-05 23:51

Tak for linket Ans det er helt i orden

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-05 00:03

"Knæk og bræk" med en evt. genansættelse og mere i løn

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 28-06-05 00:10

Ans tak men det bliver nok mere en fyreseddel .....eller en opsigelse fra min side af jeg er nemlig blevet headhuntet til et nyt sted, men det skal lige starte op før jeg følger med. Så under alle omstændigheder er jeg på vej væk derfra, på den ene eller den anden måde.......og det er min kollega også

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 28-06-05 00:22

Nu vil jeg takke af for i aften så jeg kan være superfrisk i morgen

Takker for hjælpen og opbakningen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-05 00:34

Så skal du da tage imod en fyrreseddel.

Hvis du selv siger op er der ingen indtægt før det "nye" sted er startet op og du er blevet ansat der.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-06-05 09:35

Afhængig af hvilken fagforening du tilhører, skal der generelt gives et varsel svarende til opsigelsesvarsel, når ansættelsesvilkår forringes.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 29-06-05 23:06

Det blev en ret interessant dag og møde Jeg tror det gik op for min chef at det nok ikke var så smart, det hun havde gang i, så hele dagen var præget af "jeg vil Jer kun det bedste" og ved selve mødet blev der ikke nævnt et ord om nye ansættelseskontrakter eller "gratis" weekendarbejde Der blev lavet nye timeplaner men det var helt ok, da vi skal have en ny ansat. Det eneste jeg kunne opponerer imod var en aftenvagt efterfulgt af en morgenvagt, så det blev ændret

Men lige pludselig bliver man klar over hvor vigtigt det er at kende div. regler og overenskomster og at have alt på skrift

Ans, jeg vil da ikke sige op før jeg har en ansættelseskontrakt fra det andet sted

Ampere, ja det har jeg også fundet frem til og de nye arbejdstider skal først gælde fra sep. så det er reelt nok

// Toupie

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 29-06-05 23:38

Skie godt gået...sådan skal det være. Teløk med det. Og held og lykke med dit nye job.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 29-06-05 23:40

Tak Mango

Godkendelse af svar
Fra : Toupie

Dato : 02-07-05 00:10

Tak for svarene alle sammen

Ans får point for dokumentationen

God weekend

// Toupie

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-07-05 09:38

Tak Toupie

Det var rart at høre, at det trods alt endte godt

Hilsen ans og god weekend