/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Arbejdsvilkår....
Fra : Svenskergarn
Vist : 258 gange
20 point
Dato : 20-06-05 17:38

Hey...

Vil høre om der er en der kender et sted på nettet hvor man kan finde love om ens arbejdsvilkår? Tænker på evt. love om der må være -10grader i den butik man arbejder i, eller om man som ansat har krav på at der skal være et køleskab tilrådighed, og love om fx pauser...

Håber i forstår mit spørgsmål. :)

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 30 point
Dato : 20-06-05 17:43

Den slags love findes ikke - det er en overenskomst mellem arbejdstager og arbejdsgiver.

Kommentar
Fra : Svenskergarn

Dato : 20-06-05 17:43

Okay. Takker mange gange for det hurtige svar :)

Godkendelse af svar
Fra : Svenskergarn

Dato : 20-06-05 17:44

Mange tak for det hurtige svar. Dette er første gange jeg er herinde, så håber jeg gør det rigtigt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-05 17:44

Du skal tale med din tilladsmand/kvinde eller din fagforening.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-06-05 17:45

jooooo refi - arbejdstilsynets love/regler
http://www.at.dk/sw5717.asp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-05 17:47

Det gør du - og alligevel ikke.
Du kunne jo vente lidt med at acceptere et svar til du hører andres mening.
Der kunne jo komme en med et guldkorn - selvom jeg tror det bliver svært i dette tilfælde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-05 17:49

"miritdk"

Det har jo ikke noget med spørgsmålet at gøre.
Det er derfor jeg siger at spørgeren skal tale med......
Selvfølgelig er det fastsat ved lov at man ikke må rulle folk i tjære og fjer
Men temperaturer osv. er en overenskomst.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-06-05 17:53

yes - netop refi - og der er de fleste steder taget overenskomst om netop det - de fleste vælger bare at overse det

(tænk forresten hvis lægerne gik midt i en operation pga pludselig hedebølge)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-06-05 17:54

ps.. spørger har jo åbenbart også haft lidt svært ved lige at formulere sig - skriver han jo faktisk i og med sætningen "håber i forstår.........."

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-05 17:56

Ja - eller ismanden ville have 25 grader i butikken.
Det samme gælder fiskemanden og slagteren.

Kommentar
Fra : Svenskergarn

Dato : 20-06-05 17:59

Jeps, men det var nu fordi min på min kærestes arbejdsplads (hun er i lærer i en kosmetik butik) er der ufatteligt varmt om sommeren og utroligt koldt om vinteren. Hendes arbejdsgiver siger de ikke må tænde airconditionen og døren skal altid være åben. Butikken er ikke særlig stor så det er ulideligt at være derinde. Jeg mente bare der var en lov om den slags. Fx min. temp. på 20 grader og max på 28 eller sådan noget.
Men endnu engang tak for de mange hurtige svar :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-05 18:06

Det er noget hun skal snakke med sin fagforening om.
Der er ingen der kan tvinge ejeren til f. eks. 25 grader, til gængæld skal han så måske stille varmt tøj til rådighed osv.

Kommentar
Fra : Svenskergarn

Dato : 20-06-05 19:33

Ok.. Takker endnu engang. så må vi jo have fat i HK...