/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Overspisning/trøstespisning
Fra : Marathonmanden8
Vist : 632 gange
200 point
Dato : 21-06-05 13:01

Hvis man går ud fra at man på et tidspunkt i sit liv, har fundet ud af at mad har dulmet nogle følelser som man ikke kunne håndtere. Og at det så er blevet den adfærd man har taget til sig, for at slippe lettest over hegnet, i mange år.

Hvordan finder man så ind til kernen af HVAD det er man "flygter" fra eller prøver at feje ind under gulvtæpet ved at kompensere for med mad?

Man må jo gå ud fra at der er en positiv intention bag det negative adfærd. Man prøver vel bare at gøre det nemmere for sig selv at leve.

Men det er for let sluppet at stikke halen mellem benene, ved at overse sine følelser.

Er der nogen der har en god nøgle til sin u/underbevidsthed?

Jeg vil nemlig gerne tilegne mig en mere optimal vane, i stedet for at spise, for at komme følelserne til livs.

Og jeg vil ikke opsøge en terapeut på nuværende tidspunkt men selv arbejde med det.
Så helst ingen råd om det, da jeg godt ved at det er den mest optimale løsning.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-06-05 13:40

en måde at få fat i sin underbevisthed på, er at tegne eller male.Jorn brugte en teknik med at tegne og tegne, indtil han var helt tom inden i; så begyndte underbevidstheden over.

Nogle kunstterapeauter får folk til at meditere over en ting inden de begynder at tegne.

en 3 teknik er at folk der er almindeligt højrehåndet, maler med venstre hånd, til de ikke kan mere, for derefter at gøre billedet færdigt med højre hånd.

Billeder er en måde for krop og sind, at kunne kumunikere med hinanden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-05 13:57

Det er nu ikke sikkert, at det er den optimale løsning med en terapeut.

Hvis man selv er indstillet på det, og allerførst som du, har erkendt problemet, er "hjælp til selvhjælp" ofte det bedste.

og hvad kan du så gøre.
Ja, du kan jo prøve at starte med at tænke lidt over tingene, når du går til angreb på madvarene:

Hvorfor er det lige jeg vil spise nu, er der noget jeg kan foretage mig i stedet, hvordan/hvorfor får jeg det bedre af at spise o.s.v.

Og tænk over dit liv, er du tilfreds med det nu og som det har været indtil nu, eller er der ting du gerne så anderledes, noget du gerne vil, men som du ikke lige synes du orker og derfor er det nemmere at stoppe noget mad i hovedet i stedet.

den eneste der kan finde svaret er dig selv, ved at tænke hvordan/hvorfor/hvornår.

mvh dova

Kommentar
Fra : Marathonmanden8

Dato : 21-06-05 14:08

Genialt dova.
Ja mens jeg skrev spørgsmålet kom jeg i tanker om at det måske nok kan hænge sammen med nogle uindfriede ambitioner, og lidt gæld (Gælden er sikkert kommet af samme årsag).

Jeg har ikke nået mine mål i livet, og har sikkert været lidt af en dagdrømmer, der enten SKULLE være en kendt/anerkendt/magtfuld/fantastisk et eller andet person, i stedet for at følge min passion og føre den ud i livet, og leve med at man ikke bliver kendt/anerkendt/magtfuld/fantastisk osv. uden at gøre noget for det.
Har altid haft den indstilling at jeg ville vinde i lotto, eller pludselig fik en genial ide til et eller andet, så jeg kunne blive "supermand" som jeg selv syntes jeg er.

Men jeg vil ikke nøjes med noget i livet. Jeg vil ikke nøjes med at lave noget jeg ikke syntes er optimalt. Men det kan man jo ikke bare gøre uden at arbejde sig hen imod det, og det er nok det jeg må se i øjnene og få fingeren ud.
Frkælet har jeg jo nok været hele mit liv.

Måske skulle jeg sætte mig nogle del-mål, og tage et skridt af gangen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-06-05 14:12

Meditation kan være en fremragende løsning til at "genopdage" sig selv. (Hvis du iøvrigt er psykisk sund og rask - meditation er godt i forbindelse med depressioner, men har man f.eks. en psykose, kan den forværres)

Men først og fremmest. Hvis du kan holde det ud, så prøv at føre en logbog over, hvornår du vælger at spise hvad, hvad der er sket umiddelbart før måltidet og den følelse, du har, når du vælger at spise selvom du ikke er sulten. Her taler jeg ikke om den skamfølelse som man får ved at indtage et unødvendigt måltid, men den følelse, der bringer dig hen til køleskabet.

Jeg er selv i den proces, som du skal i gang med nu. Jeg har fundet ud af, hvad der driver min overspisning og kan efterhånden styre den ganske godt. Jeg kan dog stadig falde i og stille min psykiske sult med mad.
For mig var det ikke en særlig oplagt følelse, der åbenbarede sig for mig. Jeg troede, det ville være ked-af-det-hed, vrede, skuffelse eller andet nogenlunde kendt og ligetil. Det viste sig for mig at blive drevet af en mental ensomhed, der var meget udefinerbar. Det jeg vil sige med det er, at det godt kan være svært at finde den eksakte følelse.

Jeg håber, det lykkes for dig. Vær forberedt på, at det til tider kan trække tænder ud, og at ting tager tid. Husk også, at den følelse du fortrænger med mad er din - og dermed også dit ansvar. Det er dig, der skal forandres ikke dine omgivelser

Vaxen

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 210 point
Dato : 21-06-05 14:16

Med KÆMPE fare for, at rode mig ud i noget lommepsykologi her.

Når du skriver uindfriede ambitioner - dækker det så ikke nærmere over mangel på selvværd. Altså en følelse af, at du ikke i dig selv er værdig (i forhold til familie, venner, samfund) som du er. At du skal lægge din værdi i, hvad du opnår og ikke hvem du er og hvad du indeholder?

Vaxen

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 21-06-05 14:25

Først vil jeg lige sige, at overspisning er begyndt at blive taget lige så alvorligt som Bullimi/anoreksi, hvis du søger "overspisning" på google vil du se en del foreninger og websider om det.
2) Jeg har set en del Dr. Phil og han taler om, at det drejer sig om at ændre livsstil og ikke gå på kur for når kuren er ovre er grundproblemerne der stedig og vægten ryger på igen.
Han har lavet syv nøgler, hvis du vil i dybden med det kan du måske se det på hans hjemmeside (jeg ved ikke hvor meget de går idybden der, men ellers er der hans bor, der fås i billig paperback..
Han kommer også meget ind på at finde 10 er det vist, øjeblikke/oplevelser i ens liv, der har gjort en forskel i ens liv, nogen af disse oplevelser kan være årsag til at, der er blevet reageret med overspisning. At sige 10 eller 12 eller et andet begrænset antal gør jo nok at det er til at overskue, stadig er det dog et betydeligt arbejde.
Han taler også at ikke sulte sig selv, men spise rigeligt mad, af den slags der mætter godt og er ernæringrigtig, hvor du derfor ikke tænker på at spise en snack en time efter. Men se selv på hans hjemeside/bog for mere.

Phil bases his program on 7 keys that you must master to permanently lose weight:

1.   Understanding what you really think about yourself and your weight, learning how to have positive thoughts
2.   Deal with emotional eating
3.   Change your environment to promote success
4.   Deal with impulse eating
5.   Learn how to choose the right foods
6.   Learn how to exercise
7.   Set up a support system

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 21-06-05 14:30

Ja, du vil helt sikkert finde større selvværd ved at vende økonomi fra minus til plus.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 21-06-05 14:47

Jeg kan anbefale bogen "Fra frø til prins" af Richar Bandler og John Grinder, de to grundlagde NLP, som i denne bog beskrives i sin reneste form, der er en masse gode forslag til øvelser og "egoterapi" som på netop de område der er beskrevet kan anvendes med fordel, bogen er en transkription af et seminar afviklet for terapeuter, men i et meget let tilgængeligt sprog, og med en masse gennemgang af praktiske øvelser, som terapeut har jeg ofte brugt den som inspirationskilde

Godkendelse af svar
Fra : Marathonmanden8

Dato : 21-06-05 15:28

Tak for svaret vaxen.

Det var guld værd det der.

Der er jo også en ÅRSAG til de uindfriede ambitioner.

Selvværd i forhold til min familie. Dtee r da rigtigt. Min far har faktsik engang løjet til noget udenlandsk familie om at jeg læste til læge, selvom jeg "kun" læste til tandlæge.
Men det er jo ikke fint nok, åbenbart.

Så der må være noget om det.

Årsag, årsag, årsag....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-06-05 16:01

Velbekomme da!!

Det første skridt på vejen er hermed taget - så er det bare om selv at finde ud af, i hvilke situationer, disse følelser bliver fremprovokeret. Det kan sagtens være noget, der umiddelbart ligger langt fra sagens kerne, men alligevel har en forbindelse.
Det kan være noget så banalt som en fejlopringning på telefonen eller at tabe sin pung i Netto... Enhver ting, der kan få en til at føle sig lidt "ved siden af"...

Det bliver en spændende tid for dig! Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke!

Vaxen