/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Moms og privat?
Fra : cwarnich
Vist : 6109 gange
100 point
Dato : 22-06-05 22:11

Hej, jeg ville høre om der var nogen der kunne svare på et moms-spørgsmål.
Jeg står og skal til at skrive en faktura til et firma jeg har lavet noget nogle timers undervisning for.
Problemet er så bare at jeg ikke er moms-registreret, og firmaet skal jo betale moms.
Så hvis jeg skriver en regning på 10.000 skal jeg jo lægge 2.500 oveni, men da jeg ikke er momsregistreret er det jo noget værre noget (eller, hø hø ;) )

Så er der nogen der ved hvordan man lovligt gør det her?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-05 22:16

Du må IKKE opkræve moms.
Hvad firmaet gør med regningen er deres problem.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-06-05 22:18

Som privat-person kan du IKKE udskrive en faktura. Firmaet skal derimod betale dig den aftalte gage samt tilbageholde skat m.v.
For at kunne udskrive en faktura SKAL du være Moms-registreret. Så enkelt er det. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-05 22:18

Firmaet modregner momsen i deres regnskab, men det er dig uvedkommende.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 22-06-05 22:19

Havde da været en fordel for dig at være momsregistreret.
Hvis du skal have 10.000 for det.
Så er det 8.000
moms 2.000

Ialt 10.000,-

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-06-05 22:19

P.S.: Hvis du er på en eller anden slags overførselsindkomst, har du et problem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-05 22:19

"arne"
Firmaet skal ikke tilbageholde skat - det bliver bare B-indkomst 1 (det er jo ikke noget vedvarende)

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 22-06-05 22:19

Det kan du ikke du skal vær moms registreret. det en slags kontrol hvis du for dagpenge eller lign. jeg mener at grenzen ligger kr.10.000 ??

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 22-06-05 22:20

Men tror ikke du skal skrive moms på, når du jo nu er privat.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-06-05 22:23

refi -> Lad gå med det, men de skal indrapportere at der er udbetalt gage til cwarnich.

cwarnich -> Den eneste måde du kan få dine penge på er som gage fra firmaet, der så skal have dit CPR-nr for at kunne indrapportere det til Skattemyndighederne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-05 22:25

Der har du ret "arne"

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 22-06-05 22:27

Du ksal bare skrive en regning på 10.000-,
Når året gøres op ksal du skrive de 10.000 på dein selvangivelse da det er B-indkomst.-
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 22-06-05 22:33

Lav en regning på 10.000 kr til firmaet. De skal så bare lade være med at lade regningen indgå i deres momsregnskab, fuldstændigt som andre ting der ikke er moms på som f.eks forsikringer m.m.

Kommentar
Fra : lund44

Dato : 22-06-05 22:36

Når du hæver/skal have dine penge, skal du aflevere dit B-skattekort til firmaet, samt udfylde en lønseddel - noget andet er så prisen på dit arbejde- har du aftalt et arbejde eks. 10.000 hvor momsen er uklar- så skriver på din lønseddel 12.500 - som du så får -minus dit trækprocent på B-kortet - hvad firmaet gør er ikke dit problem. Det er de sidste kroner der gør det hele lidt sjovere !

mvh
kl

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 22-06-05 22:51

Det er ikke korekt. Private må IKKE under nogen omstændigheder opkræve moms eller give kvitteringer for andre beløb end det vederlag de har fået. Den eneste korrekte måde at gøre det på er at lave en regning på det beløb som du skal have - firmaet undlader at køre reningen igennem deres momsregnskab (da der jo ikke er nogen moms) - og du indberetter en indtægt på 10.000 kr. på din selvangivelse. Så er den ikke så meget længere. Det er den ENESTE korrekte måde at gøre det på.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-06-05 22:52

Det er ganske almindelig B-indkomst, og skal af firmaet betales til dig som honorar, og du skal bare opgive beløbet som B-indkomst på din selvangivelse.
Så enkelt er det.
Ikke noget med moms eller andet, bare beløbet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 22-06-05 22:53

Selvfølgeligt kan du som flere er inde på få lavet en decideret lønseddel fra firmaet, men så er vi ovre i noget i retning af et ansættelsesforhold, hvilket jeg ikke har indtryk af det er.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-06-05 23:15

Det her http://www.startguiden.dk/svar_skat/52970/15/0

er bare et eksempel på, hvordan du kan forholde dig.

Momsen kan du ikke opkræve, da du ikke er momsregistreret.

Læs lidt om momsregistrering her

http://www.tax.dk/pjecer/moms_momsregistrering.htm

Hilsen ans

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 22-06-05 23:18

Hvis du kender en der er momsregistreret, kan du be vedkommende om at sende en faktura, om det er lovligt ved jeg ikke.
Vedkommende kan så udbetale dig lønnen i sort eller hvidt.

Kommentar
Fra : cwarnich

Dato : 22-06-05 23:19

Tusind tak for de mange svar og den hurtige respons!

Jeg ved ikke rigtigt hvem jeg skal give pointene, så jeg giver dem bare til den første der nævnte at man kunne skrive det som B-indkomst på selvangivelsen. (ikke at det med honorare er forkert ;) )

VH CW

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-06-05 23:19

syllemus

?????????????????????????

Godkendelse af svar
Fra : cwarnich

Dato : 22-06-05 23:20

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 22-06-05 23:23

du kan bare lave en almindelig lønsedel og betale b skat når året er omme.
som almindelig privat borger kan du ikke opkrave moms og udskrive en faktura uden at være momsregistreret.
og der skal du have en salg på 50.000.
herluf

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 23-06-05 01:12

I øvrigt er undervisning ikke nødvendigvis belagt med moms, det kommer an på hvilken slags undervisning der er tale om, men eksempelvis skoler oag andre uddannelsesinstitutioner er ikke moms registreret og derfor afregnes der heller ikke moms med eventuelle eksterne undervisere