/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Efter en fogderet
Fra : jysch
Vist : 742 gange
100 point
Dato : 18-06-05 07:54

En af mine venner har en gæld til Lån og Spar Bank (L&S) - skriver og beder om en henstand p.g.a. ændring i privatlivet. L&S er ikke indstillet på at hjælpe og sætter min ven i fogderetten, hvor der tages pant i vedkommendes bil og træffes en afgørelse om tilbagebetaling med kr. 100,- pr. mdr.

Dette er overholdt til fulde i 1 år, og nu vil L&S revidere tilbagebetalingen, og min ven skal sende budget, fremtidsudsigter m.v. til vurdering i banken.

Hans spørgsmål er nu: Hvilke sanktionsmuligheder har banken mod ham, hvis han ikke sender de omtalte omlysninger til banken. Hvis han overholder den aftale som blev truffet i fogderetten, kan banken så ændre beløbet? eller kan den gøre andet mod ham?

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-06-05 08:39

Banken har nok en begrundet mistanke om en forbedret økonomi og
vil derfor lave en ny oversigt. Det har de al ret til.
Men de kan næppe omstøde rettens afgørelse.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-06-05 08:46

Aftalen i fogedretten må læses grundigt igennem, der må stå noget
om bankens muligheder ved ændret økonomi.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-06-05 09:27

Sker der ændringer i debitors økonomiske forhold er han normalt plitig at meddele dette til kreditor.
Hvis der ikke er sket nogle ændringer kan han jo blot fremsende identiske papirer, og meddele at tingene ikke er ændret, og han fortsat overholder sin aftale ihht fogedsagen.
Det skulle stille alle tilfredse.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-06-05 09:31

Lige for at svare direkte på dit spørgsmål.

Det vil stille ham i et dårligt lys, hvis han ikke imødekommer ønsker fra banken, og de vil i yderste konsekvens have grundlag for at kræve det hele indfriet endnu engang. Hvorefter roulletten kører igen. Så gør som jeg nævnte ovenfor.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-06-05 10:54

Din ven har sandsynligvis indgået et indenretligt forlig, som har fuld retsvirkning og bryder han dette forlig, der uden tvivl forpligtiger ham til, at oplyse hvis økonomien er forbedret så risikerer han udpantning af først og fremmest bilen, men også alt hvad der ellers kan udpantes inden for almindelig praksis.

Det er utroligt kortsynet at forsøge, at forhale indfrielse af gælden for der er jo kun en måde, at komme ud af det og det er at få betalt så man kan komme videre med sit liv.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 18-06-05 15:38

I et parforhold er der oparbejdet noget gæld - bl.a. til L&S i form af et Alt-kort og da forholdet gik i stykker hang min ven på gælden. Han skrev til sine kreditorer om lidt henstand, sådan at han kunne få lidt luft og overskud til at finde ud af de forskellige gældsposter. Det blev i en eller anden form givet ham af alle - på nær L&S, de gjorde bare deres krav gældende, skønt de fik både budget og oversigter. Som de eneste var de ikke samarbejdsvillige, og trak ham i fogdedretten, derfor mener min ven heller ikke han skal være særlig villig overfor dem.

Han arbejdssituation er ikke ændret, snarer tvært i mod. Han har ved at låne nogle penge, fået betalt nogle af sine gældsposter ud, men har jo også fået anden gæld, men har samtidig fået lidt mere luft i dagligdagen - denne luft skulle jo ikke bruges til L&S!

Han har jo ingen papirer fra fogdedretten!

Han misligholder jo ikke aftalen, men vil bare ikke lige i øjeblikket ændre afdragsbeløbet, og mener ikke at L&S har krav på de omtalte oplysninger - derfor vil han gerne høre hvilke sanktionsmuligheder L&S har. Kan de kræve ham i fogdedretten igen?

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 100 point
Dato : 18-06-05 17:19

På det foreliggende grundlag vil jeg mene, at banken er i sin gode ret til at bringe sagen i fogedretten igen.

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 19-06-05 13:42

Tak for svaret qfha.